Ljungdalen - Helags - Gåsen 2005

Franska ostar och råttefella- en skidtur 2005
Dag 1 – Åslunds Fjällgård, Ljungdalen
Dagen solig, vi möttes i Åsarna dit Annette och Sten-Börje kommit med buss från Dorotea.
Vägarna sega av jäsande vårmjäla upp mot Ljungdalen. Vi sökte upp Åslunds Fjällgård som
gav associationer till Vilda Västern. ”Älvstugan” låg ovan Ljungan och Annette och StenBörje trollade fram en middag med ostspäckad ugnstekt lax och en ugnsbakad mangopaj från
den gamla vedeldade Husqvarnaspisen. Italienska och franska ostar inledde tillsammans med
ett vitt vin. Starten på skidturen var god.
Dag 2 – Fältjägarstugan
Kurt Åslund, vår värd, kör också Torkilstötens lilla lift som lyfte upp oss till den vidsträckta
platån söder och öster om Helagsmassivet. Perfekt start i ett perfekt väder för att oledat leta
sig ner till Fältjägarstugan. Vi rastade ett par gånger vid renvaktarstugor och träffade på en
same och hans fru som med framgång pimplade röding på en av de många sjöarna.
Kurt Åslund lyfte upp på platån som vi sedan korsade för att mot kvällningen checka in hos Arne Joelsson
En vitlöksdoftande ”hot” köttfärsgryta med vildris till rödvinet ur sportflaskan satt skönt efter
en ansträngande dag.
Dag 3 – Helagsstugorna
Helagsstugorna på 1043 m öh
Denna dag blev som en dubbel-dag. När vi vaknade var det ingen tvekan om att det skulle bli
en kojdag. Fönstren var igenmurade av fruset snöglopp och vinden ven åtskilliga
sekundmeter. Kojdagar hör en stugtur till och är mysiga på många sätt. En kojdag innebär ofta
oväntade läsupplevelser. Man tager något ur stugans bokhylla, som kan ha den mest oväntade
sortering. Denna dag hittar jag en bok om pilgrimsleder i Sverige som våra biskopar skrivit.
Den ger perspektiv på de 1000-åriga pilgrimssederna som får dagens turism att verka som en
blekskugga av medeltidens pilgrimsturism. Sten-Börje fördjupar sig, med hjälp av ”Död på
fjället”, i Armfelts och hans karoliners fruktansvärda öde i dessa fjäll för 200 år sedan.
Annette hittar ”Pärlörhängena” av en kinesisk författare och Kina läser ”Furstens hämnd”
(Expressen 7/4-05). Vi äter frukost och fikar i lugn och ro och när stugvärden kommer in för
att lämna senaste väderrapport så har han också med sig en nybakad sockerkaka! Alla samlas
kring kakan och kaffet; ingen bryr sig om vädret.
Men så vid middagstid ändrar vi sinnelag och klär oss för att trotsa vädret och ger oss iväg
mot Helagsstugorna som vi når på 4 timmar, vilket är bra i det vädret. Sikten är trots allt ett
dussin kryss framåt längs leden så någon fara är det aldrig att vi inte ska ta oss fram
KOJDAG
Dag 4 – Gåsen
Nästa dag börjar lovande och blir en riktigt skön dag då vi går mot Gåsenstugan från Helags.
En ”Jo-jo-led” som kan se jobbig ut men som visade sig vara en alldeles utmärkt väg att ta sig
upp till den STF-stuga som har en av de vackraste vyerna i hela Sverige. Vi fick fina
utförslöpor som var mycket njutbara i detta skarföre som rådde hela den vecka vi var uppe
och åkte.
På vägen dit fick vi se en drivning av mellan 2-3000 renar dra förbi ovanför det vindskydd där
vi satt. Mäktigt syn att se. Samerna driver numera med snöscoter.
Butiken kan vara liten så det är lika bra att ta med sig smördegplattorna hemifrån.
Tina snö till vatten och hugga ved är naturliga plikter i stugan; sen smakar
vinkokt älgkött !
Veckan kan bara sammanfattas som en lång solig fjällvistelse, med medvind, utför och
skarföre. Andra dagens hårda vind kompenserades av en absolut vindstilla dag den sista vi
hade på fjället innan vi var tillbaka i ”Älvstugan” hos Kurt Åslund i Ljungdalen.
Ljungdalen-Fältjägarn-Helags-Gåsen-Vålåvalen-Ljungdalen kan verkligen rekommenderas;
medsols.(Mellan 8 till 9 mil beroende på vägval)
Svårt att träffa otrevliga människor i fjällen. –
Samtalsämnena är lika outsinliga som
fjällbäckarna
Här vid bordet i Gåsenstugan fick vi tips om hur
stugorna fungerar mellan Ammarnäs och
Jäckvik. Tiden har vi för oss. Mannen i grå tröja
firade sin 75-årsdag i Helags.
Champagne är något vi alltid unnar
oss på stugturerna. Intages
lämpligen sista kvällen så att den
får rulla i pulkan så länge som
möjligt.
Eftersom vi kämpat så väl på andra
dagen fick vi en bonusdag i Röros
som endast låg ett par timmar bort.