Langtur til Horsens Fjord

Horsens Fjord og Lillebælt
Pinuccia Panzeri, den 12.-17. juli
Beretning fra en langtur
Deltagere: Torben Vistisen, Pinuccia Panzeri, Ning de Coninck Smith, Mogens Rüdiger, Anne-lise Grubb,
Anders Bressendorff og Jens Grøn.
Vi lånte to toere i Horsens Roklub i to dage - pris 50 k.r pr. sæde pr. dag og
To toere i Assens Roklub i fire dage - pris 25 kr. pr. sæde pr. dag.
Mogens medbragte havkajak fra Hellerup Kajakklub.
Den 12. - Alrø
Horsens Fjord er cirka 18 km lang og strækker sig fra Horsens havn til Kalsenakke på Gylling Næs på den
nordre side og Hundshage på den sydlige side. I fjorden ligger øerne Alrø, Hjarnø og Vorsø som
hovedsageligt er flade med strandenge og laguner langs kysterne. Du milde makron! Sikke nogle
pragtvillaer, placeret med behørig afstand som perler på en snor, der skuer udover vandet fra den høje
sydvendte skrænt. Den modsatte side er mere ensformig med siv og skov.
Vi ror nord om Alrø, som er landfast med en dæmning, desværre var der ingen landgangsmuligheder, vi
turde benytte.
Hjem i stærk modvind. Pust…og…støn…
39 km
klar til afgang
Den 13. - Hjarnø
Hjarnø er 3 km lang og 1 km bred ø, og befolkningen tæller ca. 100 fastboende. Bebyggelsen består af det
lille færgeleje ved stranden og en smuk gårdrække, der ligger omkring en øst-vest gående vej midt på øen.
Der er et rigt plante-, dyre- og fugleliv, fine badestrande og mulighed for gode vandreture.
Vi lagde til lige sydøst for havnen på en sandstrand med netop plads til to toere; derefter vandrede vi til
skibssætningerne forbi den smukke hvidkalkede kirke fra 1500-tallet og hjem rundt om lagunen. Efter en is,
købt i en interimistisk isbod, som tog kun imod kontanter… og ingen bon, vendte vi snuden hjem til
Horsens –atter i stærk vestenvind, et typisk fænomen for de østjyske fjorde.
Kan man ikke ro, er der mulighed for at tage bilfærgen “Hjarnø” som udgår fra fiskerlejet Snaptun. Sejltid
ca. 5 min. og meget hyppige afgange.
Spuling og tørring af både og så ompostering til Assens roklub.
32 km
engelskgræs
Den 14. – Barsø
Også i dag har vi solskin. Vi ror nord på i blikvand, tager et pitstop i Emtekær Nor, som er et lavtliggende
sumpområde syd for Wedellsborg Hoved med akkurat lige nok vand til vores både og med ægte
stenalderstemning. Her har Tolderlundmandens fætter nok padlet rundt og fanget rejer, ål, en hummer i
ny og næ, skrabet muslinger, samlet strandkål og ramsløg, grillet hele herligheden på bålet og lagt sig til at
sove i bløde pelse. Sikke et luksusliv! Vi nøjes med en kaffetår, et stykke gulerodskage, stramning af et par
skruer og aftagning af fleecetrøjer. Vi ror videre forbi Wedellsborg Hoved og gik i land på Barsøs østlige
side på den fineste sandstrand lige til madpakketid. Vi opdager en præstekraves to små meget godt
camouflerede æg i sandet. Fuglen ruger, flyver væk og kommer tilbage uforstyrret - den aner ikke, at
mennesker er det værste rovdyr!
Pause på Emtekær Nor
I øvrigt ser vi resten af ugen andre fuglearter så som gæs, svaner, terner, strandskader, ryler, viber,
digesvaler. Vi fik besøg hverdag af nysgerrige sæler, vi beundrede marsvins synkronsvømning, bl. En lille
legesyg familie med far, mor og barn.
Hjemturen i medvind på 6-7 m/s. Hvor heldig kan man være?
42 km
Den 15. - Bågø
På grund af en stærk vestlig vind besluttede vi at lade bådene blive på land og tage færgen til Bågø, en ø ca
5 km lang og 2 km bred, med bare 32 indbyggere, hvor vi på lejede cykler (man smider bare en tyver i en
mælkejunge) beså det med tekstede fotografier af frivillige lokale rigt udsmykkede lokal museum med
beretninger om bl.a. de talrige russiske krigsfanger, der i 1. Verdenskrig transporterede sig over isen fra
den da tyske Årø. Et lille hvidkalket hus med tegltag og en løgkuppel vakte vores nysgerrighed. Et skilt bod
velkommen i den russiske kirke. En glasmosaikdør førte os ind i et velindrettet kapel med ikonostase,
olielampe, kærter og billede af en madonna på en pult, som skal kysses inderligt hvis man er troende og
ikke for sippet. Det viser sig at en russisk nonne for et år siden havde indrettet kapellet og et lille feriested
med værelser til pilgrimme og gæster, der kommer fra primært Rusland og andre tidligere sovjetlande.
Den russiske kirke
Vi cykler tilbage til havnen forbi lagunen, som er fuglereservat, så det kan ses og høres. Mens vi venter på
færgen, skynder vi os i havnekiosken at købe en Hancock, da skiltet fortæller, at ”i dag har vi fadøl”. Det
kunne være, at vi kom forgæves forbi en anden dag!
0 km…alligevel, blev det en god dag!
Den 16. - Årø
Vi roede via Bågø sydspids og Bastholm og andre mindre holme beboet at fugle. Vi trækker bådene, eller
rettere ruller dem op på stranden med de oppustelige ”rullemarier” på Årøs sydkyst.
Årø strand, båden hviler på to rullemarie, digesvaler på skrænten
Efter på en ”pæn måde” at have advaret en norsk familie med børn om, at vores både er meget sarte og
ikke kan tåle at blive rørt af ukyndige hænder, begav vi os ca 300 meter ind i landet til ”Årø Vingård”
Sydlandsk stemning i vingården
Vingården blev etableret for 10 år siden af en tidligere It-chef, Svend Aage Hansen, som Torben kendte fra
sin advokatvirke. Han var forberedt på vores ankomst og gav et instruktivt foredrag om vingårdens drift.
Der dyrkes ca 10 druesorter, alle med prædikat af kvalitetsvin fra DK-Region Jylland. På http://www.aarovin.dk/ kan man få mere at vide. Vi købte nogle flasker. Om aftenen åbnede vi en flaske, behørigt afkølet,
hvidvin og var overrasket over, at den ikke bare var drikkelig, men også god. Selv Prins Henrik havde ikke
spyttet den ud, da dronningen og han besøgte vingården.
Velplejede vinstokke
Tilbageturen også i blikvand. Skøøønt!
30 km
To forskellige tilgang til solskin
Den 17. - Helnæs
Sydpå, til Lindehoved Fyr med en superkort pause i Agernæs havn, som kun anbefales i nødstilfælde; er vi
på de kanter en anden gang, vil vi foretrække at ligge til på den lille strand syd for havnen. Frokost på
Helnæs Made, et stort strandengs område med fugle og en varieret flora: hybenrose, , engelskgræs,
torskemund, bidende stenurt, salturt, malurt , limurt, harekløver, asters, kamille, engrødtop,
rødsvingelnatskygge, strandkål, strandsennep, strandbede. Turen begyndte med en svag østlig vind, som
drejede mod syd og gav os en r…skubber. Nøj, hvor vi surfede!
39 km.
Mogens fulgte os – vanen tro - i sin kajak, i tykt og tyndt, i med- og modvind og uden at pive. Sejt!
I alt 182 km. Juhuuu!
Aftensmad i Horsens Roklub.
Mogens, Jens, Anne-Lise, Pinuccia, Torben. Anders og Ning fotograferer.