Eikelands Verk - Friluftskart.no

Eikelands Verk
Lengde: Ca. 10km
Turbeskrivelse:
Søndeled kirke er et godt utgangspunkt for turen. Her er det også parkering. Fra
Søndeled kirke følger man veien nordover mot Dale. Dette er en grusvei, der første
del har en flott allé. Veien følges ca. 3 km, før man tar til venstre mot Hirsdalen.
Forbi gården går det en fin sti som man følger langs Vasstøvannet. Forbi Bukta går
stien over i en liten grusvei som man følger opp til Eikelands Verk. Verket er et godt
bevart kulturminne, verdt et besøk.
Praktisk informasjon:
Parkering ved Søndeled kirke.
Kart for turen: Turkart Risør.
Rett nord for Eikelands Verk krysser man over en bro, og følger en sti gjennom
skogen sørover igjen. Stien er godt merket og mye brukt, og flere plasser er det fin
utsikt ut over vannet. Etter å ha gått et stykke på stien, kommer man ut på en ny
grusvei. Denne følges videre til man kommer til Stifoss. Følg grusveien fra Stifoss
nesten ut til gamle E18. Ta til venstre rett før veien. Her er det litt dårlig merket, men
man skal i alle fall over brua mot Eikenes. Gå gjennom tunet, og følg den smale veien
et lite stykke frem til krysset, der man tar til høyre. Følg grusveien til du møter veien
til Dale. Ta her til høyre og gå ned til kirken igjen.