Microsoft Word – Reserapport Amanda Dubai jan

Resan till Dubai
Flygresan
När mamma, pappa, Felix och jag åkte till Dubai så åkte vi världens största
passagerarflygplan. Flygplanet hette Airbus A380. Det hade två våningar och det var ca.800
passagerare det. Vi åkte 14:20 (svensk tid) och landade 20:30 (Dubais tid var 23:30).
Hotellet
Vi bodde på ett femstjärnigt hotell. Man kunde bo i själva hotellet eller i stora stugor utmed
stranden. När man skulle någonstans på hotellområdet så kunde man ringa noll på telefonerna
som fanns i rummet och då hämtade en golfbil oss När man var borta så kom städarna och
städade rummet. De son städade gjorde ibland handduksfigurer med handdukarna och en gång
gav de oss två ballonger.
Poolen
På hotellet fanns det sju pooler. I poolen var det 29 grader varmt. Jätteskönt! En av poolerna
var en vuxenpool. Vi badade varje dag. Vi satt också i solstolarna och läste, pysslade och
löste korsord.
Nyårsmiddagen
På nyårs middagen så hade de en gigantisk buffé med en massa olika maträtter från en massa
olika länder och många fina och häftiga uppträdanden på en scen. Det fanns en dessertbuffé
som de hade byggt upp några torn i miniatyrform och meloner som föreställde blommor
Dubai
När vi skulle åka in till Dubai hyrde vi en taxi i tio timmar och åkte in. Vi var där med Lasse
och Anneli. I Dubai fanns jättemånga, höga skyskrapor och väldigt många skyskrapor som de
höll på att bygga klart. Lyftkranarna som de byggde med satt fast i tornen och var superlånga.
På kvällen åkte vi en båt i marinaområdet.
Burj Khalifa
Världens högsta byggnad Burj Khalifa har 164 våningar och som turist får man åka upp till
124 eller 148. Vi åkte upp till 124. Jag åkte dit med Felix, Leo och pappa. Först fick man stå i
en jättelång kö innan man kom till hissen. I hissen var det mörkt och det kändes i öronen när
man åkte upp. Där uppe så var det väldigt lång utsikt över de andra tornen. Vi tog många
bilder och tittade på utsikten.
Marknaden
Efter att vi åkte upp i Burj Khalifa gick vi på en kryddmarknad och en guldmarknad. På
kryddmarknaden så tyckte jag att det luktade konstigt eftersom det var många konstiga lukter
tillsammans och där köpte jag en liten guldig dromedar och Felix köpte en Aladdin-lampa. På
guldmarknaden så gick vi bara runt och kollade samtidigt som vi funderade på vilka saker
som var äkta och vilka som inte var äkta. När man gick förbi någons stånd så kom någon ut
och sa t.ex. kom och se vad vi har att sälja, behöver inte du ett underbart halssmycke av guld
med diamanter på?
Fakta om Dubai
Land: Förenade Arabemiraten
Landet bildades 1971 av sju emirat (delar)
Huvudstad: Abu Dhabi
Invånare: 1 137 347
Burj Khalifa är världens högsta byggnad (828 m)