שוויץ

‫טיול לשוויץ ארץ הצבעים היפים הכחולים והירוקים‬
‫טיול בארץ עשירה לעניים שבכל זאת נהנים‬
‫התחלה מבטיחה נחיתה בציריך ‪ .‬נכנסים למנהרה מוזרה בשדה התעופה ואופס אתה מתאחד עם‬
‫מזוודותיך‪.‬‬
‫לרכב מגיעים קצת יותר באיטיות אבל מקבלים רכב תותח פולקסווגן מורן ‪ 7‬מקומות ומתחילים לנסוע‪.‬‬
‫ממוקם בסביבה שקטה‪ ,‬במרחק של )‪ (Atlantis Guesthouse‬גסטהאוס לכיוון ציריך‪ .‬היעד מלון אטלנטיס‬
‫ציריך ‪,‬קצת חיפושים ונמצאה האבדה ‪ 9‬דקות נסיעה בתחבורה הציבורית מתחנת הרכבת המרכזית של‬
‫מלון נחמד בקצה שכונת מגורים שמשקיף על מרכז העיר ממערב‪ .‬מתרחצים ‪,‬המלון‪ . ,‬אבדה מופלאה‬
‫מתארגנים ויוצאים ‪,‬דקה מהמלון רכבל למרכז העיר ציריך ‪ ,‬החלטנו להשאיר הרכב במלון כדי לחוש את‬
‫נפלאות הרכבת הציריכית‪ .‬יורדים לעיר ‪ ,‬מוזיקה מקפיצה של יודל מקדמת את פנינו בבר מקומי ואחריו‬
‫שורה של מסעדות שבאף אחת אין מקום ‪ .‬מסעדות‪ ,‬אנשים ונופים של ציריך בלילה מרחיבות את ליבנו ‪.‬‬
‫אחרי ארוחה לא זולה של מקדולנד מטילים בנבכי העיר ‪ ,‬שעונים מקסימים בכל מקום מבנים יפיפיים‬
‫‪,‬בתי אוכל שמחה ויופי מלווים אותנו בטיול הארוך‪".‬תאורת המבנים המושכלת " מבליטה את הצריחים‬
‫הגשרים והכנסיות תחנות הסעה למינהן ומבנים בולטים נוספים המשרתים את העיר באור שמסיע‬
‫להתמצות בקלות בעיר ( כמובן עם מפה)‪ .‬השעה כבר מאוחרת ואנו תופסים את הרכבת בחזרה למלוננו‬
‫‪TORGON‬החמוד‪ .‬למחרת בבוקר אחרי ארוחת בוקר יוצאים אנו לכיוון היעד הבא המלון שלנו בעיר‬
‫מפלי הריין‪ ,‬אבל עם גיחה קצרה צפונה לכיוון גרמניה ‪ .‬את הנסיעה אנו מתחילים לכיוון ליד אגם גנבה‬
‫גם מי שאדיש לזרימות מים לא יוכל להתעלם מהיופי והחוויה בזרם אדיר זה‪ 4 .‬ימים של זרימה כזו הינה‬
‫כמות הספיקה הכללית של נהר הירדן בשנה בארצינו הקטנטונת‪ .‬המפלים המרשימים האלו שבגבול‬
‫עצירה בצידי הדרך בכפר גרמני שוויצרי לביקורת קפדנית ‪,‬שוויץ וגרמניה‪ ,‬הם הגדולים ביותר באירופה‬
‫של דרכונים ורישיון נהיגה‪ (.‬נקודה שלא הינו בכלל מעריכים שיש שם גבול – שום סימן לשוטרים )‬
‫לסופרמרקט בגרמניה לצורך הצטידות במזון לכל השבוע (בגרמניה יותר זול ‪,‬משם ממשיכים‬
‫אזור זה ממערב למפלים נקרא חבל היורה ‪ ,‬המאופין בהרים לא גבוהים במיוחד ‪ ,‬עגולים וציוריים‬
‫שמנוקדים בכפרים שיצאו מתוך ספר אגדות ‪ .‬אותו הריין פעם משמאלנו ופעם מימיננו )‪ ,‬ממשיכים‬
‫בחזרה לשוויץ ‪ .‬פקק לא מוסבר מוצא אותנו ולאחר צפיה בכל ‪ Waldshbuch‬בחזרה לעיירה ווישבך‬
‫הכיוונים הבנו שאנו במעבר גבול נוסף ‪ .‬מתקרבים לגבול ושוטר שמנמן עוצר אותנו ‪ ,‬טוב חשבנו‬
‫דרכונים ורישיון אך למרבה הפלא הוא שואל מה קנינו בגרמניה ‪ .‬תשובתנו שקנינו אוכל לא מספקת אותו‬
‫הוא מבקש לראות חשבוניות ‪ ,‬הוצאנו מהזבל את החשבונית שלמרבה המזל נשמרה שם ‪ .‬ואז שיחרר‬
‫אותנו לדרכינו ‪ .‬משיחה שניהלו עם אחד מעובדי המלון הבנו שאחת הבעיות המציקות לשווצרים היא‬
‫ההגירה דוקא מגרמניה ‪ .‬השפה זהה אבל החינוך שונה ורגלי השווצרים נדחקים‪ .‬בעיות מהגרים רגילות‬
‫‪.‬‬
‫לאחר שעת נסיעה נוספת הגענו לעיר הבירה ברן ‪ .‬שהיא גם עיר בירת המחוז ובירת הדובים ‪ .‬הרבה‬
‫דובים יש בברן גם חיים וגם מפוסלים ‪ ,‬בעץ בברזל וכל מיני העיר העתיקה מוקפת בנהר סובב מיוחד‬
‫נהר האירה דבר נוסף מיוחד בעיר הימצאות גשרים שצעירי העיר ממציאים כל מיני קפיצות משונות‪,‬‬
‫עם גלשנים ‪ ,‬מזרונים וסתם תיקים נגד מים מיוחדים ‪ .‬ספורט מיוחד ונחמד הוא זה אך נראה גם מסוכן‬
‫מאוד‬
‫‪ ,‬היא עיר יפהפיה‪ ,‬שהרובע העתיק שלה זיכה אותה בצדק ‪Aare‬בירת שוויץ על גדות הנהר ‪ BERN‬ברן‬
‫אוכלוסייתו מונה כ‪ 021,111-‬תושבים‪UNESCO. 8% .‬בתואר אתר מורשת עולמית מטעם‬
‫‪".‬שנקרא "גרמנית ברנית גרמנית שווייצרית בעיקר ניב של ‪,‬גרמנית ו‪ 84%-‬דוברי צרפתית דוברי‬
‫‪,‬מדרום לאגם גנבה אך עדין שייך ‪ TORGON‬ממשיכים בנסיעתנו עד ליעד הבא – מלוננו בכפר טורגון‬
‫שוויץ ‪ ,‬שפת האזור צרפתית ‪ .‬דרך מפותלת עד המלון עצמו ‪,‬הישוב בגובה ‪ 0101‬מטר על עמק הרון‬
‫‪,‬דירות מאובזרות ומדהימות ‪RCI .‬החלפה של ‪CLUB HOTEL‬בגדה המערבית‪ .‬המלון שייך לרשת‬
‫אומנם הגישה אינה קלה אך הינה ‪ 02‬ק"מ בלבד מהאוטוסטרדה בכביש צר ומפותל‪ .‬במלון בריכה קטנה‬
‫כל השירותים נסגרים ‪ .‬ומוזמנת באופן פרטי לפי שעות כמו גם גקוזי וסאונה וחמם אך בשמונה בערב‬
‫הגענו התארגנו הכנו ארוחת ערב והלכנו לישון אחרי יום גדוש ויפיופי ביופי המדהים של שוויץ‪.‬‬
‫יום ראשון – יום חדש ‪ 20‬מעלות בעמק מתחילים לנוע לאחר ארוחת בוקר עם חביתות שמכין עמי לפי‬
‫הוראותיה של עדי‪ ,‬הכיוון סנט ברנרד מרטיני ‪ .‬הגענו עד למפל על הכביש ‪,‬עוצרים לסדרת צילומים‬
‫והתרעננות בוקר בטיול קצר של ‪ 21‬דקות‪ .‬הדרמנו למרטיני ‪ ,‬כאן נהר הרון עושה תפנית חדה של ‪91‬‬
‫מעלות לכיוון מערב אך אנו ממשיכים דרומה ואז פונים מערבה בדרך מפולת במיוחד ( ראו הוזהרתם )‬
‫פחות מק"מ מערבה מהכפר שמפיי ‪,‬שם ראינו רכבל די ארוך עולה להר ‪ - Champex‬לכיוון שאמפיי‬
‫ברולייה ‪ .‬החלטנו באותו הרגע לעלות להר זה ‪ 08 .‬פרנק לאדם והינה אנחנו על הרכבל ‪.‬‬
‫– ‪LA-BREYA‬ברכבל פתוח לזוג הגענו לתחנת הר לברוליה אחרי עליה מדהימה‬
‫לפסגה יש צורך בטיפוס נוסף שויתרנו‪ .‬לאחר כחצי שעה ‪http://en.wikipedia.org/wiki/La_Breya‬‬
‫רצינו להמשיך בדרכינו אך התברר לנו שמשעה ‪ 02:21‬עד ‪ 02:21‬המפעיל נח‪ ,‬יוצא להפסקת צהרים‬
‫ולכן שהינו שעה נוספת בהר היפה ‪ .‬תמנות להמחשת הציפיה‬
‫לאחר הירידה עם נופים עוצרי נשימה‬
‫שצמוד אליו האגם בשם זהה ‪ .‬יש לצין שהדרך המובילה אל ההר דרך ‪Champex‬הגענו לכפר שמפה‬
‫מסוכנת לנהגים לא מנוסים ולכן יש אפשרות להגיע מכביש שפונה מעבר סאן ברנרד והתפצלות בכפר‬
‫לכיוון הכפר שמפה ומשם להר ברוליה ‪ORSIERES .‬אוסזייר‬
‫לאחר ארוחת צהרים בכפר אוזייר פיצה של ‪ 011‬ש"ח המשכנו צפונה לכיוון צומת המובילה לסכר הענק‬
‫‪Barrage de Mauvoisin- http://en.structurae.de/structures/data/index.cfm?id=s0007566‬מוביזיין‬
‫‪ .‬על הסכר תערכות ציורים מהממת טבע ואדם חברו יחד ‪.‬הדרך ‪ 21‬ק"מ מפותלים בין ערוצי מים מפלים‬
‫ומפלונים ‪ ,‬יערות עבותים ונוף שאי אפשר לשבוע ממנו ‪ ,‬כל זאת לא מרמז על העליה הלא קלה ברגל‬
‫מהחניון ועד הסכר הגדול‪ .‬צעדה נחמדה של כ‪ 0.0‬מובילה לסכר עם התערוכה ‪ .‬שווה ביותר לבקר‬
‫במקום זה ‪ .‬יש אפשרות לעלות לסכר גם במכונית אם אתה ישראלי ומתעלם מהשלט של אין כניסה ‪ ,‬היו‬
‫כאלה גם לא ישראלים שעשו זאת‪ .‬יש לצין שהסכר אוגר מיים לצורכי תחנה הידרואלקטרית ויוצר אגם‬
‫שתחום בהרים נישאים ואורכו בערך ‪ 4‬ק"מ‪ .‬חזרה למלון ביום הראשון לפחות משתדלים להגיע לתחילת‬
‫העליה שעדין אור ‪,‬רצינו לבדוק את הנוף ביום וגם רמת הסיכון נמוכה יותר ‪.‬‬
‫יום ראשון כזה עמוס מה יהיה בשאר הימים ?‪.‬התחיל יום שני ‪ ,‬ביום זה קיבל את פנינו סבא חורף אך‬
‫מהר מאוד התבהרו השמיים וכאילו הבאנו את ישראל לאלפים ‪ .‬אנו בדרכינו לכיוון שלושת המעברים‬
‫בהרים המרשימים ‪ .‬הדרך למעברים מפגישה אותנו עם הכפרים היותר יפים שיש בשוויץ להציע ‪ ,‬בתי‬
‫עץ מקושטים באדניות עם גרניומים מכל צבעי הקשת אך מסודרים בצורה סימטרית להפליא ‪ ,‬תריסי‬
‫העץ ירוקים והאחו מתאים לצבע זה ‪ .‬נראה שבנו את הכפרים על דשא ולא מפסיקים להשקות ולטפחו ‪.‬‬
‫‪FurkaPass‬מעבר הראשון לפנינו הוא מעבר פורקה‪-‬‬
‫‪ ,‬מעבר יפיפיה שקיטרנו על זה שהוא לא ‪http://www.tripi.co.il/ShowItem.action?item=4956656‬‬
‫אצלנו ‪ ,‬כבר בתחילתו הגענו לקרחון ארון שבו מערת קרח יפיפיה ‪ .‬כניסה עולה ‪ 7‬פרנק ששוים כל‬
‫אגורה ‪ .‬ירידה קלה מוליכה אותך למערה חצובה בידי אדם שאור כחול בוקע בתוכה ראו תמונות ‪.‬‬
‫לאחר יופי ממשיכים לכיון המשך המעבר והנופים כל רגע נהיים יותר יפים‪ ,‬הגענו לגשר השטן‪ .‬מעברי‬
‫רכבת ומכוניות מדהימים כביש גשלן ‪ .‬הקניון הגדול העוטף אותנו מכל צד מתעתע בגודלו וברור‬
‫לחלוטין מאין השם שטן‪ .‬מעבר סנט גוטארד שימש כבר במאה ה‪ ,02-‬אולם באותם ימים גבתה הדרך‬
‫)‪ .‬הנהר יורד על המדרונות הצפוניים של ‪Reuss‬מחיר כבד בחיי אדם‪ ,‬עקב הצורך לחצות את נהר רוס (‬
‫)‪ .‬עם ‪ )Schöllenenschlucht‬השכן‪ ,‬תוך שהוא עובר בקניון שילנן (‪Uri‬רכס סנט גוטארד‪ ,‬בקנטון אורי (‬
‫הפשרת השלגים בתחילת הקיץ הנהר גועש במיוחד‪ ,‬והוא היה סוחף עמו את החוצים‪.‬‬
‫)‪ ,.‬האגדה ‪ Teufelsbrücke‬במאה ה‪ 02-‬נבנה מעל הקניון גשר‪ ,‬שזכה לכינוי רב המשמעות "גשר השטן" (‬
‫מספרת על רועה שביקש מהשטן לסייע בבניית הגשר‪ .‬השטן הסכים‪ ,‬אך הוא דרש לקבל כשכר את‬
‫הראשון שיחצה את הגשר‪ .‬לאחר שנבנה הגשר התחכם הרועה והוביל לפניו עז‪ ,‬אותה לקח לו השטן‪.‬‬
‫אך על השטן קשה לעבוד‪ ,‬וכשזה הבין שהתחכמו לו הוא ביקש לזרוק על הגשר אבן גדולה ולהרוס אותו‪.‬‬
‫זקנה שחלפה במקום הניסה את השטן‪ ...‬ואת אותו סלע אימתני‪ ,‬השוקל ‪ 221‬טון‪ ,‬אפשר לראות עד‬
‫)‪Göschenen.‬היום לא הרחק משם‪ ,‬ליד העיירה גישנן(‬
‫הגשר הראשון‪ ,‬שזכה לשם הציורי גשר השטן‪ ,‬נבנה בשנת ‪ ,0221‬אך מכיוון שהיה עשוי מעץ נאלצו‬
‫לבנותו שוב ושוב‪ .‬רק במאה ה‪ 01-‬הוחלף גשר העץ בגשר אבן‪ ,‬שגם אותו כבר לא ניתן לראות כיום‪.‬‬
‫הגשר הישן אותו רואים כיום נבנה בשנת ‪ .0821‬גשר חדש מבטון‪ ,‬בעל שני נתיבים‪ ,‬נבנה בשנת ‪.0908‬‬
‫את שני הגשרים והערוץ הגועש ניתן לראות ממסלול הליכה נוח‪ ,‬העושה דרכו לצדי הערוץ‪.‬‬
‫גשר השטן ‪ -‬מידע שימושי‬
‫) ומסתיים ‪Göschenen‬המסלול לגשר השטן מתחיל בעיירה גישנן (‬
‫)‪ ,‬או ההיפך‪ .‬אם לא רוצים ללכת הלוך‪-‬חזור‪ ,‬ניתן ‪Andermatt‬בעיירה אנדרמט (‬
‫לעשות כיוון אחד ברכבת‪.‬‬
‫מסלול לגשר השטן‬
‫תמונות מגשר השטן‬
‫מייד אחר כך הדרך פונה מזרחה לכיוון מעבר גבול ססטין ‪ .‬דרך מפותלת לא פחות יפה מקודמתה‬
‫מעבר ‪ susten pass‬ב קרחונים נראים בבירור מכל צד יש לבדוק עננות לפני טיול זה ‪ .‬עלינו להר ססטין‬
‫הרים בגובה ‪ 2,224‬מ'‪ ,‬שהכביש העובר בו נחשב לאחד הכבישים היפים ביותר בשוויץ‪ .‬זהו כביש תלול‬
‫מישהו פירסם ‪.‬מאד‪ ,‬צר ומפותל‪ ,‬שאורכו ‪ 41‬ק"מ‪ ,‬ומשני צידיו הרים נישאים‪ ,‬מפלים וקרחונים לרוב‬
‫בסרטון את הדרך אז תהנו‬
‫‪http://www.youtube.com/watch?v=HBSz4mmlAc0‬‬
‫‪http://europeforvisitors.com/switzaustria/articles/sustenpass_road.htm‬ועוד קישור לחומר‪:‬‬
‫הגענו מייד אחרי המנהרה לפסגת המעבר נוף קרחוני ומקום אידאלי לארוחת צהרים ‪ .‬רוכבי אופניים‬
‫מכל עבר מכינים גם הם את עצמם במעבר זה להתארגנות והתיבשות ‪.‬‬
‫ממשיכים לאחר ארוחת צהרים דרך מנהרות צרות חפורות בין הצוקים ונגלה לשמאלנו אגם סוסטין‬
‫שאליו מתנקזים מי הפשרת הקרחונים ‪ .‬כבר מיותר לצין שכל הדרך נראים מפלונים ומפלים מכל צד‪.‬‬
‫המים של קרחון זה נשפכים אל נהר הארה ‪ .‬לאחר הירידה כביש מוביל אותנו לכיוון דרום למעבר גרימזל‬
‫‪ .‬מימינו נהר הארה שוצף וקוצף ‪ ,‬הכביש נמצא במקום הצר של מעבר הרים ‪ ,‬אנו רואים ‪GRIMSEL‬‬
‫בפרספקטיבה את הגודל העצום של הסלעים הנמצאים מעל הכביש ‪ ,‬לאחר מספר ק"מ הגענו לשיא‬
‫המעבר ושם כוס קפה לגם אגם גרימזל ‪ ,‬שהוא נשמש כתחנת כח הידראולית ‪.‬‬
‫לאחר מתיחת רגליים ותרגילי כושר (סתם בצחוק ) ירדנו אל נקודת ההתחלה מעבר פורקה הדרך חזרה‬
‫‪ ,‬כפרים ציורים בתים חומים עם גגות אדומים וחלונות ירוקים כמעט כמו של מיץ פתל ‪ .‬אי אפשר לתאר‬
‫במילים את היופי הזה או שרק אני לא מצליחה צריך לבוא לראות ‪.‬‬
‫הדרך למלון היתה ארוכה והגענו רק בשעות הערב המאוחרות‪.‬‬
‫יום שלישי קצר פעמים כי טוב גם גבינה וגם שוקולד ‪ .‬שני מפעלים שממוקמים בסמיכות בצפון אגם‬
‫גורייר ‪ ,‬בשני כפרים נפרדים – גבינות בכפר גרוייר ושוקולד בברוק ‪ .‬לא הצטרכנו לעשות רישומים‬
‫מיוחדים פשוט באנו שילמנו ונכנסנו ‪ 7 .‬פרנק עלתה כניסה למחלבה של גרויר שבא נחשפנו לטעם‬
‫המיוחד והטוב של הגבינה אומנם לא טועמים אך מקבלים דוגמא לארוחת הבוקר ‪ .‬נתון חשוב ‪ 411‬ליטר‬
‫חלב מיצר ‪ 20‬ק"ג גבינה ‪ .‬נצילות נמוכה לא ?‬
‫ובשוקולד ‪ 00‬פרנקים תבין וטקילין וטעימות אין סוף ‪ ,‬כדאי לבוא רעבים ‪ .‬הטעם גן עדן המפעל נראה‬
‫נסטלה מוכן רק לתיירים ‪ ,‬סרט תדמית מושקע וחנות מפעל מזמינה ביותר ‪ ".‬מפעל השוקולד של‬‫בדרום מערב שוויץ‪ .,‬למרות שנסטלה היא חברת ענק בעלת מפעלים )‪ (Broc‬שוכן בעיירה ברוק קאלייר‬
‫‪.‬בעולם כולו‪ ,‬שוקולד קאלייר מיוצר אך ורק במפעל הזה‪ ,‬ומופץ מכאן לחובבי שוקולד בכל מקום"‬
‫כתובות אתר ‪:‬וקצת חומר לקריאה על הכפרים הללו ניתן למצוא‬
‫‪http://www.nrg.co.il/online/55/ART1/836/852.html‬‬
‫את היום הזה קינחנו במאגר גוריר שתחום בסכר המפיק גם הוא חשמל כיאה לשווצרים שחושבים על‬
‫הכל‪ .‬הסכר מהווה כביש ראשי לכפרים שמסביב לאגם‪ .‬האגם מוקף בכפרים רבים שבתיהם נראים‬
‫גולשים אל המים ‪,‬ואיזה טעם כנראה יש לקפה מכל מרפסת כזו ?‬
‫יום רביעי מתחילים שוב מסע ארוך לעבר מפלי וקניוני שוויץ ‪ .‬פעמינו בהתחלה לכיוון אינטרלקן‪.‬‬
‫היא עיירה בת כ‪ 0,111-‬תושבים‪ ,‬המשמשת נקודת מוצא לטיולים באזור‪ .‬רחובה )‪ (Interlaken‬אינטרלקן‬
‫נמשך בין שתי תחנות הרכבת של העיר‪ ,‬כשמצידו האחד פארק מקסים עם ‪, Hoheweg,‬הראשי הארוך‬
‫נמצא ברחוב הראשי ליד הטיילת‪ ,‬ויש )‪ (Schuh‬נוף‪ ,‬ובצידו השני חנויות‪ .‬בית הקפה המפורסם שו‬
‫בו עוגות נפלאות ופסנתר‪.‬‬
‫‪ ,‬הדרך על כביש ‪ 00‬ממזרח למערב מדהימה כמו כל הדרכים עד כה שנגמרו המילים להם‪ .‬שמגיעים‬
‫לאגם טון יש להמשיך לכיוון מזרח עד הכפר אינטרלקן ולעקוב אחרי השלטים לכיוון הכפרים גרינוולד‬
‫‪ (Truemmelbach) .‬ולוטבונן לכיוון דרום ‪ ,‬לאחר מספר ק"מ התפצלות לכיוןן לוטבונן ומפלי טרומלבאך‬
‫‪ 02‬פרנקים שווצרים מפרידים בינך לבין המעלית שמובילה אותך בבטחה למקום מדהים מרנין משכר‬
‫ועוד מילים דומות ‪ .‬יש במקום ‪ 01‬מפלים מכל כיוון אפשרי עם שילוט שמוביל אותך אליהם ‪ .‬כמו בראש‬
‫הנקרא רק להבדיל אלף הבדלות חותרים המים בסלע ויוצאים בעוצמות חזקות שקשה לתאר ‪ .‬לדעתו‬
‫של רפי בניגוד לדעתי זאת היתה גולת הכותרת של הטיול אני בחרתי במערת הקרח הקודמת ‪.‬‬
‫‪http://www.truemmelbachfaelle.ch/services/services.php?lang=en‬‬
‫‪ ,‬קניון בין ק"מ ‪Lutschine‬לאחר הירידה הפסקת קפה ותה ומייד ממשיכים לאתר הבא קניון לוצינה‬
‫כניסה ‪ 7‬פרנקים והליכה לאורך הקניון ‪ .‬הדרך חציה תלויה על כלונסאות וחלקה חצובה בסלע בצורה‬
‫מיומנת ‪ .‬הקניון בין אלפי שנים ‪ .‬ההליכה בו מחלצת את עצמותיך מהנסיעה הארוכה ומחרישה את‬
‫‪.‬שמימיו אכן כהים ‪(Lutschine Schwarze),‬אוזניך אך במידה נעימה מהרעש של נהר לוצינה השחור‪.‬‬
‫הנהר שחור מכיון שהוא נושא עימו סחף רב בדרכו לכיוון אגם טון המחובר לתעלות לאגם ברינקס שזה‬
‫יעדנו הבא‪ .‬כדי להגיע לקניון יש צורך להיכנס לכפר גריננולד לחצות אותו ולרדת לפי השילוט לתחילת‬
‫המסלול ‪.‬‬
‫שהוא ‪http://www.giessbach.ch/about-the-grandhotel.html‬לאגם ברינקס נשפך נחל הגיזבח‬
‫סדרת מפלים מיוחדים פתוחים ‪ ,‬נוף בין יערות ותחום על ידי מלון היסטורי בתחתיתו‪.‬‬
‫‪-,‬‬
‫‪Phone +41 33 952 25 25 I Fax +41 33 952 25 30‬‬
‫הכניסה בחינם רק לשם חנניה כ‪ 0‬פרנק ‪ .‬ניתן לטייל במקום שעות רבות ולהנות מטבע במיטבו ‪ ,‬זאת‬
‫בהשוואה לשני איתני הטבע הקודמים משלים את התמונה וסגר את היום בצורה מושלמת ‪.‬‬
‫מסימים את היום הארוך הזה בביקור במלון ההסטורי ויש אפשרות לשכור שם חדר ב‪ 811‬פנק ללילה ‪.‬‬
‫כמו כן קיימת אפשרות לרדת בקרונית מאתר זה מהמלון לתחתית המפל ולראות את הזרימה אל מי‬
‫אגם ברינקס המחיר ‪ 9‬פרנקים הלוך ושוב אך עד שהגענו היה סגור כבר‪.‬‬
‫יום חמישי כבר חוזרים הביתה הזמן אוזל עובר מהר עד שזה ממש מפחיד‪ .,‬ביום זה אנו מתכוונים‬
‫כדי ‪ .SALVAN‬בדריכנו אנו מטפסים לכיוון הכפר סלבן ‪Mont Blanc‬לכבוש את המון בלנט מלמטה‬
‫‪ .‬גשר גדול כ‪ 011‬מטר אורכו וגובהו מעל ‪ PONT THE GUEUROS‬לראות את הגשר מעל קניון טרינט‬
‫הקניון כ‪ 001‬מטר ‪.‬‬
‫וכאן הטעות הראשונה של הניווט נכנסנו לכפר סלבן שמטרה לצאת מהצד השני לסכר אמוסון‬
‫אך מתברר שאין דרך ‪ .‬הדרך היא לרכבות בלבד ויש צורך לחזור חזרה ‪ .‬בדרך צרה במיוחד ‪EMOSSON‬‬
‫נכנסנו לאנשים ממש לתוך הבתים הפרטיים במטרה לחזור לאחור לכפר מרטיני ‪ .‬בדרך הראשית‬
‫‪SHAMONIX‬ממשיכם לכיוון כפר שמוני שמלווים אותנו כרמים אין סופיים במעלה ההר עד‪ .‬שמוני‬
‫קצת על המון בלאן הפסגה הגבוהה תיירותי חמדמד ‪ ,‬מזג אויר נאה במיוחד ‪ ,‬וההר הלבן נגלה לעיננו ‪.‬‬
‫ביותר ברכס האלפים ומערב באירופה כולה‪ 4,817 ,‬מ' מעל פני הים וכמעט נוגעת בשמים‪ .‬הפסגה‬
‫נמצאת בתחומן של איטליה וצרפת‪ ,‬אך שאלת הבעלות עליה מעוררת מחלוקות רבות‪ .‬עד למהפכה‬
‫הצרפתית היתה הפסגה שייכת לממלכת סרדיניה במשך מספר מאות שנים‪ .‬בשנת ‪ 0791‬אילץ נפוליאון‬
‫את מלך סרדיניה לוותר על טריטוריות לטובת הרפובליקה של צרפת‪ ,‬וביניהן על פסגת המון בלאן‪ .‬בשנת‬
‫‪ ,0810‬בועידה בין שתי המדינות‪ ,‬הוחלט על העברתו של קו הגבול בנקודה הגבוהה ביותר‪ ,‬אך‬
‫הצרפתים מזיזים את הקו במפות שלהם (למרות זאת לא יוצאים על זה למלחמות‪ .)...‬המורדות‬
‫המזרחיים של המון בלאן נמצאים בתחומי מחוז ואל ד'אוסטה (איטליה )‪ .‬פירושו של השם בצרפתית ‪-‬‬
‫ההר הלבן‬
‫סיור קצר בעיר מוביל אותנו למסעדת תירים נחמדה ואוכל בינוני‪ .‬לאחר ארוחת צהרים טיפוס די מעיף‬
‫לכיוון התחלת הבסיס של הרכבל לכבישת ההר‪ ,‬רק חבל שהרכבל היה ממול הר המון בלאן ‪ .‬אבל זה‬
‫בלנט ( אומנם אני לא היחיד שעבד ‪ 20 ,‬יורו ועליה בשני רכבלים ‪ ,‬זה הכי קרוב שאגיע אי פעם למון‬
‫מתחייבת על זה אולי שאגדל אטפס עליו ) ‪.‬‬
‫כ‪ 2011‬מטר מעל פני הים ‪ .‬שמוני נמצאת ‪ ( . 0121‬ירידה ‪BREVENT‬הפסגה ברכבל השני על הר‬
‫ושוב אכזבה שאי אפשר לגור פה ונסיעה בחזרה )‪ .‬בגובה זה אפשר להבחין בציפור בשם זג צהוב מקור‬
‫שבונה את קינו רק בגבהים אלו בלבד ‪ ,‬זג נראה כעורב שחור אך מקורו צהוב‪.‬‬
‫בדרך חזרה השלמנו את מה שהפסדנו בבוקר סכר אמונסון ‪ .‬אגם מוקף הרים ואפשרויות לרדת‬
‫בקרוניות רכבת אל הכפר הסמוך ‪ .‬נוף המון בלנט מצד אחר וחבריו ההרים המושלגם היפים ‪ .‬אוח שוויץ‬
‫שוויץ למה אנחנו לא גרים בך‪ .‬יש לצין שאגם זה ועוד אחד שצמוד אליו מהוים קומפלקס הידרואלקטרי‬
‫המספק חשמל לשתי מדינות ‪ ,‬צרפת ושוויץ ‪ .‬יש אפשרות לסיור מסביב לאגם ועל הסכר ‪.‬‬
‫יום שישי את יודעת יש בעיר מסיבה וגם באביה ‪ .‬יום ערים מסביב לאגם גנבה ‪.‬התחלנו בסיור בשוק של‬
‫אויה הצמודה לאגם גנבה מדרומה ‪ .‬שוק נעלים גבינות בגדים – שוק רגיל צמוד לטיילת יפיפיה עם‬
‫ברוזים וברבורים שילווה אותנו לאורך כל היום‪ .‬חלק זה של האגם הוא צרפתי ולא הבחנו שעברנו נקודת‬
‫ביקורת דרכונים ‪.‬‬
‫נמשיך לכיוון גנבה ובה המזרקה הענקית לגובה ‪ 041‬מטר ‪ ,‬סימן ההיכר המובהק של העיר‪ .‬הדבר‬
‫המאפין את העיר יותר מכל הוא פעילי ציבור של חברות מדינות ממשלות חנוטים בחליפותיהם יושבים‬
‫על גדות הטיילת באגם גנבה וונהר הרון היוצא מן האגם ‪ ,‬ואוכלים את ארוחת הצהרים שלהם ‪ .‬מחזה‬
‫מלבב של בגדים תיירים ומאכלים‪ .‬מעל ‪ 211‬אירגונים בנלאומיים ואין סוף חנויות יוקרה ‪.‬‬
‫חומר וטיולים על גנבה למי שיש זמן‬
‫‪http://www.geneve‬‬‫‪tourisme.ch/?rubrique=0000000000&lang=_eng&PHPSESSID=f248633a041d28bc29c8ad9754e‬‬
‫‪243fb‬‬
‫‪ ,‬לוזן ‪Lausanne‬לאחר התרשמות מהעיר מבנים המחירים " הזולים" והנוף היפה ממשיכים לכיון לוזן‪-‬‬
‫עיר המזכירה את חיפה הבנויה על הגבעות מצפון לאגם גנבה ‪,‬עיר חביבה שמהווה בסיס ליוצאים‬
‫לטיולים בהרים ‪,‬קטדרלה גוטית מדהימה ‪ ,‬ומוזיאון הסטורי בבנין האוינברסיטה ששוה לבקר רק שעת‬
‫הסגירה היא ‪ 11‬בערב‪ .‬עיר שוקקת חיים ונשקף ממנה נוף האגם בין גגות ובניני העיר בעיירה טיילת‬
‫הממוקמת ששה ק"מ צפונית‪ - Vevey, -‬מטופחת הנמתחת על פני ק"מ בצמוד לאגם ‪. .‬את העירה וויוויי‬
‫‪,‬מערבית למונטרה עברנו במכונית דרכה וההתרשמות מהכביש בלבד‬
‫חנויות הבוטיקים‬
‫לפני הכניסה לעיר עצרנו בבוטיק יין שנקרה וינו ‪Montreux‬וממשיכים הלאה‪ ,‬העיר הבאה מונטרה ‪-‬‬
‫רמה ‪ .‬היקב נמצא ליד מפל על שפת האגם ומוקף כרמי גפנים בכל עבר ‪ .‬מחזה סוריאלסטי ומיוחד במינו‬
‫‪ .‬כנראה שהיין מאוד טעים אך המחיר לא שווה לכל נפש ולא עלה בידנו אפילו לטעום כוסית קטננטה‬
‫אין ספק שבשלב זה של הטיול כולנו עייפים ותשושים ‪ ,‬אך ‪ - Montreux‬ב‪ 4.0‬פרנק הגענו מונטרה‬
‫המראה של הטיילת המרשימה מצליחה להוציא מפינו עוד קריאות התפעלות כאילו זה עתה מתחילים‬
‫את הטיול ‪.‬בעיר זו נמצאת אחת הטילות שלדעתינו היפות ביותר שראינו ‪ ,‬פסלים אדניות פרחים ושוב‬
‫פסלים והכל לאורך חוף המזרחי של אגם גנבה לא לדבר על המלונות המפוארים שמקשטים את‬
‫הרחובות ‪ .‬מדובר בעיר עם זיקה עמוקה לאמנות בכלל ולמוסיקה בפרט‪ .‬במונטרה מתקייםפסטיבל‬
‫כאן באולפנים המפורסמים של העיר‪ ,‬הוקלטו אלבומים רבים‪ ,‬על‪-‬ידי אמנים ‪.‬אטרקטיבי בכל קייץ ג'ז‬
‫פרדי בעלי שם עולמי‪ .‬להקת קווין הקליטה במונטרה את מיטב להיטיה ופסל ארד של הזמר‬
‫מתבלט על שפת האגם‪.‬‬
‫מרקורי‬
‫יום אחרון ‪.‬‬
‫קנטון היא עיר הבירה של )‪, : Lucerne‬יעדנו האחרון לפני הנסיעה לציריך הינה העיר לוצרן‬
‫העיר‪ ,‬שהייתה בעבר כפר רועים קטן‪ ,‬שוכנת לחופיו הצפון‪-‬מערביים של אגם לוצרן‪. ,‬שווייץ במרכז לוצרן‬
‫מאחר שהוא גובל בארבעה קנטונים שונים‪ .‬לוצרן היא כיום אחד ‪,‬ימת ארבעת הקנטונים הנקרא גם‬
‫הפופולריים ביותר בשווייץ‪ ,‬בשל מיקומה המרכזי‪ ,‬האטרקציות התיירותיות הרבות ממרכזי התיירות‬
‫‪ ,‬את לוצרן ‪.‬שהיא מציעה ואפשרויות הטיול המגוונות באזור הקרוב לה‪ .‬מתגוררים בה ‪ 07,211‬תושבים‬
‫לא צריך להציג אך נספר בקצרה שאנחנו הגענו בדיוק ביום שהיה פסטיבל הגבינות עשרות דוכנים עם‬
‫גבינות קשות לטעימה ‪ :‬גורייר אמנטל קממבר ועוד כאלה וכאלה ‪ .‬טעימות של פונדו ואוהל עם מוזיקה‬
‫מסורתית שווצרית אוסטרית בתלבושות מסורתיות ‪ .‬אני הגעתי לגן עדן ‪ .‬יכולתי להשאר שם שעות אך‬
‫הדרך קוראת ‪ .‬עזבנו את המקום השוקק לכיוון מוזיאון הפנורמה‪ .‬בו נמצאת תמונת פנורמה‪,‬‬
‫זהו ציור עצום ממדים‪ ,‬של הצייר קאסטרס‪ ,‬המתאר את ‪ (Bourbaki Panorama).‬הנקראתפנורמת בורבקי‬
‫מקום ההתרחשות ‪1871.‬בשנת ‪,‬פרוסיה‪-‬במלחמת צרפת מפני צבאו שלביסמרק צרפת נסיגת צבא‬
‫ונראים בו השווייצרים מטפלים בפצועים הצרפתים‪ .‬בדי הציור מודבקים זה לצד זה ‪,‬עמק היורה הוא‬
‫במעגל באולם גדול‪ ,‬שהצופה ניצב במרכזו ומקבל רושם ברור של צפיה בהתרחשות אמיתית‪ .‬יש הסבר‬
‫( את העברית השומר לא ידע למצוא )‪ .‬אנו מסימים את טיולנו ‪.‬מוקלט בשפות שונות ‪ -‬אפילו בעברית‬
‫בעצבות רבה רוצים עוד להישאר במקום מופלא ויפה זה אך שמים את פעמינו לשדה התעופה ‪ .‬נתראה‬
‫בטיול הבא ‪.‬‬
‫עוד קצת טיולים ונתונים‬
‫‪http://www.bsh.co.il/Forums/ShowMessage2.asp?id=704985&Fnumber=83&SunId=704908‬‬