Seitsemän veljeksen vaellusreitti

Tämän voisi laadukkaamminkin tehdä ja taittaa, mutta suoraan blogitekstejä kopioimalla näillä
taidoilla emme ilmaisohjelmilla parempaan kyenneet: Terveisin jormas & päivis [email protected]
maanantai 20. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 1
Viime talvena haaviimme tarttui tieto, että Seitsemän veljeksen vaellusreitti oli siirretty pois
Tuusulan Jokilaaksomme mailta. Kyseisestä reitistä emme olleet kuulleet aiemmin mitään.
Havainto sai meidät tutustumaan aiheeseen tarkemmin.
Tuleva, urbaani eräkotimme vaelluksen ajan
Teimme päätöksen, että seuraavana kesänä kävelemme koko reitin omalla urbaanilla tavallamme.
Siitä lisää myöhemmin, sillä vaelluksestamme ja sen valmistelusta teemme blogimaisen päiväkirjan
valokuvineen. Ehkä julkaisemme sen muuallakin, sillä netistä ei löydy yhtään tarinaa, joka kertoisi
koko reitin kulkemisesta.
Yhden historian mukaan idea pääkaupunkiseudulla kulkevasta vaellusreitistä syntyi kesällä 1964,
kun Akateeminen Urheiluliitto halusi jalostaa edellisenä talvena järjestämänsä Oulu-Helsinkihiihdon kokemuksia pysyväksi reitiksi.
Jo seuraavana syksynä järjestettiin Seitsemän veljeksen vaellus, joka kulki Nurmijärven Palojoelta
Helsingin Pirkkolaan.
Vaelluksen rinnalle kehitettiin Impivaaran juoksu, johon parhaimmillaan osallistui yli 2000
kuntoilijaa. Alkukilometrit taivallettiin kapeita polkuja pitkin yli kallioiden ja halki upottavien
soiden.
Juoksu ja sen raskaus keräsivät mainetta ulkomaita myöten, mutta osallistujien toiveesta sen kulku
siirrettiin tasaisille teille. Maastopyöräilyyn haastavat polut ja rapaiset taipaleet sopivat mainiosti.
Helsingin ja Hyvinkään välillä järjestettiin myös Seitsemän veljeksen hiihto. Huonoina lumitalvina
hiihto piti typistää vain Hyvinkäällä kiertäväksi tai jopa peruuttaa. Lopulta hiihto lakkautettiin
kokonaan.
Oulu-Helsinki-hiihto poiki myös Taaborin Hölkän, joka seurasi Nurmijärvellä Seitsemän veljeksen
reittiä ja kurvasi Tuusulan kautta maaliin.
Myös Pääkaupunkijuoksu ylläpitää Impivaaran juoksun perinteitä, joskin se kiertää Helsingin
Keskuspuistossa vain Pirkkolan ja Tuomarinkylän välillä.
Seitsemän veljeksen vaellusreitti alkaa Kansallisteatterin edustalla olevalta Aleksis Kiven patsaalta
ja kulkee Helsingin Keskuspuiston, Vantaan, Tuusulan ja Nurmijärven kautta Hyvinkäälle. Reitti on
90 km pitkä, ja se kulkee suuren osan matkasta asutuksen tuntumassa. Reitti on parhaimmillaan
Helsingin Keskuspuistossa, Nurmijärven pohjoisosissa ja Hyvinkäällä. Tuusulan osuudelle on
löydetty uusi mukava linjaus, joka kulkee mm. Ruotsinkylän tutkimusmetsän eksoottisten puulajien
katveessa.
Vaellusreitti soveltuu lyhyelle kylästä kylään tehtävälle päiväretkelle tai useamman päivän
vaellukselle. Reitin varrella on nähtävyyksiä, taukopaikkoja sekä ruokailu-, peseytymis- ja
majoituspalveluita. Vaellusreitti sopii patikointiin ja maastopyöräilyyn sekä osin myös hiihtoon.
Reitti ylsi 10 joukkoon Vuoden Retkikohde 2014 -äänestyksessä, jonka tulokset julkistettiin
GoExpo-messuilla vuonna 2014.
tiistai 21. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 2
Olemme vähän huonoja valmistautujia, kun kyse on matkoista. Emme juurikaan tutustu kohdemaan
tai -maiden tarjontaan. Yleensä vain menemme ja katsomme, mitä löytyy. Seitsemän veljeksen
vaellusta varten olemme kuitenkin valmistautuneet hankkimalla karttoja, jotta pysyisimme oikealla
reitillä. Tosin Helsingissä ja Vantaalla pitää mennä vähän näppituntumalla, sillä virallista reittiä ei
kummastakaan kaupungista ole olemassa. Tai emme sellaisia ole ainakaan löytäneet.
Suunnilleen kuitenkin tiedämme, mistä vaelluksen on sen alkupäässä tarkoitus mennä. Olemme
myös jo käyneet katsomassa, minne ensimmäisen päivän patikointi päättyy. Sopiva paikka löytyi
Vantaankoskelta. Matkaa Aleksis Kiven patsaalta ensimmäiselle stopille on noin 20 kilometriä. Voi
olla, että haukkaamme vähän turhan ison palan aloituspäivänä, mutta luultavasti kävely on
kuitenkin suhteellisen helppoa, koska tässä vaiheessa ei vielä kuljeta metsäpoluilla.
Kun idea Seitsemän veljen vaellusreitin patikoimisesta syntyi, ajattelimme yöpyvämme hotelleissa
(heh, emme vielä silloin käsittäneet, että matkan varrella ei ole kauheasti palveluita) tai
vaihtoehtoisesti teltassa. Se ei kuitenkaan tuntunut kovin houkuttelevalta ajatukselta.
Mutta yöpymisten ongelmaankin löytyi ratkaisu: Matkakoti.
Matkailuautossa yöpymiseen tosin tarvitaan myös henkilöautoa, joka on ikään kuin huoltojoukon
käytössä. Mitään huoltojoukkoa meillä ei todellisuudessa ole, mutta hieman ajelemalla edestakaisin
saamme Matkakodin aina sinne, minne päivän patikointi päättyy. Kun olemme ensimmäisen päivän
aamuna jättäneet Matkakodin Vantaankoskelle ja hypänneet sieltä bussiin mennäksemme Helsingin
keskustaan, takaisin tullessa Matkakoti siis odottaa meitä.
Toisena aamuna olemme ajatelleet kävellä noin kymmenen kilometrin matkan kotiin Jokilaaksoon,
josta otamme henkilöauton ja ajamme hakemaan Matkakodin. Seuraavaa yöpymispaikkaa emme
ole vielä ratkaisseet, mutta ainakin nyt tuntuu, että Jokilaaksoon on Vantaankoskelta hieman liian
lyhyt matka. Matkakoti pitää siis saada joitakin kilometrejä meiltä eteenpäin.
Ratkaisematta on sekin, miten päivis selviää henkisesti siitä, että
mustikat kypsyvät kaiken aikaa, mutta ainakaan patikoidessa
ei ole aikaa pysähtyä marjoja poimimaan. Tai kuka tietää?
Palaamme siis vielä henkilöautolla Jokilaaksoon, josta kävelemme Matkakodille. Seuraavana
aamuna pitää ensin ajaa matkailuautolla Jokilaaksoon, josta otamme henkilöauton ja ajamme sen ja
Matkakodin sinne, mihin kolmannen päivän patikointi päättyy. Henkilöautolla palaamme
kolmannen patikointipäivän lähtöpaikkaan.
Majoitusjärjestely eestaas-autoiluineen kuulostaa vähän monimutkaiselta, mutta esimerkiksi
päivittäisiä ruokailuja ei ole vielä ajateltu ollenkaan. Niiden toteutus voi olla paljon autojen
kuljettamista hankalammin järjestettävissä. Matkakodin jääkaappikaan ei ole kovin suuri, joten
ruokavarastoa pitää varmaan täydentää useammankin kerran. Reitin varrelta ei ehkä helposti löydy
ruokailupaikkoja, joten kävellessäkin mukana pitää olla eväitä, ettemme ainakaan nälän takia
nyykähdä kesken matkaa.
Ruokailun suhteen lähdemme ajatuksesta, että se ei saa aiheuttaa liiaksi tekemistä. Ei siis
ruoanlaittoa Matkakodissa päivän päättyessä, ei siis myöskään tiskivuoria. Kuinka se sitten
käytännössä toteutuukaan, se jää nähtäväksi.
keskiviikko 22. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen valleusreitti, osa 3
Huomenna on lähtöpäivä. Onneksi näin, sillä tänään näyttää vettä satavan oikein kunnolla. Vaikka
sateisinkin sääennuste neljästä jota seuraamme, sanoi tälle aamulle, että "siellä täällä kevyttä
sadetta". Mutta aikoihin emme ole luottaneet sääennustuksiin. Ne ovat todella arvauskeskuksia ja
ennustuksia, jotka lisäksi muuttuvat vuorokaudenkin aikana monta kertaa. Toki hellesääkään ei
liene kävelyyn paras vaihtoehto, vaikka varsinkin siihen olemme tottuneet, sillä talvisin
kävelemme Thaimaan Pattayalla lähes joka päivä lämpötilan ollessa 30 asteen molemmin puolin.
Seitsemän veljeksen varllusreitin yksi linjaus oli kuumaisemissa,
Seepsula Oy:n Senkkerimäen kiviainesaseman maiden läpi.
Yhdessä vaiheessa suunnittelimme toteuttavamme vaelluksemme kuvan traktoriksi rekisteröidyllä
ajoneuvolla, joka ei ole mönkijä. Mukava nimi sille on kömpijä, vaikkakin me tunnemme
hyötyajoneuvomme Kuuautona.
Sen kanssa olemme kulkeneet paljonkin Seitsemän veljeksen vaellusreitin sillä Tuusulan osuudella,
joka kiertää Metsäntutkimuslaitoksen mailla. Sinnekään ei tietty olisi asiaa moottoriajoneuvolla
ilman maanomistajan lupaa.
Keräämme metsistä roskia ja muuta jätettä, sillä vastuulliset ihmiset näkevät melkoisesti vaivaa
saadakseen viedyksi luontoon akkuja, kodinkoneita, autonrenkaita ja niin edelleen. Hämmästyttävää
se on siksi, että mainitsemiamme tuotteita saa viedä ilmaiseksi moneenkin vastaanottopaikkaan
ympäri valtakuntaa. Aivan oma lukunsa on jokaisen luontoon ajon estävän puomien seutu, jonne
kertyy ihmisten sinne tuomaa jätettä aivan uskomaton määrä ja kirjo.
Yhden kerätyn kuorman kanssa Tuusulasta kyselimme, että olisiko tapauksessamme kunnalla
mahdollisuus osallistua vapaaehtoiseen luonnon siistimiseen panostamaamme
yhteiskuntavastuuseen, jotta voisimme viedä luonnosta keräämämme roskat jonnekin niille
kuuluvaan paikkaan ilman jätteiden käsittelymaksua. Kohtuullisen irvokasta vastauksen
sanamuodossa oli, että ei ole kunnalla tällaista PALVELUA, vaan kuntalaisen on kiikutettava
muiden jätteet muiden mailta omalla kustannuksellaan naapurikaupunkiin ja maksettava vielä
jätteenkäsittelymaksutkin. Me naiiviudessamme luulimme itse palvelevamme kuntaa ja kuntalaisia.
Kuten osassa 1 totesimme, on vaellusreitin historia tai juuret useamman kymmenen vuoden takaiset.
Siihen nähden reitistä on kovin vähän tietoa, virallista ja epävirallista. Kun kyselimme asiaa niin
Helsingin kuin Vantaankin infoista, oli tietäväisimmät vastaukset, että "olen kyllä kuullut sen
jossakin".
Reittinähän Helsingin osuus on Keskuspuistossa, joten paljonkaan itse reitin eteen ei pääkaupungin
tarvitsisi tehdä. Samoin on Vantaan laita, josta ei löytynyt käytännössä mitään tietoa koko reitistä,
saati Vantaan osuudesta. Kun ajatellaan kuinka reitin nimen mukaisesti kansalliskirjailijamme
Aleksis Kivi on yhdistettävissä ulkomaalaistenkin retkimatkailuun, on kyseessä oivallinen hanke.
Me osaltamme täytämme tiedon puutteen aukkoa jakamalla kokemuksemme kesälomamatkastame
kaikille.
torstai 23. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen valleusreitti, osa 4
Selfie A. Kiven kanssa jäi ottamatta.
Lomamatkan voi tehdä näinkin. Aamulla veimme Matkakodin ja henkilöauton Vantaankoskelle
kosken partaalle Kuninkaantielle. Sieltä kävelimme lähimmälle bussipysäkille mennäksemme
Helsingin keskustaan Aleksis Kiven patsaalle, josta Seitsemän veljeksen vaellusreitti alkaa. Alku
olikin sujuva, mutta kun pääsimme Rautatientorille, jouduimme vähän kakistelemaan. Aleksis ja
koko tori oli aidattu ja aidan sisällä oli oluttelttaa vieri vieressä odottamassa janoisia kesävieraita.
Emme siis päässeet ottamaan selfietä kirjailija Kiven kanssa. Paikalla ollut vartija toivotti kyllä
meidät tervetulleeksi klo 12, jolloin portit ja kaljahanat olisivat auenneet. Emme jääneet
odottamaan, joten vaelluksemme kohti Vantaankoskea alkoi noin klo 10.30.
Alkumatka kohti Keskuspuistoa oli meille kovin tuttu. Samoja väyliä olemme usein kulkeneet
jalkaisin ja pyörillä, kun vielä asuimme Mäkelänkadulla. Ja tässä vaiheessa jalka nousi vielä
kevyesti. Metsäisillä väylillä oli mukava taivaltaa, vaikka välillä täytyi turvautua satelliitteihin
paikantaaksemme itsemme. Keskuspuistossa reittejä risteilee moneen suuntaan, eivätkä opasteet
aina riittäneet opastamaan ainakaan meitä oikeaan suuntaan. Kertaakaan emme kuitenkaan
kuvitelleet olevamme eksyksissä.
Mustikoita oli puisto pullollaan, mutta marjastajia näimme vain muutaman. Sinne jäävät marjat
mätänemään metsiin. Olisikohan Aleksis pysähtynyt nauttimaan mustikoista, jos olisi kulkenut
samaa reittiä kohti Nurmijärveä tai sieltä Helsingin suuntaan? Mietimme, miten siihen aikaan
matkustaminen ylipäätään onnistui. Minkä verran piti oikeasti kulkea kävellen? Mahtoivatko
kirjailijan kengät hiertää, kun tuolloin ei vielä ollut mukavia lenkkikenkiä pitkiä matkoja
taivaltavien kulkua helpottamaan.
Kahvihammasta kolotti reilun tunnin vaelluksen jälkeen. Ohitimme ensin Maunulan majan, joka oli
kiinni. Olisi infon mukaan auennut vasta neljän aikaan iltapäivällä. Liian myöhäinen ajankohta
meille. Seuraava kahvittelupaikka olisi ollut Pirkkolan puistossa. Sieltä löysimme jäähallin, mutta
jos siellä olikin kahvila, auki se ei ainakaan ollut. Ei siis kahvia vieläkään. Jorma sen sijaan jakoi
vesipullonsa sisällön samaan aikaan paikalle tupsahtaneen, puolittain saksanpaimenkoiran kanssa.
Lähiviljaa kasvaa helsinkiläisellä vehnäpellolla Keskuspuiston reitin varrella.
Ei hätää. Kartassa oli reittimme varrella vielä yksi kahvikupin kuva. Paikka oli Paloheinä. Vaan
kuivaa oli sielläkin. Jäähallin ovella oli lappu, jonka mukaan kahvila aukeaisi muutaman päivän
päästä. No, ei Seitsemän veljeksen vaellusreitille ole tultu kahvia ryystämään, mutta mistä
Paloheinässä pääsee takaisin Keskuspuiston reitille? Parkkialueen rakentaminen oli siellä hieman
vaiheessa, joten reiteille kulkua oli vaikeahko hahmottaa. Piti tuumata ja kurkotella taas satelliittien
puoleen.
Haltiala löytyi kuitenkin ja sieltä osasimme Pitkäkoskelle, jossa Helsinki muuttui Vantaanjoen
kohdalla Vantaaksi. Kartalla kahvikupin kuvia ei enää ollut tarjolla, mutta vastaan tuli silti
rakennus, jossa kyltin mukaan sijaitsee kesäkahvila. Mutta mitä tekee kesäkahvilan pitäjä kesällä?
Lomailee tietysti. Kuppila oli kiinni, joten ensimmäisellä etapillamme emme päässeet pitämään
kahvitaukoa.
Kun Silvolan tekojärvi oli ohitettu ja pääsimme viimein Kuninkaantielle, jalat olivat jo hyytelöä. Ei
kauheasti auttanut, vaikka aktivointiranneke riemuitsi aktiivisesta päivästä ja askelmittari kertoi
ennätyslukemia. Viimeiset kaksi kilometriä olivat jo lähes tuskaa. Mutta olihan takana yli 20
kilometriä. Se on aika paljon meille, ikäihmisille. Ehkä olisi ensimmäisenä päivänä pitänyt tyytyä
vähän lyhyenpään kävelyyn.
Perillä kello näytti noin puoli neljää. Nälkäkin jo vaivasi. Mutta päätepisteessä Vanhan Viilatehtaan
iltaravintola oli auki. Sieltä saimme ruokaa ja myös ne koko päivän kaivatut kahvit jäätelön kanssa.
Reittivalintamme perustuivat sanallisiin kertomuksiin Seitsemän veljeksen vaellusreitistä sekä
Helsingin ja Vantaan polkupyöräreittikarttoihin.
perjantai 24. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 5
Vaellusreitti kulkee Kehä 3 alta.
Nyt on kaksi kaupunkia takana, Helsinki ja Vantaa. Matkaa olemme taivaltaneet hieman reilu 30
kilometriä. On ollut laillaan mukavaa ja mielenkiintoista. Kummankaan kaupungin alueella ei
missään ole ollut pienintäkään mainintaa reitistä. Kummallista.
Reitin lähtöpaikka Rautatientorilta, Aleksis Kiven patsaalta on aivan ehdoton valinta.
Joukkoliikenneasemat ovat kaikki aivan lähellä, samoin Keskuspuiston alku.
Se oli valitettavaa, että Helsinki oli valjastanut koko alueen olutteltoille ja vain heidän ehdoillaan.
Sinne sisään aitaukseen jäi kansalliskirjailijamme.
Ja Kehäradan päältä.
Vantaalla olisi reitille varmasti paljonkin annettavaa, mutta jonkun pitäisi ottaa asia omakseen.
Lähestulkoon koko Vantaan osuus kuljetaan kevyen liikenteen väyliä tai ajotien sivussa. Tämä
pienellä varauksella. Koska reitin Vantaan ja Helsingin osuuksia ei ole mistään saatavissa, on
pitänyt kulkea arpaa heitellen. Nimittäin teitä mistä valita, on paljon. Vantaanjoen tuntumassa
olisimme ehkä voineet valita toisinkin.
Toisena vaelluspäivänä oli tarkoitus jatkaa aamulla Vantaankoskelta Tuusulaan, mutta mieli muuttui
yön aikana. Päätimmekin ajaa huoltoautollamme Myllykylään ja kävellä sieltä Vantaankoskelle.
Tuusulassa reitin uusi linjaus on merkitty netistäkin saatavaan karttaan. Ensi tuntuma EteläTuusulassa antoi esimakua siitä, että mitään muuta ei reitin eteen luonnossa ole sitten tehtykään.
Vantaan rajalta lähtevällä Tuusulan osuudella ei käytännössä ole kaikilta osin edes polkua saati
pyörällä kuljettavaa väylää. Tämä jo1700-luvulla käytössä ollut, suojeltu tieohja alkaa tai päättyy
Kuutamotielle.
Etelä-Tuusulassa reittiä ei helpolla edes löydy.
Pitää omata kohtuullisen kelvolliset jalat ja kelpo suunnistustaito, sillä muuten ei väylää edes löydy.
Ilman gps-paikantimella toimivaa maastokarttaa emme olisi selvinneet metsässä samoamaamme
parin kilometrin matkaa Tuusulanjoen tuntumassa.
Ensi yön olemme tutussa paikassa, kodissamme Jokilaaksossa http://www.elamantahden.fi/.
Katsastamme postin, kastelemme kasvihuoneen hyötykasvit, käymme Jokilammissamme
iltauinnilla ja yövymme Duokodissamme.
Aamulla matkaa jatkuu ja saattaa olla, että silloinkin kävelemme ikään kuin takaperin. Ja tulemme
jostakin Nahkelan ja Nurmijärven suunnalta toiseksikin yöksi kotimaisemiin.
Meiltä muuten löytyy aika usein satunnaiselle kulkijalle yöksi ainakin sateensuoja, jos Seitsemän
veljeksen vaellusreitillä kulkiessa ei löydy paikkaa, johon päänsä kallistaa. Rahaakaan ei tarvitse
olla, sillä meillä ei sillä voi maksaa yösijaa eikä mahdollista saunaakaan.
lauantai 25. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 6
Jos Seitsemän veljeksen vaellusreitin oikea kulkusuunta on Helsingistä Hyvinkäälle, olemme taas
kulkeneet sitä väärään suuntaan. Suunnan valinta mahdollisti kuitenkin sen, että voimme taas ensi
yön olla kotona.
Ajoimme aamupäivällä Tuusulan Nahkelaan, jätimme auton koulun pihaan ja lähdimme
kävelemään kohti Myllykylää. Matkaa lienee kymmenen kilometrin verran, ehkä enemmänkin. Heti
alkusuoralla Jorma osallistui ladonpurkutalkoisiin nostelemalla muutaman painavamman pöllin
purkajien peräkärryn kyytiin.
Jormas tarjoutui talkooavuksi Nahkelassa pellon laidalla.
Vaikka tuntuu, että Tuusulassa Seitsemän veljeksen reittiä ei pahemmin tunneta, tapaamamme
ihmiset näyttivät kuitenkin tietävän, mistä on kyse. He osasivat myös kertoa, että reitin varrelle on
tehty esteitä motoristien ajelun estämiseksi.
Metsäntutkimuslaitoksen mailla
mietimme metsää ja sen opasteiden
kohtaloa nyt kun alueella ei
enää ole Metlan toimintaa.
Lähes ensitöiksemme saimmekin kiertää puupinon ja hiekkakasan. Muuten reitti kulki suunnilleen
niin kuin karttaan oli merkitty. Nahkelan ja Lahelan välillä olisimme voineet helpottaa kulkua ja
kävellä vanhaa hiekkatietä pitkin. Päätimme kuitenkin yrittää patikoida metsäreittiä, vaikka siitä oli
tieto, että silloin luultavasti joutuu rämpimään ja etsimään oikeaa linjaa. Juuri eilen teimme niin ja
päätimme, että enää emme rämmi missään. Mutta niinpä vain rämmimme ja löysimme lopulta
itsemme ihmisten ilmoille Hernemäentien kohdalla.
Sopivasti reitin tuntumassa on Lahelan K-kauppa, jonne poikkesimme ostamaan juotavaa ja
jäätelöä. Lahelassa reitti kulkee pientalojen reunustamia pikkuteitä pitkin ja ainut paikka
Tuusulajoen ylittämiseksi on Jokitien vanha silta. Mietimme, mitä sillalle mahtaa tapahtua, kun
rakenteilla oleva uusi silta valmistuu. Todennäköisesti se jää ainakin kevyen liikenteen käyttöön.
Metsästä löytyi vieraskirja, jonne
Jorma kirjoitti terveisemme.
Ruotsinkyläntieltä jatkoimme taas kohti metsää kartan opastuksella. Jossain kohtaa ehkä
harhauduimme reitiltä tai sitä ei todellisuudessa ehkä olekaan olemassa muuten kuin karttaan
piirrettynä. Pääsimme kuitenkin Metsäntutkimuslaitoksen maille, jossa oli jo helppo kävellä. Tosin
monet risteävät polut tekevät oikealla reitillä pysymisen haasteelliseksi. Metsässä näytti välillä ihan
siltä kuin olisimme kulkeneet vanhanaikaisia kärryteitä pitkin. Ehkä kuljimmekin.
Tuusulan reitit eivät todellakaan ole parhaasta päästä. Paikkakuntalaisina ymmärsimme ehkä
hieman muita paremmin, mistä pitää mennä, kun metsäpolut olivat välillä aivan kateissa. Silti
mekään emme täysin välttyneet polttavilta nokkosilta, raapivilta risukoilta ja märiltä ojilta. Ehkä
juuri siksi, että reittejä ei yksinkertaisesti jokaisessa kohdassa ollut olemassakaan, aikaa reitin
kulkemiseen tuhraantui melkoisesti. Mutta eihän meille mihinkään ollut kiire. Jos kaipaa
Ruotsinkylän seutuvilla virkistyspaikkaa ja ehkä joissakin tapauksissa levähdyksellekin sijaa, on
siihen oiva paikka Villa Tammikko.
Tuusula on huolehtinut omalta osaltaan surkeasti koko reittiosuuden suunnittelusta lähtien.
Rykmentinpuistokin monine nähtävyyksineen ja uimahalleineen jää kokonaan hyödyntämättä,
vaikka alueella on esimerkiksi reliefeineen seitsemän peruskorjattua kerrostaloa, joista jokainen on
saanut nimensä Seitsemästä veljeksestä.
sunnuntai 26. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 7
Tänään säätiedotus lupailee niin paljon vettä, että pidämme vaeltamisesta vapaapäivän. Mutta
reitiltä voi myös poiketa moneen mielenkiintoiseen paikkaan. Me valitsemme itsellemme sopivan
aseman ja tutustumme Kehärataan ja käymme Kontulassa Helmigrillissä syömässä.
Päivän antina tarjoamme muutaman kuvan teksteineen reitin varrelta:
"Lennä lennä leppäkerttu ison kiven juureen...."
Kuninkaantie kulki Turusta Venäjälle jo silloin, kun nopein kulkupeli olivat hevoset.
Tästä alkaa Myllykylän valaistu luontopolku (kuntopolku).
Kaunista luontoa riittää jokaiselle...
Vesitie (Vantaanjoki) ja maantie (Kuninkaantie).
Puukin (Euroopan lehtikuusi) voi kasvaa väärin tai ainakin väärään.
Hyötykasviviljelmiä.
Silmäniloviljelmiä ja citykanien ruokaa.
maanantai 27. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 8
Vaellus jatkui tänään eilisen vapaa- ja sadepäivän jälkeen. Ajoimme aamulla Matkakodin
Nurmijärven Myllykoskelle, josta patikoimme noin kymmenen kilometrin matkan Tuusulan
Nahkelaan, jossa koulun pihaan lauantaina jättämämme auto odotti meitä.
Nurmijärvellä Seitsemän veljeksen reitti ja ohjeistukset ovat aivan omaa luokkaansa.
Myllykoskoskelta löytyivät helposti viitat, joiden perusteella tiesi mihin lähteä. Suuntamme oli
kohti Taaborin vuorta Palojoella.
Myllykoskelta lähtien reittiä oli varsin helppo taivaltaa. Eilinen ja ehkä vielä aamuinenkin sade oli
paikoin tehnyt reitin liukkaaksi, mutta rämpiä ei Nurmijärvellä tarvinnut. Oli metsäpolkua,
hiekkatietä ja ehkä vanhaa metsäautotietäkin. Jossain kohtaa jäimme tuumimaan, olemmeko enää
oikealla polulla. Hetkeä aikaisemmin puihin punaisella maalilla tehtyjä merkintöjä oli vieri vieressä,
mutta äkkiä ne loppuivat kokonaan. Huoli oli turha. Kartankin mukaan matka jatkui suoraan.
Käytimme Nurmijärven kunnan sivuilta tulostamaamme Seitsemän veljeksen vaellusreitin karttaa.
Virallinen reitti kulkee pitkän matkaa Palojoentietä seuraavaa kevyenliikenteen väylää
pitkin. Matkan varrella oleva maalaismaisema oli varmaan paikoin hyvinkin samanlaista kuin Kiven
aikoina. Taaborin vuori ja Aleksis Kiven syntymäkoti olivat mukava pysähdyspaikka ja tilaisuus
poiketa pois autotien varrelta.
Kiveä tuli tämän päivän vaelluksella mietittyä ehkä aikaisempaa enemmän. Oli koskettavaa ajatella,
miten pieni Aleksis on joskus leikkinyt punamullalla maalatun kotitalonsa pihakalliolla siskonsa ja
veljiensä kanssa. Ja tietysti sitä kaikkea, mitä lapsuusvuosien jälkeen tapahtui ennen kirjailijan
varhaista kuolemaa. Kotitalon pihassa tapasimme suomalais-vietnamilaisen pariskunnan, joka kertoi
juuri käyneensä Kiven kuolinmökissä Tuusulassa. Yhdessä ihmettelimme tuon ajan ihmisten
elämää. Niin pienen pieni on kuolinmökki, Kiven veljen nelilapsisen perheen koti. Ei oikein osaa
edes kuvitella, miltä mökissä olijoista on tuntunut, kun Kivi kuoli siellä vain 38-vuotiaana
joulukuun viimeisenä päivänä 1872.
Palojoelta kävelimme lopunkin matkaa kevyen liikenteen väylää pitkin, vaikka lähellä Tuusulan
rajaa reitti olisi poikennut sivummalle. Tiedossa oli, että Tuusulan ja Nurmijärven reitit eivät
kohtaa. Välissä olisi ollut joitakin satoja metrejä rämpimistä. Voi olla, että Tuusulan puolella oikeaa
kohtaa ei edes olisi ollut kovin helppo löytää.
Henkilöauto oli siis tallessa koulun parkkipaikalla, josta ajoimme Matkakodin kautta Nurmijärven
keskustaan syömään ja hoitamaan muitakin tarpeellisia asioita. Ehkä ennen aamua olemme
ratkaisseet, miten ja mistä saakka seuraavan päivän kulkemiset hoidellaan. Kumpi auto jää
Nurmijärvelle ja kummalla ehkä ajamme huomenna kotiin saunomaan ja kastelemaan kasvihuoneen
viljelykset.
tiistai 28. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 9
Tämä on hiidenkirnu, mutta mikä se on?
Tämän päivän taival Nurmijärven Myllykoskelta Rajamäelle tai oikeastaan toisinpäin oli hieman yli
15 kilometriä. Kävelimme nimittäin jälleen pohjoisesta etelään. Toiseksi pisin päivämatkamme.
Näillä vuosirenkailla se oli aivan tarpeeksi, sillä lähes koko matkan kuljimme luonnossa,
sinällään hyvin merkittyjä polkuja ja metsäteitä. Nurmijärvi on satsannut reitistöön tosissaan ja
hyvä niin. On muillekin kunnille mistä ottaa mallia.
Vantaan Pikkukoski Nurmijärvellä on näkemisen arvoinen.
Huoltoautomme Suzuki odottaa huomiseen Rajamäen uimahallin parkkipaikalla, sillä huristimme
Matkakodillamme Jokilaaksoon syömään herneitä, poimimaan mustikoita, kastelemaan
kasvihuoneen kasveja ja tietty, konttisaunaan saunomaan. Yötäkin olemme Jokilaaksossa.
Takana on nyt 90 kilometrin urakasta reipas 60 kilometriä. Taivalta on taitettu suunnilleen 10-15
kilometrin päivävauhtia ja monia asioita on matkan aikana ihmetelty. Paljon on peltoja, jotka
ovat lähes kaikki viljeltyjä. Mutta suomalaiseen maalaismaisemaan ovat kuuluneet lehmät ja niiden
laitumet. Ne puuttuvat, joten ehkä sille onkin enemmän perusteita miksi varsinkaan
pääkaupunkilaislapset eivät enää tiedä mistä maito tulee kauppoihin.
Nurmijärvi on panostanut reittiin.
Reitistön Nurmijärven kunnan alueella on monta mielenkiintoista paikkaa, jossa pysähtyä. Sekin on
hyvä toteutus, että reitti kiertää aivan Rajamäen taajaman läpi, jossa on helppo huoltaa itseään ja
varusteitaan. Vaikka matkalla kuljetaankin aika tavalla metsäteitä, yhtään moottoripyörää tai mopoa
ei maastossa ole matkalla näkynyt. Niille oma vaikeutensa tulee luonnollisesti siitä, että reitillä on
pitkospuuosuuksia portaineen, joilla ei moottoriajoneuvoilla ajella.
Eikä edes polkupyörillä. Nimittäin vastaan tuli pari vesseliä maastopyöriä kantaen, joista toisella oli
musta kypärä ja siinä numero 8. En mitenkään malttanut olla sanomatta, että on siinä kasipallolla
töitä. Kaveri vastasi, että niin on, kun tultiin tänne Nurmijärven ja Hyvinkään m§in kantamaan
polkupyöriä. Mukavia kavereita, jotka oikeasti tuntuivat arvostavan, kun kerroimme kävelleemme
Helsingistä saakka.
Päivis ihmettelee traktorin munia.
Jäljellä meillä on kahden päivän loppupuristus. Reitti päättyy Hyvinkään Sveitsin hotellin pihaan,
mutta viimeisenkin päivän taidamme kävellä väärin päin. Sillä nyt tuntuu, että huomenna viemme
Matkakotimme Hyvinkään ja Nurmijärven rajamaastoon ja kävelemme sinne molemmista
suunnista.
Sitäkin on tullut taivaltaessa pohdittua, että mitähän hyödyllistä voisimme tehdä
näille blogikirjoituksille, sillä koko reitin kiertäneistä emme ole löytäneet yhtään tarinaa.
Ehdotuksista olemme kiitollisia nyt ja myöhemminkin.
keskiviikko 29. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 10
Eilisen pitkän kävelyn jälkeen oli väsähtänyt olo, mutta tänään päivä alkoi taas uudella mielellä ja
mielenkiinnolla. Ajoimme Matkakodin Hyvinkäälle kohtaan, joka oli noin puolivälissä
lopputaipaleesta. Huomiselle jäi siis alle 15 kilometriä patikoitavaa. Ja sadettakin on luvassa. Mutta
se on huomisen murhe. Tänään kävelimme toiseksi pisimmän päivämatkan Rajamäellä odottavalle
Suzuki-autollemme.
Poikkesimme Kytäjäntieltä reitin suuntaan, mutta peltojen rajaamien hiekkateiden varrelta ei
ollutkaan ihan helppo löytää paikkaa, johon olisimme voineet parkkeerata Matkakodin huomiseen
asti. Mutta kun avaa suunsa, apu on lähellä. Tietä pitkin käveli mies kahden pienen koiran kanssa ja
hän lupasi höylisti, että voimme ajaa heidän pihaansa ja olla siinä. Otimme ystävällisen tarjouksen
vastaan. Talosta tuli hetken päästä lisää koiria ja myöhemmin illalla tapasimme myös lauman
vapaita kanoja, ankkoja, kalkkunoita, ponin ja hevosen. Talon emäntä kuului harrastavan myös
käärmeitä. Osalla rotukanoista oli pitkät höyhenet. Hauska näky. Harmi kun kuva jäi ottamatta.
Jos Nurmijärven Seitsemän veljeksen reitti on hyvin merkitty, niin Hyvinkään puolella se on
jopa hieman paremmin löydettävissä. Karttaa ei juuri tarvittu. Ainut hankala paikka tuli
eteen Hyvinkään ja Nurmijärven rajalla. Siellä opasteet joko päättyivät kesken tai omaa
hölmöyttämme kadotimme ne. Kun Nurmijärvenkään puolelta reitin viittoja ei heti
löytynyt, kävelimme aikamme oikeaan suuntaan, mutta väärästä kohdasta. Jossain Herustenjärvien
luona löysimme taas itsemme kartalta. Järvet olisivat jääneet näkemättä, jos emme olisi tehneet
pientä harharetkeä. Eksymisestä oli siis jotain hyötyäkin.
Hyvinkäällä oli pitkän matkaa tarjolla pitkospuita, sillä reitti kulki valtavan Petkelsuon reunaa
pitkin. Itse en pystyisi pitkospuita pitkin ajamaan fillarilla, mutta joiltakin Seitsemän veljeksen
reitin vaeltajilta sekin näyttää onnistuvan. Kovin montaa kulkijaa emme tosin ole niiden kuuden
päivän aikana kohdanneet, jotka olemme vaellusreitillä viettäneet.
Nurmijärven puolella kulku kohti Rajamäkeä oli enimmäkseen helppoa, sillä reitti kulkee
hiihtoladun linjaa pitkin. Koska latu, näin kuulimme, on tarkoitettu luisteluhiihtoon, sillä oli myös
reilusti leveyttä.
Vaelluksemme ensimmäisenä päivänä saimme turhaan etsiä kahvipaikkaa reitin varrelta, vaikka
kuljimmekin muun muassa koko Keskuspuiston halki Helsingistä Vantaalle. Tuusulassakin
olisimme saaneet kulkea kuivin suin, ellemme olisi tienneet poiketa reitiltä Lahelan kyläkauppaan.
Nurmijärven Rajamäki poikkeaa siinä suhteessa edukseen. Reitti kulkee halki kylän, jossa on
useampikin ravintola ja kahvila, kaupoista ja apteekista puhumattakaan. Uimahallin
altaisiinkin reitin varrelta voi pulahtaa.
Ihan oma nähtävyytensä on arkkitehti Erkki Huttusen piirtämä, mahtava funkiskirkko 1930-luvun
lopulta. Kirkon valtavan korkean tornin huipulla oleva risti ja viereisen rautatien ylikäytävän ristit
mahtuivat hauskasti samaan kuvaan.
Rajamäki jäi mukavasti mieleen myös matonpesijöistä ja mäntysuovan tuoksusta. Kunnan
matonpesupaikka sijaitsi aivan taajaman keskustan laitamilla.
Jo etukäteen googlettamalla löytyi tieto Pienestä Ravintolasta, jonne päätimme mennä
syömään päästyämme Rajamäelle. Aikaa reitillä kului ehkä enemmän kuin olimme kuvitelleet,
joten vähän pelkäsimme, onko paikka enää auki. Mutta olihan se, ja vaikka lounaslista oli jo
ennättänyt lyhentyä, saimme eteemme hienot, täyttävät ja maukkaat annokset.
Pienen Ravintolan vuohenjuustosalaatti näytti ja maistui hyvälle.
torstai 30. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 11
Monia kenkiä kokeilin, mutta yliveto olivat alle 6 euron
Thaimaasta ostetut "crocsit". Ja nekin ilman sukkia.
Tänään oli vaelluksemme viimeinen päivä. Matkasimme Hyvinkään laitamilta Hyvinkään Sveitsiin
tai oikeammin nytkin toisin päin. Joka tapauksessa reitti päättyi http://www.rantasipi.fi/hotellitja-kylpylat/sveitsi pihaan.
Jollain lailla tämän päiväinen matka oli fyysisesti kaikkein vaativin, sillä Salpausselän harju
ulottunee Lahden seudulta Hyvinkäälle saakka. Oli kivikkoa, kalliota, suota, ylä- ja alamäkiä ja
kaikkea siltä väliltä. Ehkä kaikkein haasteellisin oli kilometrin matka, jonka metsätyökone oli
möyrinyt nimenomaan reitin päällä. Ei ollut sinisiä keppejä, jotka olisivat opastaneet. Sen korvasi
monin kerroin kolmet-neljät maastopyörän renkaanjäljet. Mieltä virkistävää oli sekin, että
seuranamme oli Vantaanjoki aina siellä täällä, sillä sen yläjuoksut lienevät Riihimäellä saakka.
Me teimme sen, minkä talvelle päätimme kesällä tehdä!
Reitti kulki myös Hyvinkään Ladun majan kautta. Oikein mukava erähenkinen paikka ulkopäin
katseltuna. Pihamaassa vesipulloja kaivosta täyttäessämme pohdimme lukittujen wc-tilojen ovien
takana, että kun miehelle on varsinkin juoksevan hätänsä kanssa kohtuullisen luontevaa käyttää
metsä-wc:tä, niin naisille se ei ole aivan yhtä simppeli juttu. Että onkohan urheiluseura Hyvinkään
Latu aivan omillaan ilman yhteiskunnan tukea tukikohtansa rakentanut, sillä lukitut saniteettitilat
tuntuivat tiettömän taipaleen takana hieman tympeältäkin. Olisiko poliittisilla päättäjillä keinoa ja
halua aukaista ovet kaikille samoilijoille?
Mukavalla perheellä oli erilaisia lintuja
pihassa enemmän kuin meillä kaneja.
Vaikka reitti oli Hyvinkään puolella sangen hyvin merkitty, ilman puhelimeen asentamaamme
ilmaista maastokarttaa emme olisi kunnialla selvinneet, ainakaan reittiä myöten ihmisten ilmoilla.
Mika Suonpään oivan kartan latasimme tästä osoitteesta:
En malta olla palaamatta yöpymispaikan meille tarjonneeseen perheeseen kaupungin laitamilla.
Aamulla menin vielä kertaalleen kiittämään isäntää, joka salli meidän majoittua pihamaalleen.
Leppoisasti hän totesi, että "eipä mitään, mukava kun voi olla avuksi." Näin hän palautti perheineen
ajoittain kateissa olevaa uskoamme ihmisten mukavuuteen ja vieraanvaraisuuteen.
Täällä jossakin me olimme.
Näillä kiloilla ja vuosirenkailla (jormas) oli itselleni hatunnoston arvoinen, reippaan viikon
toisenlainen lomamatka, jota on hyvä suositella kenelle tahansa. Itsetuntoakin hivelee, kun tekee
jotain sellaista, jota eivät muut ole tehneet. Se lienee tietty, että emme olleet ensimmäiset, jotka
reitin ovat kiertäneet. Uskallamme kuitenkin olla sitä mieltä, että olimme ensimmäiset, jotka tekivät
sadan kilometrin vaelluksesta hieman hienohelmaisemman version yöpymällä matkailuautossa ja
merikonttikodissamme. Käytössä matkallakin oli suihkusta televisioon, jota emme tosin tainneet
avata kertaakaan. Reissuun sisältyi myös pari saunailtaa omassa kotoisassa Jokilaakson
konttisaunassa.
Julkaisemme vielä yhden osan matkakertomukseemme, jossa käymme läpi, mitä kaikkea matkan
aikana tarttui eri kunnista. Huomasimme esimerkiksi, että yhdessä Hyvinkään kulmassa ollaan joku
sata metriä Riihimäen puolella, joka ei ilmene mistään infosta. Tietänevätkö moista Riihimäelläkään
ja onko sen edes niin väliä?
Tosin jos olisin Riihimäen kaupunginjohtaja ja joku muu kaupungin vallankäyttäjä, hoitaisin
tyylikkään taulun Riihimäen korpeen reitin varrelle, jossa kerrottaisiin jotain kyseisestä
kaupungista.
perjantai 31. heinäkuuta 2015
Seitsemän veljeksen vaellusreitti, osa 12 (loppuyhteenveto)
Seitsemän päivää, seitsemän veljestä. Pöly on laskeutunut, vaellussauna saunottu ja yö nukuttu sen
päälle. On aika kirjata muistiin kuinka reilun viikon koimme. Koska vaelluksellamme ei ollut
ketään tukijaa emmekä muutenkaan ole sen osalta kallellaan minnekään suuntaan, on helppo yrittää
pohtia tasapuolisen kriittisesti kaikkea koettua.
Ideanahan kansalliskirjailijamme Aleksis Kiven, tai oikeastaan Alexis Stenvallin ympärille
rakentuva kokonaisuus on erinomainen, jonka toivoisi jatkavan myönteistä kehitystä, sillä tuote on
kaikkea muuta kuin valmis. Tätä viimeistä aiheeseen liittyvää blogiamme varmasti myös
täydentelemme silloin tällöin, kun jotain mielestämme mainittavaa reitiltä palautuu mieleen.
Helsinki: Reitti lähtee Rautatietorilta Aleksis Kiven patsaalta, jota emme päässeet ihailemaan, sillä
Helsinki oli valjastanut sen verkkoaidalla oluttelttojen anniskelu- ynnä muuksi alueeksi. Koska
kansalliskirjailijamme varsinkin loppuaikoina oli melkoisen alkoholisoitunut, hän tuskin asiaa olisi
edes paheksunut. Varsinkaan, jos olisi itse ollut anniskelualueen sisäpuolella. Toisin saattoi olla
japanilaisten ynnä muiden turistien laita, jotka käsissään olevista turisti-infoista lukivat aidan
toisella puolen miehestä ja patsaasta.
Reitti kulki pitkin Keskuspuistoa Vantaan kaupungin rajalle, joten itse reitin suhteen ei
pääkaupunkimme tarvitse tehdä mitään. Mutta toisin on informaation laita. Helsingistä ei
yksinkertaisesti löytynyt ketään tai mitään tahoa, joka olisi osannut sanoa reitistä mitään. Ei
löytynyt ensimmäistäkään karttaa eikä puistosta ainuttakaan opastetta. Molemmat olisivat olleet
tarpeen, sillä niin paljon väyliä risteilee sinne tänne, että käveleminen, saati polkupyörällä ajo ilman
gps-paikanninta tai vastaavaa on kaikkea muuta kuin sujuvaa.
Vantaa: Vantaakaan ei ole tehnyt asian eteen mitään ja tietoa ei löydy mistään. Paras anti oli
kaupungin matkailuneuvonta Tikkurilassa, että "olen minä jossain kuullut mainittavan Seitsemän
veljeksen mikä se nyt olikaan". Vantaalla kuljetaan myös valmiita väyliä, joista osa taisi olla peräti
autoteitä. Sinällään reitin varrella siellä täällä läsnä oleva Vantaanjoki ja varsinkin Vantaankoski on
yksi koko reitin näyttävimmistä kohteista. Hyvällä viitoituksella ja kartoilla olisi kaupungilla
varmasti paljon muutakin mielenkiintoista tarjottavaa samoilijoille ja polkupyöräilijöille. Vuosi
vuodelta enemmän on Suomessa myös polkupyöräileviä turisteja, jotka etsivät meiltä nimenomaan
luontoa, joten olisi hyvä Vantaankin jotain tehdä.
Vantaan viitoitus oli kunnossa, mutta maininnat Seitsemän veljeksen
reitistä puuttuivat kokonaan. Pienellä vaivalla nekin varmaan saisi lisättyä.
Tuusula: Reitillä raapaisi oikein syvältä huomata, että Tuusula on pohjanoteeraus kaikista
Seitsemän veljeksen vaellusreitin kunnista. Varmasti veran alla ja julkisuudelta piilossa on tehty
paljonkin, mutta tähänastinen aikaansaannos on kyllä häpeällinen. Tuusula taitaa myös olla ainut
kunta, joka on siirtänytkin reittiä ainakin kertaalleen. Nykyinen linjaus ei saata olla virallinen
vieläkään. Netistä löysimme katkoviivoilla merkityn hahmotelman sekä selvitystyön, joiden avulla
yritimme mennä reittiä myöten. Käytännössä se oli mahdotonta, sillä maastossa ei ollut kaikilta osin
polkua tai edes ensimmäisenkään kävelijän jälkiä. Jäi lisäksi maku, että Tuusula on ikään kuin
tietoisesti välttänyt kaikkea Aleksis Kiveen liittyvän. Reitti ei mene sinne päinkään missä on Kiven
kuolinmökki tai hauta. Molemmat nimittäin löytyvät Hyrylän lähimaastosta, joiden kautta reitin
olisi pitänyt aivan ehdottomasti mennä. Samalla reitille olisi voinut istuttaa esimerkiksi Hyrylän
Urheilukeskuksen uimarannan, Rantatien ja Kirkkotien ainutlaatuisia rakennuksia, maisemaa ja
taiteilijahistoriaa. Kauppoja, yöpymispaikkoja ja ruokailumahdollisuuksiakin Tuusulan osuudelle
olisi silloin tullut, sillä niitä ei liiemmin reitille satu.
Aleksis Kiven perintöä vaalitaan Tuusulassa, jossa on mökki, jossa kansalliskirjailija
kuoli vain 38-vuotiaana. Tuusulan kirkkomaalla on myös hänen hautansa. Seitsemän
veljeksen vaellusreittiä näihin kohteisiin ei kuitenkaan ole viety. Se on sääli.
Nurmijärvi: Nurmijärvellä reitti kulkee yli kolmekymmentä kilometriä. Ylivoimaisesti eniten
näkyvyyden, mutta myös reitistön eteen onkin Nurmijärvellä tehty työtä. Reitti kulkee Kiven
syntymäkodin, mutta myös Taaborinvuoren kautta, jossa esitetään Aleksis Kiven näytelmiä
Nummisuutareista Seitsemään veljekseen. Taitaapa siellä olla Aleksis Kiven museokin.
Nurmijärveltä netistä löytyy kunnon kartat reitteineen. Myös maastoon vaihteleva reitti on oivalla
tavalla merkitty. Nurmijärvi saakin täyden kympin osuudestaan Seitsemän veljeksen vaellusreitin
hyväksi.
Riihimäki: Missään ei taideta mainita, että reitti piipahtaa myös Riihimäen kaupungin puolelle,
emme jättäneet sitä huomiotta. Vaikka paikka onkin keskellä ei mitään, on se silti mainitseminen
arvoinen. Sen tuntumassa oli sopivasti ollut jokunen vuosi sitten avohakkuu, joten se oli aukkoineen
kuin valtakunnan raja konsanaan. Jos olisimme Riihimäen kaupunginjohtajia tai muuten valtaa
käyttäviä, niin siellä Riihimäen kaupungin alueella olisi oiva paikka tyylikkäälle taululle, joka
kertoisi esimerkiksi kaupungista tervetulotoivotuksin jotain mielenkiintoista.
Hyvinkää: Suhteellisen puhtaat paperit saa meiltä myös Hyvinkää. Reitti on melko hyvin merkitty,
joskaan karttaa emme löytäneet kaupungin sivuilta. Jollain lailla epätarkka tai ainakin suurpiirteinen
kartta löytyi Nurmijärven sivuilta. Hyvinkään puolella maastossa oli välillä tiuhaankin sinipäisiä
puupaaluja. Tosin kun nousimme pariinkin eri kertaan Hangosta Venäjän rajalle ulottuvalle
Salpausselän harjulle, oli merkit maalattu puiden kylkiin Nurmijärven tapaan. Se jäi arvoitukseksi
miksi Nurmijärvellä on osin punaiset merkinnät. Yritimme myös pohtia miksi reitti päättyy
Hyvinkäällä hotellin pihaan, kun hotellille päättymistä ei ole pitänyt tärkeänä mikään muukaan
kunta. Jos olisimme Hyvinkään kaupunginjohtajia tai meillä olisi hänen valtansa, päättyisi reitti
Hyvinkäällä kiertoliittymään, jossa kulkee Aleksis Kiven katu, Aleksis Kiven kuja sekä
Nummisillankatu.
Patikoiminen reitillä, joka liittyy kiinteästi 1800-luvulla eläneeseen ihmiseen, sai tietysti aikaan sen,
että matkan varrella tuli moneenkin kertaan pohdittua sitä, minkälainen oli se maailma,
jossa Aleksis Kivi eli. Miten hän kulki matkansa, jotka Nurmijärveltä ulottuivat ainakin Helsinkiin
ja Turkuun sekä viimeisin Tuusulaan. Miten erilaista elämä on tuolloin ollutkaan. Osaamme sen
ehkä jotenkin käsittää ja samalla ymmärrämme, ettei Aleksis Kivi tai kukaan muukaan sen ajan
ihmisitä voinut nähdä, millainen maailma on nyt. Kukaan ei varmasti osannut kuvitellakaan, että
joskus olisi autoja ja asfaltoituja teitä. Väkisinkin mieleen nousi kysymys: minkälainen maailma
on sadan tai 150 vuoden päästä? Mitä silloin on sellaista, jota me nyt emme kykene ollenkaan