2015 – Kart og turneskrivelser

1. SKAVDALSFJELLET, 362 M.O.H, NÆRØY.
Rød: Fra Kolvereid kjører man mot Rødseidet og parkerer på
høyresiden av vegen ved Blåvatnet. Derfra går du forbi noen hytter og
en liten demning. Videre går vegen opp i terrenget. Når man kommer
over skoggrensa ser man en varde på toppen av heia. Herfra kan man
følge ryggen videre til Skavdalsfjellet.
Blå: Det er også mulig å gå fra Moen. Ta til høyre
ved Horven bru mot Gråmarka. Ved Moen går det
en skogsvei opp i terrenget. Denne følger man til
Horvatinden. Ta til høyre for Horvatinden og følg
høydedraget over Høglitinden og mot
Skavdalsfjellet.
2. VALØYTIND, 135 M.O.H, VIKNA.
Godt merket løype hele veien, kort tur med bratt stigning. Parker ved moloen i Valøya og gå over et jorde hvor merkingen starter.
Stien går forbi en gapahuk hvor det passer bra å ta kaffepausen og et skilt som forteller historien om “Kapteinsholet”. Dette er en
av de fineste utsiktstoppene i distriktet. Turen passer også bra for barn.
3. VATTAFJELLET, 173 M.O.H, VIKNA.
Parker ved oppvekstsenteret på Austafjord. På motsatt side av vegen starter en traktorvei. Stien går på høyre side av
Austafjordvatnet. Etter å ha krysset lysløypa går stien igjennom en granskog. Når man kommer opp på platået er toppen med
trimbok og tang til venstre. Man kommer til toppen ved å følge stien hele veien. Turen passer godt for barn.
4. HESTVIKTIND, 294 M.O.H, NÆRØY.
Start fra Fjellvang, Ottersøy. Man begynner på en traktorveg som starter ved parkeringsplassen til forsamlingshuset. Man tar første
til høyre etter ca. 150 meter og fortsetter videre langs traktorvegen. 250-300 meter etter dette krysset kommer man til det punktet
hvor stien begynner å gå opp i fjellet. Vi har fått tilbakemelding om at det har vært noe forvirring da vegen fortsetter mot en
gapahuk lenger bort, mens stien bryter av traktorvegen. Har du kommet til gapahuken har du gått ca. 30 meter for langt. Det er
forholdsvis greit å finne stien de første kilometerne, mens etterhvert er den sporadisk merket i gult i berget. Merkene kan være noe
vanskelig å få øye på. 300-400 meter etter man går av skogsvegen kommer man til Kvernhusvatnet og deretter må man over en
myr. Heretter er det ikke like enkelt å finne stien, det er allikevel forholdsvis greit å finne frem til toppen. Turen er ca. 3 km hver vei.
5. GROFTLIFJELLET, 244 M.O.H, NÆRØY.
Groftlifjellet ligger ved Blåvatnet i Nærøy. Når man kjører fra Kolvereid mot Rødseidet ligger fjellet på venstre side av vegen når
man kommer til Blåvatnet. Det er parkering på høyre side av vegen. Det er tegnet inn to ruter på kartet.
BLÅ: Gå forbi hyttene på venstre side av vegen og følg terrenget mot toppen. Det er en høyspent som kan være grei å orientere
seg etter, den er tegnet inn som svart strek på kartet. Du går først over en liten høyde i terrenget og deretter ned i en dal før du
igjen begynner stigningen mot toppen.
RØD: Denne ruten begynner på sørsiden av Blåvatnet. Det blir en litt lengre og slakere tur. Man følger høydedraget over
Myrvasslifjellet og Engelsfjellet før man kommer til Groftlifjellet.
6. LYNGSNESHESTEN, 143 M.O.H, VIKNA.
Lyngsneshesten ligger på Ytre-Vikna. Man kjører mot fergeleiet på Ramstadlandet, tar til høyre ca. en kilometer før man kommer
til fergeleiet. Så kjører man ca. 6 kilometer videre mot Grindvika før man tar til høyre og kjører ca. 2 km mot Lyngsnes. Turen er
omtrent en kilometer hver vei. Man starter fra vegen og tar til høyre når man går mot toppen. Det er viktig at man holder langt
nok til høyre før man går mot toppen da det er et søkk i mellom de to toppene som det er vanskelig å komme seg over.
7. JETTENLIFJELLET, 335 M.O.H, FOSNES.
Jettenlifjellet ligger på grensen mellom Fosnes og Nærøy kommune. Man tar ferga fra Hofles til Geisnes og kjører ca. 20 km videre
mot Høylandet. Toppen er på høyre side av vegen. Turen vil være ca. 2.5 km hver veg.
8. HEILHORNET, 1058 M.O.H, BINDAL.
Godt merket løype hele veien, tar 5-6 timer i normalt tempo. Turen er omtrent 6 km hver vei. Følg RV17 og stopp på
rasteplassen ved Hornelva noen hundre meter sør for Lysfjordvatnet. Stien er skiltet og ligger på motsatt side av veien for
parkeringsplassen. Stien går opp i skogen til venstre for Hornelva. Etter å ha passert noen myrområder kommer man til et lite
vann hvor det passer bra å ta pause. Fra vannet går man sørover opp mot neste platå. Videre går man sørøst langs platået
til man kommer til eggen. Eggen følges vestover noen hundre meter til toppen. Eggen er lett å gå men er bratt på begge sider
og kan være noe ubehagelig for de som ikke liker høyder. Det er også mulig å gå fra Kveinå ved Bindalseidet.
8. HEILHORNET, 1058 M.O.H, BINDAL.
Omtrentlig inntegnet rute i Google Earth. Til venstre er fjellet vist fra vesntre. Her er ruten tegnet inn fra parkeringsplassen. Til høyre er
fjellet vist fra sør med platået midt i bildet.
9. TYSKENGHATTEN, 538 M.O.H, NÆRØY.
Tyskenghatten er den høyeste toppen på øya Austra som ligger i kommunene Nærøy, Bindal og Leka. Det er merket løype fra
Sørgutvikvatnet. Starten på stien er merket med RIL-skilt. Første del av turen går langs en høyspentkurs, og det er sporadisk merket
med røde brikker. Mesteparten av turen ser man til toppen. Det er rasteplass mellom to vann etter Olaslåtten. Det er enklest å gå litt
til høyre for toppen og så dreie opp. Man kan også gå fra Hilller og Bogen. Turgruppa hadde i 2014 fellestur der man gikk fra
Sørgutvikvatnet via toppen og til Hiller.
9. TYSKENGHATTEN, 538 M.O.H, NÆRØY.
10. SKIFTNINGSPYNTEN, 376 M.O.H, NÆRØY.
Turen starter 500 meter nord for kirkegården på Torstad. Turen er 3-4 km hver vei. Det er bratt i starten også følger man en rygg
hvor vegen er merket med varder. Man ser til toppen mesteparten av turen. Siste stykket blir det noe brattere, men denne biten er
forholdsvis kort. Flott utsikt på toppen.
11. VÆREMSNUBBEN, 402 M.O.H, NÆRØY.
Man tar til høyre i krysset ved Værum og kjører ca. 350 meter og parkerer på venstre side av vegen. De første 500 meter går man
etter en traktorveg som ligger langs kanten av en åker. Etterhvert går man langs stien inni skogen. Det er bratt i starten og der er et
stup på venstre side av stien, så man må passe på barn og hunder. Man går til høyre for Sørnubblivatnet før man går mot toppen.
Det er viktig at man treffer stien i starten, etterhvert blir det forholdsvis greit å finne frem til toppen.
12. STORLIPYNTEN, 636 M.O.H, NÆRØY.
Storlipynten ligger på grensa mellom Bindal og Nærøy kommune. Fra Kolvereid kjører du mot Foldereid. Like før Foldereid tar du av til
venstre mot Bindal(Nordlandskorsen). Fra korsen kjører du ca. 500 meter oppover en bakke . Der er det parkering på venstre side.
Ruten følger en traktorveg/sti. Stien deler seg etter ca. 1.5 km. Da skal man ta oppover til høyre. Følg stien forbi Nersetran og helt opp
til Litlkvennlisetran. Resten av turen er det ikke sti, men en del dyretråkk som kan forveksles med sti. Det enkleste er å følge et
bekkefar som går oppover mot toppen. Det er ca. 5 km fra parkeringsplassen til toppen. Denne toppen var fellestur i 2014.
13. VATTIN, 249 M.O.H, NÆRØY.
Vattin er byfjellet på Kolvereid. Deler av denne turen går i lysløypene til Kolvereid IL. Etterhvert er det skiltet mot Vattin(rød
løype). Merketang er plassert på toppen.
14. ROTVIKFJELLET, 240 M.O.H, NÆRØY.
Turen starter ved Bjørndal. Det går en traktorveg langs kanten av en åker og inni skogen. Man kan følge vegen opp til Lisetjønnin som
er vannkilde for området, vi håper dette taes hensyn til. Områdene tundt vannet er myr som er våt og gjørmete store deler av året.
Turen er ca 3 km hver vei og det er forholdsvis enkelt å finne fram til toppen.
Turgruppa 2015, Rørvik IL
Vi ønsker velkommen til ny sesong med nye fine turer. I år som i fjor er det 14 turer på klippekortet, og når man har 10 klipp har
man gjort seg fortjent til Fjelltrimmens krus. For barn under 12 år er det tilstrekkelig med 5 klipp. Klippekortene kan leveres på
Fjelltrimmens treff i slutten av mars eller til en av de oppførte kontaktpersonene.
90190133
Vi tar sikte på å arrangere to fellesturer i 2015, informasjon om disse kommer på rorvikil.no og facebook-siden vår. Søk på