Cykla till utflyktsmål

Rhodondendronparken
Cykla till utflyktsmål
i Halmstad
Cykelrundan är framtagen av Cykelfrämjandet i Halmstad i samarbete med Halmstads
kommun.
Läsanvisningar:
1. Efter siffrorna står vägbeskrivningen.
a) Efter bokstäverna står sevärdheter eller alternativa vägar.
Beskrivning av cykelrunda Väster
Rundan börjar vid Halmstads slott och passerar platser som Grötvik, Tjuvahålan, Tylösand,
Frösakull, Möllegård och Söndrum. Längd ca 23 km.
1. Cykla Slottsgatan mot rondellen, sväng vänster och följ cykelvägen längs Slotts-
jordsvägens vänstra sida.
a) Kullen vid rondellen till vänster är en del av den gamla befästningsmuren runt Halmstad. Vallgraven används numera som kvävefälla för stadens dagvatten innan det släpps ut i Nissan.
b) När du passerar Skepparegatan har du Kattegattgymnasiet från 1963 till vänster. Bortom skolan låg 1935 till 1956 det civila flygfältet. På denna plats nödlandade två skadade amerikanska bombplan under kriget i juni 1944.
2. När du passerat fotbollsplanerna på Alevallen, ta första gatan till vänster ner
på Kopparmöllevägen i Alet.
a) Du har Aleskogen på vänster sida, en artrik strandskog och rik fågellokal. Sväng gärna ner i den vackra skogen och följ stigar västerut tills du kommer ut på gatan igen. Västra stranden utanför har en markerad hundbadstrand.
3. Du passerar Knebildstorpsbäcken och kommer in på Gathenhielmsvägen.
a) På höger sida ligger Gamla Knebildstorp, ett av Sveriges äldsta koloniområden från 1907. Ta gärna en promenad bland små stugor och täppor.
b) Första gatan åt vänster, Simmarevägen, leder till Simstadion, kallad Brottet efter det gamla stenbrott som i början av 1900-talet fick ge material till bygget av Halmstads hamn. Här finns under sommarmånaderna uppvärmda simbassänger.
4. Fortsätt Gatenhielmsvägen rakt fram in på Danska vägen.
5. Framme vid Jutarumsskolan svänger du vänster in på Örnäsvägen.
a) För att komma närmare havet kan du i denna korsning ta grusvägen ner till vänster till Prins Bertils stig, där man cyklar på de gåendes villkor. Utmed grusvägen ner till stigen, finns ytterligare exempel på hur dagvatten samlas upp för att minska kväveutsläppen i havet.
6. När Örnäsvägen tar slut fortsätter en cykelväg in i strandskogen.
a) Snart kommer du till Jansa brygga. Här började Gustav Jansson bygga en stenpir för att skeppa ut sten från sitt stenbrott runt förra sekelskiftet.
b) Om du tycker att cykelturen har blivit lagom lång kan du 200 m efter Jansa brygga ta första avtagsvägen till höger, Långenäsvägen, och du kommer upp till Stenhug-
gerivägen som leder tillbaka in mot Halmstad.
7. Vid Börgasgård svänger leden vänster utefter stranden. När du rundar Långe-
näsudden ser du ett av de vackraste partierna längs Prins Bertils stig.
8. Du kommer till en sandig vändplats med parkering. Där finns cykelskyltar till en cykelstig som går genom skogen ner till Grötvik.
a) Prins Bertils stig går närmast havet. Den är mycket brant när den närmar sig Gröt-
vik. Väljer du den så led cykeln och visa gående företräde.
b) I Grötviks hamn är det populärt att kvällsbada vid hamninloppet. Det finns ett trevligt litet bryggkafé med musik vissa kvällar under sommaren. Hamnen byggdes för att underlätta utskeppningen av sten i slutet av 30-talet. Under kriget sänktes ett skepp i inloppet för att hindra tyskarna att använda hamnen.
Knebildstorp
9. Fortsätt över bron och följ den asfalterade vägen.
a) Väster om Grötviks hamn präglas landskapet av den stenbrytning som pågick här under 18- och 1900-talen. På hela bergssidan ända bort till Sandhamn bröts den berömda Halmstadstenen till hus, gator och monument världen över. Det första brottet du ser utnyttjas nu som småbåtshamn. Det stora brottet därefter var tidigare beredskapslager för stenkol.
b) Efter stenbrottet ligger Galleri Bastakärr, vilket var Walter Bengtssons ateljé och nu hyser ett museum med många av hans fantasifulla konstverk samt ett som-
maröppet kafé. Vägen till höger går upp till Spritkullen med mäktig utsikt.
c) När vägen slingrar sig genom småskog ser du Kungastenen på vänster sida. Där har tre kungar skrivit sina namnteckningar, Oscar II, Gustaf VI Adolf, och
Carl XVI Gustaf.
d) Därefter kommer en öppen plats varifrån en väg till höger leder in till det sista av stenbrotten, det s.k. Bolagsbrottet, som varit aktivt i sen tid. Det utgör nu ett egen-
artat landskap, och den geologiskt intresserade kan här finna prov på Hallands landskapssten, den grönaktiga charnockiten.
10. Vägen tar dig uppför en backe och in i Sandhamn. Sväng vänster och följ Skogsvägen. På vänster hand skymtar Per Gessles väl befästa villa.
Grötvik
11. När vägen tar slut svänger du vänster och följer Görviksvägen fram till en vänd-
plats. Här kan man om man har tur köpa färsk fisk direkt från havet utanför.
12. Efter vändplatsen finns dels en cykelstig lite till höger, dels Prins Bertils stig till vänster närmast havet. Båda leder till Handikappbadet i Svärjarehålan. Här finns härliga klipphällar att vandra eller sola på. 13. Från Svärjarehålan tar du bilvägen, Alestigen och sedan Orrstigen mot Tylö-
sand.
a) Om du istället fortsätter Alestigen rakt fram till dess slut och sedan följer stigen ner till höger väntar en naturupplevelse av ovanligt slag i Rhododendronparken. Parken anlades som beredskapsarbete av ett 30-tal arbetslösa ungdomar 1933 och ska helst besökas i början av juni när de enorma rhododendronbuskarna blommar. Fortsätt stigen ner mot havet och du kommer till Tjuvahålan med liten badplats. Vägen borta vid parkeringen leder upp till Tjuvahålsvägen.
14. Ute vid Tjuvahålsvägen sväng vänster och fortsätt cykelvägen ut mot havet.
a) På höger sida om Tjuvahålsvägen ligger S:t Olofs Kapell, som byggdes i Lidhult år 1721. Den revs 1879 och byggnadsdelar och inventarier spreds världen över. Landsantikvarie Erik Salvén lyckades samla in i stort sett alla delar igen och åter-
uppbyggde kyrkan här 1950. Kyrkan har fina takmålningar.
Tjuvahålan
b) Efter parkeringen på vänster sida finns en väg ner till Tjuvahålan, historiskt ett tillhåll för smugglare, men nu idyllisk bad- och rastplats.
c) På vänster sida ligger den s.k. tältstaden. På 1920-talet var det en tältplats, på 1930-talet sattes enkla masonitstugor upp som nu ersatts av bekväma badstugor.
d) Tycker du att cykelturen har blivit lagom lång tar du bara Tjuvahålsvägen tillbaka och via Tylösandsvägen åter in mot Halmstad centrum.
15. Fortsätt cykelvägen ner till Tjuvahålsvägens vändplats. a) Ta vägen till vänster förbi bommen och sväng efter 100 m höger för att komma ut till Tyludden och utsikten över Tylösands strand. Du ser även Tylön, ett fågelreservat med övergiven men väl underhållen fyrplats.
16. Ta vägen till höger om affären ner mot havet och följ asfaltsvägen till höger genom Livräddarstationen. Passera Hotel Tylösand och Solgården.
17. Stigen fortsätter i strandskogen och när du passerat Nyrebäcken svänger stigen först till höger och sedan vänster. Du fortsätter förbi Tylösands camping innan du kommer in i Frösakull. Cykla ca 400 m på Tylövägen.
Tyludden
18. I korsningen med vägbula, sväng höger in på Strandvägen, korsa Kungsvägen och fortsätt rakt fram, in på Fammarpsvägen.
19. Framme vid Möllegårdsvägen sväng höger och efter 100 m ta skogsvägen lite till höger.
20. Efter skogen fortsätt rakt fram över fältet och ner till den idylliska och ännu fungerande Möllegårds kvarn från 1879.
a) Strax efter dammen, in till vänster, finns ett fint rastställe. Vill du se mer av
Möllegårdsreservatet kan du fortsätta stigen in här.
21. Fortsätt uppför en backe fram till en vägkorsning. Sväng vänster och följ den smala asfaltvägen över åkrarna.
a) Strax till vänster ligger infarten till Möllegård, ett av Halmstadbornas mest populära friluftsområden. Där finns ett livligt frekventerat glasskafé och fantastiska prome-
nadstigar längs Nyrebäcken och genom vackra hagmarker. På våren blommar tusentals blå backsippor.
22. När du kommer fram till en större väg, fortsätt rakt fram ca 50 m. Sväng sedan höger mot Söndrum, med kyrkan och vattentornet som landmärken.
a) Om du fortsätter vägen rakt fram når du strax Mjällby konstgård, som är Halm-
stadgruppens museum och därtill hyser intressanta tillfälliga utställningar.
Möllegårds kvarn
23. När du kommer fram till Söndrum och en korsning, sväng vänster.
a) Sväng höger i korsningen om du vill göra en kort avstickare till Trottasjö. Där finns en skrattmåskoloni och du kan även spana på många andra fågelarter. Där finns också ett vindskydd, lämpligt för fikapaus. 24. Passera rakt fram genom en rondell. Efter 200 m kommer en cykelväg från höger. a) Området till höger heter Söndrums Kyrkby och är ett av Halmstads nyare bostadsområden.
25. Passera Söndrums Kyrkoväg och fortsätt följa cykelvägen längs Gamla Tylö-
sandsvägen.
a ) Söndrums kyrka från 1100-talet ligger in till vänster.
b) Ekskogen till höger heter Hallägraskogen och har fina promenadvägar.
26. Sväng vänster vid ljussignalerna vid Nya Työsandsvägen och Äventyrslandet. Nya Tylösandsvägen och Slottsjordsvägen leder dig tillbaka mot centrum och Halmstads Slott.
a) Slottet byggdes omkring år 1600 som sommarnöje åt den danske kungen
Christian IV. Slottet är nu bl.a. bostad åt landshövdingen.
b) I Nissan nedanför Slottet ligger den tremastade fullriggaren Najaden, ett skolfartyg som byggdes i Karlskrona 1897. 100 skeppsgossar utbildades varje sommar. Naja-
den kom till Halmstad 1946 som gåva av Bernhard Aronsson.
Backsippor, Möllegård
Cykelrunda Norr: Rundan börjar vid Halmstads slott och passerar Söder,
Aleskogen, Rotorp, Väster, Galgberget, Norra utmarken, Kärleken, Frennarp, Furet och Nissastrand. Längd ca 16 km.
Cykelrunda Östra stranden: Rundan börjar vid Halmstads slott och följer
den röd-vita cykelvägvisningen mot Östra Stranden. Längd 12 km.
Cykelrunda Öster: Rundan börjar vid Halmstads slott och passerar Norre
Katts park, Örjans Vall, Slottsmöllan, Sperlingsholm, Vallås, Snöstorp,
Stenalyckan, Andersberg, Linehed, Gustavsfält, Halmstad Arena och Nyatorp. Längd ca 21 km.
Hållbart resande
Denna cykelrunda ingår i Halmstads kommuns satsning
på Hållbart resande, som stimulerar gång, cykel och
resande med kollektivtrafik.
Rådgivning för Hållbart resande
Samhällsbyggnadskontoret
Halmstads kommun
www.halmstad.se/resortrafik
Foto framsidan: Sandhamn
Foto Bruno Toftgård Kommuntryckeriet EN 2012
Andra cykelrundor i samma serie: