Svar om att vara på havet.

KOMMENTAR PÅ HAVET
Fullföljt Start
fullf
Svårast var sjön i kombination med kylan, enda skadorna var topptravaren i storseglet som
brast efter att vi tagit 2: revet och ett undrebackstag som gick av. Vi missade att stänga
elektroluxventiler på rufftaket, nu fungerade dom som sprinklers det i kombination med att den
övre nedgångsluckan var öppen gjorde att brytande sjö kom in både via luckan och ventilerna
och att vi fick det mycket blöt inne. ingen blev sjösjuk men mot slutet på natten mycket trötta på
gränsen till utmatning. mycket svårt att villa under rådande omständigheter. trots att vi valde att
kryssa upp efter v-vik i skärgården. ovanstående problem kan möjligen höra ihopp med att vi
seglade en liten båt Scampi Jubilee
( etapp 3 )
Nästa storsegel ska gå att reva betydligt mer än 40% av mastliket.
Kombinationen kyla vågor natt och hård kryss knäckte oss.
Tog på torrdräkten alldeles för sent (när allt annat var blött)
2 rev i storen vad det nu blir i procent.
Det absolut svåraste var pissa i sjögången! Vi har toan i förpiken och där var snudd på livsfarligt
att vistas. Det blir till att ta med uridom nästa gång.
Byta försegel på¨två man? Svårt men går. Så här i efterhand så vet vi vad vi kulle gjort. Slängt i
drivankaret, tagit ner storsegel och bytt till stormfock och hissat på igen, men vi satsade på att
vinden skulle avta. Vi mådde bra, hade koll på båten och hade inga planer på att bryta någon
gång.
fullf
hade tray sail stor och stormfock i beredskap men nyttjade ej, körde på dubbla rev i storen
Förstår inte frågan. Focken är 110%, storen 47,1m2. Erik (skepparen) kanske vet mer
Det var en tuff natt för att det var så kallt. Samt att vi fick motorproblem som gjorde att vi inte
kunde starta, varken ladda batterier eller köra värmare. Det har vi nu en större redundans för till
nästa år med dubbla omkastningsbara filter. Att motorn inte gick att köra gjorde att jag tidigt
beslutade att segla mot mål, in mot kusten var inte ett alternativ. Vi höll värmen genom att
skicka upp sprayhooden, kanske lite sent men den var med av just den här anledningen, vi
drack varmt vatten, köttsoppa mm. Båten känndes helt säker hela natten, hon tuffade på. Men
en ännu bättre fock som står bättre är på önskelistan. Stormsegel var det inte läge för, men
hårdvindsfocken hade varit att föredra framför focken. Den var dock inte med den här gången.
Under några timmar under natten så gick vi mer över till "överlevnadsläge" än "raceläge" gäller
att båten håller och att vi klarar oss igenom, men så snart solen (värmen) kom så var det båtfart
racing igen!
fullf
Kombination,vågor - kyla och vind något av det värsta jag seglat i.
Åt ordentligt innan varje start men under sista sträckan var inte matlusten på topp under en
period med sjösjuka. Använde dock inget hjälpmedel mot sjösjuka då jag bara varit sjösjuk en
gång innan.
Seglade med en hel overall som var ganska OK.
Vi hade ett läckage som tog mycket energi och fokus från andra aktiviteter som att hålla koll på
konkurrenter, försöka vila organiserat mm. Lätt sjösjuka hos en av oss som vi lyckades
bekämpa. Avståndet till kusten var aldrig särskilt stort så om vi hade behövt bryta känns det
som om vi hade kunnat komma i sjö- och vindlä relativt snabbt. Vi känner skärgården i området
väl.
På etapp ett och två sov och åt vi schemalagt. På etapp tre fungerade inte detta. Vi startade
bland de sista på etapp tre och fick därmed mest vind och sjö. Som mest 24 m/s på mätaren.
Såg att IMX.en seglade med full stor hela etappen och max 13 m/s, en viss skillnad :)
A35.an visade sig vara en utmärkt båt i den grova sjön, vi hade egentligen inga båtproblem,
KRUT vakade bra i sjön hela tiden. Lite jobbigt blev det efter att vi rundat Gustav D pga att sjön
blev så kort och hög
Försegelbyte fullt möjligt, men skulle kräva torrdräkt för att hålla sig torr.
Utan den lilla kutterfocken är det tveksamt om vi hade genomfört kryssen upp från Oskarshamn.
Ordinarie fock ca 36 m2.
Det vi funderar på att göra för att slippa ta med ytterligare ett försegel är att sy om vår fock så
den kan revas. Det är vanligt i Frankrike bland short handed seglarna där - och något som vi tror
kan vara ett alternativ. Vi har även pratat med North Sails om det - och de säger att det är
görligt. Däremot blir det lätt så att att vatten samlas i den del som är revad och kan trycka ner
båten i värsta fall.
no_fullf
Vi som gick imål på morgonen 0745 hade som mest 15 m/s dock aldrig mindre än 10 m/s på
hela natten.
Vi hade hur roligt som helst, inga skador på båten och det var som att rida på en Rodeotjur sista
sräckan, kanske hade vi gott ännu lite bättre om vi revat....
det går inte att byta försegel över 12 m/s med förstagsprofil på 2 personer
Vi insåg ej att vinden skulle öka så mycket. Vi trodde också att den skulle minska framåt kvällen
på fredagen vilket också var fel. Rev 2 fungerade ej "slarv från våran sida"
Seglade med stormfock och 2 rev på lördag till OXSS inomskärs. Fungerade mycket bra!
Vi bröt för att vi inte fann det värt att i 15-20 m/s påfresta besättning eller båt.
Kylan var kännbar.
Vi bröt pågrund av reva i storen som uppkom när vi var i jämnhöjd med Kråkelund. Gick sedan
för motor till Spårö för natthamn och fortsatte nästa morgon till Arkösund. Värsta väder jag varit
ute i pga av kylan och vinden max ca 18,5m/s.
Skulle varit bra med ett 3:e rev i storen för att minska segelytan ytterligare (vi har ett 3:e rev i
cruisingstorseglet)
Med bottenrevat och vår stormfock hade det fungerat ett tag till. Vi bröt norr om Öland.
För stort försegel, hade inget mindre och rulla in är inte bra att kryssa med,
Kanske man skulle fundera på att avbryta seglingen när kulingvarning gäller. Det är ju mycket
svårare att segla i hårt väder med bara 2 personer ombord och framförallt mer riskabelt.
Rullsystemet hade skruvat isär sig vid en skarv så vi kunde inte byta försegel.
Säkerhetsaspekten av ytterligare 20 timmar i tuffa sjön och kalla mörka natten fick oss att bryta.
Valde att bryta pga den branta sjön och risken för fall ned i vågdalar. Bröt i tid medans vi var
relativt fräscha för att inte förstöra W2S-upplevelsen.
Vi kröp upp på en sten i oskarshamn o fastnade. Kom loss efter lite jobb o snsåg att med
tidsmiss på 90 min gjorde det inte värt att försöka mästra vändret som nalkades. Vi bröt innan
vädret o vinden tilltog.
Inga bekymmer rent seglingstekniskt men vi bröt relativt tidigt så det hann inte bli så jävligt. Vi
ville dock inte utsätta oss för 20 timmars h-vette i form av kylan och bergochdalbanan
Bröt rätt tidigt ca 18:00 genom att gå in i skärgården vid Blackan. Detta då prognosen var
fortsatt blåsigt för natten och hela dagen efteråt. Så vi bröt mer av bekvämlighetsskäl då vi inte
ville sitta uppe i natten med den vind, vågor och kyla som var. Så vi körde det säkra och
bekvämaste att bryta.
Vi bröt i Oskarshamn eftersom vi låg sist och det hade redan börjat komma in båtar i hamnen
som hade brutit.
Som vanligt bra arr. Men ni bör börja tänka i banor där vi startar med 5 min mellanrum på alla
etapper. Då det alltid blir förfördelat på något vis när vi inte seglar samma tid på dygnet. Det
skall var dom som seglar bäst som skall vinna, inte dom som har mest tur med vädret.
Skulle nog satt andra revet ännu högre upp. Vi gjorde för mycket fart med hårdvädersfock samt
bottenrevad stor. Flög ur vågor och landade hårt pga för mycket segel. Revbar hårdvädersfock
skulle varit perfekt.
Kombinationen av kyla och ökande vind prognos gjorde att vi bröt. Vi seglade på G4 och 2 Rev
när vi bröt inga problem att hantera båten. Fick dock ta ner storen och byta 3 översta travarna
utanför Väsrerviks angöring. Största problemet med det var att arbeta utan handskar i kylan,
Fingrarna blev som glasspinnar, men vi fick upp storen med nya travare.
Bröt redan innan Blå Jungfrun, så vi har inte så mycket erfarenhet av försegelbyte etc denna
gång.
fler rev i storseglet, jag har en stormstor men att i rådande sjögång byta från storsegel med
replik till stormstor eller att ens ta ned seglet "till havs" bedömdes som för svårt i det fall vinden
skulle öka samt då detta skulle ske i mörker.
Körde med tv rev och full fock tills vi bröt.
Skulle behövt en värmare som fungerade under lutning, kylan var det som besvärade oss mest.
Vi bröt från Oskarshamn och gick inomskärs norrut där sjön var nästan obefintlig. Värmare på
nere i båten och turades om att styra respektive sova/värma sig och det gick alldeles utmärkt.
Egentligen bröt vi av en kombination av flera orsaker men de vilt
segelföring avser benet oskarshamn-västervik (där vi bröt), Ang sista frågan: under
omstämdigheterna hade det varit mycket svår byta fock till 4 al stormfock, troligvis hade man
behövs sjölä i skärgården
Vi bröt i Visby men fick ändå känna på vädret under drygt 6 timmar på väg upp till Sandhamn
men hade inte mer vind än 12 m/s, däremot kraftig kyla och spöregn. Våra kommentarer
grundar sig på detta. Gällande försegel bytte vi inte till Heavy Weather Jib då vi var ganska nära
Sandhamn, hade vinden ökat ytterligare hade vi varit tvungna att byta men nu klarade vi att
kryssa ändå.
no_fullf
fockens furler pajade och då det visade sig att dett ainte gick att reparera till havs ville vi inte
riskera mera i rådande stund samt given väderprognos. inga placeringar att hämta mera.
vi avbröt pga. orken, vinden, kylan och sjön. värst under sista etappen var alla ovannämda
Vi passade inte på att ta tillfällena att vila ordentligt etapp 2, framförallt sträckan visby-västervik.
Kombinationen trötthet, kyla, sjösjuk skeppare, prognos ökande vind och att vi hade för stort
försegel gjorde att vi valde att bryta.
Skälet till att vi bröt var att främre motorkuckan/trappan lämnade sina fästen i flygturerna mellan
vågorna, med risk för att slå sönder inredningen. Detta hände 3 gånger innan vi avbröt
seglingen.
Vi borde bytt till G4 men bedömde att det var ogörligt med den sjön som rådde i samband med
vinden. Rullbar fock med stående lattor underlättar inte bytet heller. Kanske hade vi kunnat rulla
in delar av G3 men gjorde aldrig det. Ytterligare ett rev i storen hade behövts men där finns ju
bara 2 rev.
Ångrar såklart att vi inte uthärdade låg ju väldigt bra till för vinst (även om vi då inte hade full koll
på det) Byta försegel funkar utan problem om inte sjön blir för grov. Vi vågade ej försöka byta i