Raportti Tanska, pdf-tiedosto

Raportti Tanska
Oppilaiden mielipiteet matkasta löytyvät raportin viimeiseltä sivulta.
7.11.2010 Sunnuntai
Matka alkoi 11.45 Iisalmesta, Henri Koivikko ja Pekka Karppinen ajoivat ajokillamme (Ford
Transit pikkubussi) Kuopioon josta kyytiin nousivat Jani Jyrkkärinne, Isto Saastamoinen,
Esa Heikkinen ja Mika Mulari.
Lähtökohta reissulle oli se että oppilaat suorittavat ajamisen sekä suunnistamisen
kohteisiin karttojen avulla. Tarvittaessa tietysti kysytään tietä paikallisilta jos se on tarpeen.
Opettajat neuvovat jos se on tarpeellista.
Ensimmäinen ajovuoro oli Henrillä, ajokeli ei ollut paras mahdollinen ja matkalla Naantaliin
näimme pari onnettomuus paikkaa. Jyväskylän eteläpuolella oli tapahtunut jotakin ja
jouduimme ajamaan pienen kiertotien. Toinen onnettomuus oli tapahtunut Tampereen
eteläpuolella. Ajovuorossa oli silloin Pekka joka ajoi Tampereelta Turkuun. Molemmat
onnettomuudet olivat ilmeisesti pieniä, koska niistä ei ollut puhetta radiossa.
Koska olimme hyvissä ajoin tulossa Naantaliin, kävimme Turussa tankkaamassa ja
pesemässä auton ikkunat. Samalla vilkaisimme elämän menoa Turun keskustassa.
Juuri ennen satamaa bongasimme nuorisojoukon joka oli testailemassa autojensa
suorituskykyä talven ensiliukkailla.
Naantalin satamassa odotellessamme seurasimme Tullihenkilökunnan toimintaa sekä
laivanlastaus toimintojen suorittamista.
Finnlines yhtiön omistamaan alukseen Finnclipper noustuamme kävimme viemässä
tavarat hytteihin ja suuntasimme syömään iltapalaa. Iltapalan jälkeen menimme sovittuun
tapaamiseen infoon klo. 22.35. Purseri Peter Niemimäki kertoi meille laivalla tapahtuvista
toiminnoista.
Rahtimetrejä n.2500m
Kansia 4kpl(kellari, 3-kansi, 5-kansi, 7-kansi (ulkokansi) eli IMO (ADR) tavaraa varten.
IMO kuormien sijainnit päivitetään joka ajokerralle kartalle komentosillalle, jotta
onnettomuuden sattuessa tiedetään mitä missäkin ajoneuvossa on. IMO kuormat ovat
kannella, koska esim. tulipalon sattuessa voidaan käyttää vesitykkejä tai jopa työntää
ajoneuvo mereen.
Henkilöstöä laivalla on n.30.
Naantali – Kapellskär välin kulkemiseen käytetään nykyään 15 min enemmän kuin ennen,
tällä saadaan aikaiseksi suuri polttoainesäästö, koska voidaan ajaa kahdella moottorilla
kolmen sijasta. Finnclipperissä on yhteensä 4 moottoria, eli tarvittaessa väli voitaisiin ajaa
hyvinkin nopeasti.
Peter kertoi käytännön esimerkkejä laivoilla esiintyvistä ongelmista, mm. webastojen
aiheuttamista
hälytyksistä,
thermokuljetusten
kytkemisestä
laivasähköön,
yleisestä
käyttäytymisestä laivalla, jne. Hän painotti sitä että omalla käyttäytymisellä on suuri
merkitys ongelmien ratkaisemisessa.
Pääsimme myös seuraamaan laivan ajamista komentosillalle, mielenkiintoista oli se että
perämiehet istuivat pimeässä, eli komentosillalla ei ollut valoja. Ainoastaan tietokoneet ja
laitteet kajastivat hiukan valoa. Syy tähän on se että valo heijastuu ikkunoista takaisin ja
näkyvyys
navigoinnista
ja
komentosillalla tapahtuvista toiminnoista.
Klo 23.45 kiitimme Peteriä mielenkiintoisesta esittelystä ja läksimme nukkumaan lyhyttä
yöuntamme. Herätys oli nimittäin luvassa 4.30 tulevaa Ruotsinaikaa.
8.11.2010 Maanantai
4.30 kuulutuksen herättäminä siirryimme aamupalalle. Aamupalan jälkeen puhalsimme
kaikki Volvon sponsoroimaan alkometriin joka oli kiinteästi asennettuna infon yhteyteen.
Kaikki jäsenet olivat liikkeellä nollatoleranssilla, Ruotsissa oli sellainen kampanja
menossa.
Ensimmäisen ajovuoron Ruotsin puolella sai Isto. Saavuimme hienosti Tukholmaan, mutta
ajauduimme vahingossa keskustan tuntumaan. Ongelma ei ollut kuitenkaan suuri ja kohta
olimmekin taas oikealla tiellä (E4) kohti Malmöä. Jani ihastui vierellä ajavaan paikalliseen
blondiin moottoritiellä, mutta suhde jäi hyvin lyhyeksi koska hän erkani seuraavalla
rampilla. Muistoksi jäi kuitenkin valokuva.
Ajettuaan n.200km Isto luovutti ajovuoron Janille. Tankkauspisteen löytäminen aiheutti
aikamoista
päänvaivaa.
Mika
tutustunut
kyllä
etukäteen
olemassa
oleviin
tankkauspisteisiin, mutta ilmeisesti jostain syystä lista ei ollut ajan tasalla. Vätternin
rannalla huomasimme nähtävyyden nimeltään Brahehuset.
Kyseessä
ilmeisesti
muinaisen
kuninkaan
asumus.
Maisemat
olivat
todella
henkeäsalpaavat. Värtamoon tutustuimme aika perusteellisesti, löytämättä kuitenkaan
tankkauspistettä. Henri vaihtui ”ruoriin” episodin tässä vaiheessa. Matkalla Malmöön
etsimme tankkauspistettä useasta paikasta sitä oikeaa TruckDiesel pistettä löytämättä.
Kun saavuimme Helsingborgiin, päätimme löytää oikeanlaisen tankkauspisteen, monen
tiedustelun kautta saivat oppilaat tietoonsa paikallisilta mistä oikea asema löytyy.
Suunnistamisen jälkeen oikea asema vihdoinkin löytyi. Kuljettajan rooli siirtyi Pekalle tässä
vaiheessa.
Malmössä oli vastassa varoitukset Juutinrauman sillalla vaikuttavasta kovasta tuulesta,
ajokieltoa ei kuitenkaan ollut. Pimeydestä johtuen elämys jäi hieman vaisuksi.
Kööpenhaminan ohi suoriuduimme kunnialla. Jonkin verran StoreBeltin ylityksen jälkeen
kuljettajaksi vaihtui jälleen Henri. Hän ajoikin sitten loppumatkan hotellin pihaan asti, jonne
löysimme suoraan heidän suunnitelmansa ja kartan käytön mukaan. Hotelliin kirjautumisen
jälkeen kävimme iltapalalla ja sitten olikin vuorossa hyvin ansaittu yöuni.
9.11.2010 Tiistai
Aamulla oppilaat suunnistivat onnistuneesti oppilaitokselle. Siellä meitä vastassa oli
koulutuspäällikkö Erik Hansen. Hän esitteli meille Tanskalaista koulutusjärjestelmää sekä
heidän oppilaitostaan. Esittelykierroksen jälkeen kävimme vierailemassa asuntolalla.
Oppilaiden mielestä asuntola ja siellä olevat järjestelyt olivat hyvät.
Ruokailun jälkeen otimme suunnaksi Flensburgin Saksassa. Matkalla Flensburgiin
tutustuimme Padborgin Logistiikka alueeseen ja palveluihin.
Rajalla jännitimme hiukan nastarenkaidemme takia, koska ne on Saksassa kielletty.
Poliisilla olikin käynnissä tehotarkkailu, mutta se oli onneksi etelän suunnasta tuleville.
Saksan puolelle päästyämme tutustuimme autonkuljettajalle tärkeään Autohof:iin sekä
sellaisen tyypillisiin palveluihin. Varsinkin yksi punaisilla valoilla koristeltu kauppa kiinnosti
oppilaita kovasti. Flensburgiin päästyämme ostimme hiukan tuliaisia. Isto oli ostanut
itselleen 2 puikkoa huulirasvaa, jotka tarkemmassa syynissä osoittautuivat liimapuikoiksi.
Eli Saksan kielen taidossa oli pieniä puutteita.
Seuraavaksi oppilaat saivat ohjeet ajaa Tarp:n kylälle n.20 km päähän. Sinne
saavuttuamme kävimme syömässä paikallisella grillillä/ravintolassa.
Seuraava ohje oli ajaa Odenseen Warenrup:n kautta. Oppilaat tiedustelivat tietä etukäteen
huoltoasemalta.
Tehtävä osoittautui haastavaksi, kovasta yrittämisestä huolimatta Warenrup:a ei löytynyt ja
palasimme takaisin Tarp:iin. Tarp:sta he löysivät takaisin A7:lle matkalla ohittaen
Warenrup:n kylän ja siitä Tanskan suuntaan. Tarkoituksella apuna olivat epätarkat kartat.
Oppilaat ajoivat pimeässä yhden kuluneen tiekyltin ohi ja siksi eivät löytäneet perille.
Harjoituksena ja oppimisen kannalta tilanne oli hyvä.
Paluumatka Odenseen sujui hyvin, matkalla näimme erikoiskuljetuksia jotka kuljettivat mm.
tuulivoimalan siipiä. Väsymyksestä johtuen hotellille löytäminen ei meinannut heti
onnistua, mutta kohta oppilaat olivat taas kartalla ja löysivät perille.
10.11.2010 Keskiviikko
Tuliaisten luovutuksen jälkeen päivä alkoi osallistumalla Peter Larsenin käytännön tunnille.
Oppilaamme saivat tehtäväksi lastata ja sitoa kuormaksi kaksi isoa laatikkoa joiden
kuvitteellinen kuorma oli yhteensä 5t. Niitten lisäksi kuormaan tuli kaksi lentoasemalla
käytettäviä matkalaukku vaunuja. Kuorma lastatattiin trukkia apuna käyttäen ja kuorman
sidonnassa tuli noudattaa EU säädöksiä. Sitomisen jälkeen sidonnan pitävyys testattiin
ajelemalla epätasaisella sorakentällä aika vauhdikkaasti ja jarruttelemalla voimakkaasti.
Mainittujen tehtävien lomassa oppilaiden tuli osata antaa apuvirtaa omalle ajoneuvolle.
Oppilaat suorittivat vaaditun tehtävän kunnialla. Tehtävän suorittamisen jälkeen kuorma
tuli purkaa ja tavarat ja välineet palauttaa omille paikoilleen. Oppilaat olivat hyvin
tyytyväisiä päivän oppeihin.
Klo. 14.00 suuntasimme paikalliseen junamuseoon vierailulle. Kyseessä oli PohjoisEuroopan suurin junamuseo. Klo 16.00 museo vierailun päätyttyä läksimme kävelemään
kohti keilahallia jossa meille oli varattu radat edustavan oppilaitoksen puolesta.
Mukana olivat meidän lisäksi: Erik, Karin, Peter, Kim, Anita ja Dennis. Ainoa sallittu kieli
päivän aikana oli Englanti. Tunnin keilauksen jälkeen ohjelmassa oli ruokailu. Ilta oli
erittäin mukava ja oppilaat olivat hyvin reippaita toimissaan. Oppilaat tekivät myös
tuttavuutta paikallisen väestön kanssa, lähinnä siis mukavien tyttöjen kanssa. Muistoksi jäi
jokin viesti kirjoitettuna käteen.
11.11.2010 Torstai
Ajoimme automme aamulla piha-alueelle jossa pidimme esitelmän Tanskalaisille oppilaille
nastarenkaista. Lopuksi havainnollistimme nastojen aiheuttamaa ääntä ajelemalla ympäri
pihaa. Tämän jälkeen näytimme Suomesta kelikameroiden ajantasaisia kuvia.
Ryhmämme sai tämän jälkeen käyttöönsä ns. city trailerin, eli puoliperävaunun jossa on
kääntyvä taka-akseli. Kaikki ryhmäläiset ajoivat yhdistelmällä sekä suorittivat peruutuksen.
Havaintona oli se että perävaunu kääntyminen on huomattavasti parempaa ja nopeampaa.
Ruokailun jälkeen vierailimme Alex Andersen kuljetusyrityksessä. Oppaiksemme lähti
Peter sekä Dennis joka työskentelee siellä. Yrityksellä on palveluksessaan n.350
kuljettajaa sekä n.160 ajoneuvoa. Yhtiö harjoittaa Euroopan liikennettä, lukuun ottamatta
Espanjan ja Italian liikennettä. He kuljettavat pääasiassa kukkia sekä tyhjiä rullakoita, ns.
normaalin rahdin määrä on vähäistä. Tapaamastamme henkilökunnasta moni osasi hiukan
Suomea. Yritys on kiinnostunut ottamaan oppilaita työssäoppimaan, mahdollisia tehtäviä
olisi mm. terminaalitoiminnoissa toimiminen, paikallisjakelussa toimiminen tai sitten
Euroopan
liikenteessä
toimiminen.
Kalusto
Terminaalikin oli siisti ja hyvässä järjestyksessä.
yrityksessä
siistiä
ja
uudehkoa.
Päivän jälkeen oli vuorossa ostosten teko kaupungilla ja sitten iltalepo, koska luvassa oli
aikainen lähtö seuraavana aamuna.
12.11.2010 Perjantai
Herätys oli ennen kukon kiekaisua klo. 3.00 ja liikkeellä oltiin nopealla tahdilla. Odensessa
oli suunnistamisessa moottoritielle hieman ongelmia joka johtui huonosti luetusta
opasteesta. Pienen sekoilun jälkeen reitti suuntautui lautalle Helsingöristä Helsingborgiin.
Suunnistus onnistui ilman ongelmia ja pääsimme laivalle nauttimaan aamupalaa. Kun
ajoimme ulos laivasta niin Jani ajoi epähuomiossa ”Tullattavaa” linjaa pitkin ja pääsi
keskustelemaan Ruotsalaisen Tullimiehen kanssa. Lyhyen keskustelun ja auton
ikkunoiden läpi suoritetun tarkastuksen jälkeen hän toivotti hyvää matkaa. Kaikki
takanamme tulleet ajoneuvot ajoivat myös Tullattavaa linjalle, eli näimme sen miten
ihmiset helposti vaan seuraavat minne muut menevät, lukematta itse opasteita.
Suoritimme tankkauksen Örkelljungassa. Siitä matkamme jatkui paria nopeaa pysähdystä
lukuun ottamatta katkeamattomana Tukholmaan. Södertäljen tuntumassa oli Raskas
yhdistelmä tien sivussa hätävilkut päällä. Jani soitti Ruotsalaiseen tiepalvelu numeroon
jonka huomasimme opasteesta ja kertoi havaintonsa virkailijalle.
Suunnistaminen Värtan satamaan onnistui erittäin hyvin, osuimme kerralla kohteeseen.
Pääsimme
klo.
13.00
aikoihin.
Matkatavaroiden hytteihin viemisen jälkeen menimme Infoon josta Yliperämies Juha
Rautavirta nouti meidät laivaesittelylle.
Alus oli ollut juuri telakalla huollossa ja siitä johtuen aluksella oli hiukan kiireitä. Aluksen 2
kansi jossa nykyään on hyttejä, on aikaisemmin toiminut autokantena mutta johtuen sen
epäkäytännöllisyydestä se oli muutettu matkustajakäyttöön. Alus pyritään lastaamaan
siten että keula kulkee 30cm syvemmällä kuin perä, silloin polttoaineenkulutus on pienintä.
Raskasta kalustoa lastatessa tulee huomioida että jos alus on kallellaan niin ajoneuvo voi
liukua maalatulla pinnalla. Jos kuorma on lastattu väärin niin ajoneuvo voi siitäkin johtuen
olla kallellaan ja aiheuttaa siten vahinkoa tai ongelmia lastaamisen suhteen. Nykyisten
ajoneuvojen sitominen laivamatkan ajaksi on haasteellista, koska sidontapisteitä on
hankala löytää.
Esittelyn jälkeen oli vuorossa päivällinen buffet ravintolassa. Ruokailun jälkeen
tutustuimme hiukan illan viihdetarjontaan ja sitten menimme hyvin ansaituille yöunille.
13.11.2010 Lauantai
Laiva saapui klo. 9.45 satamaan
Helsinkiin. Oppilaat suunnistivat sieltä Vuosaaren
satamaan jossa tutustuimme alueeseen ja palveluihin sekä toimintoihin niissä määrin kun
sen varsinaiselle satama alueelle ajamatta pystyi tekemään.
Oppilaiden mielipiteet reissusta:
Plussat:
Odensessa opettajat mukavia
‐
Lastausharjoituksen yhteydessä tehty sidonnan pitävyyden testaaminen ajelemalla
City trailerin testaaminen
Ulkomaalaisten kanssa keskustelu
‐
Kielitaidon käytön helpottuminen (ei jännitä niin paljoa)
‐
Satamiin ja laivoihin ajamiseen tutustuminen
Suunnistamisen opiskelu
Miinukset:
Ruotsissa huonot radiokanavat
‐
Saksassa voisi viettää enemmän aikaa, koska paljon alaan liittyvää katsottavaa
Pääkaupunkeihin voisi tutustua enemmän
‐
Ei onnistunutta kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen