Frisklivstoppen

Bilde: Colourbox
INFORMASJONSBROSJYRE
Meløy frisklivssentral ønsker
å bidra til at det skal være enkelt for alle å være fysisk aktiv i Meløy!
Fysisk aktivitet bedrer fysisk form og virker positivt på humøret.
Du får mer overskudd og orker mer.
Frisklivstoppen er et alternativ – eller supplement - til Fjelltrimmen.
Frisklivstoppen er 10 ulike turmål rundt om i kommunen. Disse turmålene er litt
mindre krevende enn mange av Fjelltrimpostene, og passer for dem som av ulike
årsaker ikke kan delta på Fjelltrimmen. Turmålene er mindre krevende, men samtidig er de slik at man skal få pulsen litt opp når man deltar.
Frisklivstoppen skal være en motivasjon til familier å gå på tur sammen, til barn
og ungdom, til eldre eller andre som bare ønsker å komme i bedre form. Kanskje
målet er at man kommer i så god form at deltakelse i Fjelltrimmen er neste?
Deltar du i Frisklivstoppen krever vi ikke at du skal gå 10 forskjellige turer, du kan
velge deg noen av turmålene eller gå mange turer til samme turmål. De fleste skal
finne en post i sitt nærmiljø.
Det trekkes en premie fra alle Frisklivstoppen-bøkene. Jo flere turer du går, jo
større blir sjansen for å vinne.
På neste side finner du oversikt over årets turmål. På alle postene finner du en
egen bok for Frisklivstoppen i kassen som er benyttet.
Du kan også finne informasjon om
Meløy Frisklivssentral og Frisklivstoppen på
Www.meloy.kommune.no
Bilde: Colourbox
Frisklivstoppene
Grimstadskaret, Reipå
Kjør forbi IRIS-stasjonen på Reipå, ta til venstre når du kommer til krysset på
Nordsiveien. Etter 300 meter kommer du til en skogsvei på høyre side av Nordsiveien. Følg skogsvei og senere sti oppover skaret. Turen er ganske lang, men ikke spesielt krevende. Du går gjennom variert terreng – skogsvei, sti og noe
myr. Kassen er plassert øverst i skaret, med fin utsikt både mot Grimstad og Mevik og sør/vest over mot Meløyskjærgården.
Kvilarsteinen, Ørnes
Turen starter ved Spildra skole og du starter med å gå oppover bergene overfor skolen. Kassen er plassert ved en
strømmast som står øverst på en liten bergtopp. Stien opp kan noen steder være utydelig - spesielt i våte perioder. Det
er mange stier i området, men Kvilarsteinen er et hyppig brukt turmål for mange og er ikke vanskelig å finne. Terrenget
er variert med mye tørt berg, men også noe våtere områder. Kort og fin tur for hele familien. Utsikt mot sør og vest.
Turen opp tar ca 20-25 min i normalt tempo. Gode muligheter for videre vandring i terrenget forbi Kvilarsteinen.
Sandååsen, Neverdal
Sandååsen eller bare Åsen er et svært populært turmål og kan nås fra flere kanter. Vårt turforslag er fra Eidbukt, men
du kan også komme deg hit fra Sandå, Våtvik og via skytterbanen i Spildra (vær i så fall oppmerksom på skytetider).
Parkering på den store avkjørselen ved RV17 i Eidbukta. Stien er godt synlig fra veien. Følg stien til du kommer inn på
god sti ovenfor bebyggelsen i Barvika. Følg denne stien videre opp på åsen og langs høydedraget innover i retning Spilderhesten.Postkassen er plassert på sørsiden av en liten forhøyning i terrenget rett ovenfor bebyggelsen på Sandå. Turen tar ca 45 min i normalt tempo.Flott utsikt både sør-, vest- og nordover.
Nordhaugen, Glomfjord
Dette turmålet kan nås fra flere steder. Du kan gå på tydelig sti fra Glomfjord kirke hvor du også kan parkere. Stien
starter akkurat der hvor Glomveien bikker nedover mot Kulturhuset. Kassen er plassert ved den store masta på toppen
av Nordhaugen – den kan du bruke til å navigere etter dersom stien er utydelig. Du følger stien oppover mot vest og på
toppen venter deg fantastisk utsikt over Glomfjord Industripark, Setvikhaugen og videre utover fjorden. Ganske kort og
grei tur med mulighet for å få opp pulsen.
Bjørndalen, Halsa
Turen starter ved Halsa skole. Gå forbi leskuret og forbi skileikanlegget og du kommer da snart inn på skogsvei. Følg
merket sti/skogsvei forbi gapahuken. Følg skogsveien videre til den bøyer av mot hø. Her står det en rød pil merket
Frisklivstoppen som du følger til du ser postkassen som er plassert ved «snuplassen» øverst på skogsveien som er anlagt. Turmålet kan lett nås også om du går opp skogsveien fra parkeringsplassen i Skogsveien. Flott trimtur og et fint
utgangspunkt for lengre turer i marka/fjellet.
Trollet, Engavågen
Parker ved legekontoret på Vall eller ved Nordtun Helserehab. Ta av fra fylkesveien ca. 100 m. øst for innkjøringa til doktorgården/barnehagen. Det er ei god og synbar sti hele veien opp, ingen vanskelige partier. Følg høgspent langs åskammen til myr, ta
så inn i granfeltet. Stien «sikk-sakker» seg så videre opp til Trollet. Oppe på Trollet får man en fantastisk flott utsikt utover Vallsjøen, Vågsbotn, Engavågen, og skjærgården i vest. Turen tar ca 20-25 minutter i normalt tempo.
Storvarden, Grønøy
Start ved den gamle skolen på Grønøy. Følg tydelig sti til Storvarden på toppen av Grønøya.. På toppen har du flott
utsikt «alle veier». Grei tur, som kan gås av alle.
Bolgbørra, Bolga
Følg hovedveien til skilt som viser opp mot Bolgbørra. Gå forbi gravgården, følg sti til høyre opp til Bolgbørra. Kassen
står ved inngangen til Bolgbørra. Turen opp er ikke lang, men noen steder bratt og steinete. Vel oppe får du godt betalt
for strevet – med flott utsikt og spektakulær fjellformasjon.
Kolpilten, Meløy
Gå,sykle eller kjør forbi kirken i retning mot Tokthuset. Turen starter ved en avkjørsel i Hattskaret, skilt ved turens
start. Følg merking over litt myrlendt terreng, etterhvert opp mot en "fjellrygg" som følges mot toppen. Det er viktig å
følge oppmerket sti da det enkelte plasser er bratt utenfor stien. På toppen står en stor mast, kassen henger på en
strømpåle 10-15 meter bortenfor denne.
Arhaug, Ågskardet
Når du kommer over med ferga fra Halsa, går,sykler eller kjører du til ve med det samme. Turen starter ca 1 km fra
fergekaia - på «Myran». Du følger en skogsvei ca 2,5 km innover til du kommer til godt synlig postkasse. Flott tur, som
passer for alle uansett form.
Med regelmessig fysisk aktivitet har du mye å se frem til. Gled deg!
Mer overskudd
Bedret evne til å mestre stress
Bedre søvn
Bedre lungefunksjon
Sterkere hjerte og bedre blodsirkulasjon
Redusert risiko for hjerte sykdommer
Mindre risiko for høyt blodtrykk, blodpropp og slag
Redusert risiko for bryst- og tykktarmskreft
Bedre mave- og tarmfunksjon
n
hverdag og
Kilde: Helsedirektoratet
Vi ønsker alle en riktig god tur!