annual congress sgai/ssai - Convention Team Lucerne AG

PRELIMINARY PROGR AM
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ANNUAL CONGRESS SGAI/SSAI
IMPACT OF BASIC
RESEARCH ON CLINICAL
PRACTICE
MARCH, 12–13, 2015 | BASEL
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XOLAIR® (Omalizumab). Z: Omalizumab; Stechampulle mit Pulver à 150 mg Omalizumab und Lösungsmittel zur Herstellung einer Injektionslösung. I: Allergisches Asthma: In Kombination mit anderen Asthmatherapien zur verbesserten Asthmakontrolle bei Erwachsenen und Kindern (ab 6 Jahren) mit schwerem persistierendem allergischem Asthma (positiver Hauttest oder in vitro-Reaktivität gegen ein ganzjährig auftretendes Aeroallergen), falls diese trotz täglicher Therapie mit hoch dosierten inhalativen Kortikosteroiden und einem langwirksamen Beta2-Agonisten sowohl eine reduzierte Lungenfunktion (FEV1 <80%) haben als auch
unter häufigen Symptomen während des Tages oder nächtlichem Erwachen leiden und Asthmaexazerbationen hatten. Chronische spontane Urtikaria (CSU): Zusatztherapie für Erwachsene und Jugendliche (ab
12 Jahren) mit langwieriger* CSU, welche mit H1 Antihistaminika nicht kontrolliert werden können und für welche in einer Abklärung durch einen mit diesem Krankheitsbild vertrauten Arzt keine andere zugrunde
liegenden Krankheit gefunden wurde (* In den Zulassungsstudien wurden Patienten mit einer CSU-Krankheitsdauer von 6 Monaten bis 66 Jahren, durchschnittliche 6 Jahren, untersucht). D: Allergisches Asthma:
Erwachsene und Kinder ab 6 Jahren: 75-600 mg Xolair 1-2x/Monat basierend auf dem IgE-Basis-Wert (I.E./ml) im Serum und des Körpergewichts des Patienten. Chronische spontane Urtikaria: Erwachsene und
Kinder ab 12 Jahren: initiale Dosis 300mg als subkutane Injektion alle 4 Wochen. Die meisten Patienten, welche auf die Therapie ansprechen, zeigen eine Besserung bereits innerhalb von 4 Wochen nach der ersten
Dosis. Regelmässig die Notwendigkeit der Therapie überprüfen. Einzelheiten s. www.swissmedicinfo.ch. KI: Überempfindlichkeit gegenüber dem Wirkstoff oder einem der Inhaltsstoffe. VM: Nicht indiziert zur
Behandlung von akuten Asthmaexazerbationen, akuten Bronchospasmen und Status asthmaticus. Nicht untersucht bei Hyper-Immunglobulin-E-Syndrom, allergischer bronchopulmonaler Aspergillose, Prävention
allergischer Reaktionen, atopischer Dermatitis, allergischer Rhinitis, Lebensmittelallergien, Autoimmunerkrankungen, Immunkomplex-vermittelten Zuständen, bestehender Nieren- oder Leberfunktionsstörung.
Reduktion von Kortikosteroiden unter ärztlicher Aufsicht. Allergische Reaktionen oder lebensbedrohliche Anaphylaxie und anaphylaktischer Schock können auftreten. Serumkrankheit und ähnliche Symptome
wurden selten beobachtet. Selten Churg-Strauss-Syndrom und hypereosinophiles Syndrom. Probleme im Zusammenhang mit Immunogenität, parasitären (Wurm-) Infektionen, Malignitäten oder arterielle thromboembolische Ereignisse (ATE) können auftreten. Einzelheiten s. www.swissmedicinfo.ch. IA: Allergisches Asthma: Es gibt keine Hinweise auf veränderte Sicherheit durch andere i.a. eingesetzten Asthmamedikamente.
Die Wirksamkeit der Behandlung in Kombination mit spezifischer Immuntherapie wurde nicht nachgewiesen. Chronische spontane Urtikaria: H2-Antihistaminika und LTRA zeigen keinen relevanten Einfluss auf die
Pharmakokinetik von Omalizumab Einzelheiten s. www.swissmedicinfo.ch. UW: Sehr häufig: Pyrexie, Kopfschmerzen. Häufig: (Naso)pharyngitis Schmerzen im oberen Unterleib, Schmerzen, Erythem, Pruritus,
Schwellung, Sinusitis, Infektionen des oberen Atmungstraktes, Harnwegsinfektionen, Sinus-Kopfschmerzen, Myalgie, Gliederschmerzen, muskuloskelettale Schmerzen, Gelenkschmerzen. Gelegentlich:, Schwindel,
Schläfrigkeit, Parästhesie, Synkope, orthostatische Hypotonie, Flush, Husten, allergische Bronchospasmen, Nausea, Diarrhoe, Dyspepsie, Urtikaria, Rash, Pruritus, Photosensibilität, Gewichtszunahme, Müdigkeit,
Anschwellen der Arme, grippeähnliche Symptome. Postmarketing: Anaphylaxie und anaphylaktoide Reaktionen, Alopezie, idiopathische schwere Thrombozytopenie, allergische granulomatöse Angiitis (d.h.
Churg-Strauss-Syndrom), Arthralgie, Myalgie, Gelenkschwellung. Ausserdem: Malignitäten, Arterielle thromboembolische Ereignisse (ATE), Abnahme Thrombozyten, Anstieg Gesamt IgE-Werte im Serum, Parasitäre
Infektionen: Selten, sehr selten und weitere Einzelheiten s. www.swissmedicinfo.ch. P: 1 Stechampulle zu 150 mg mit 1 Lösungsmittelampulle zu 2 ml. Verkaufskategorie: B. Kassenzulässig. Weitere Informationen
finden Sie unter www.swissmedicinfo.ch. ZUL: Novartis Pharma Schweiz AG, Risch; Adresse: Suurstoffi 14, 6343 Rotkreuz, Tel. 041 763 71 11 V8
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*bezogen auf die Anzahl Asthmaexazerbationen. 81.9 %, resp. 95.6 % der XOLAIR® Responder (gemäss GETE - Global Evaluation of Treatment Effectiveness) hatten über einen Zeitraum von 24 Monaten keine klinisch signifikanten resp. keine schweren klinisch signifikanten Asthmaexazerbationen.2 1 GINA - Global Initiative for Asthma: Global Strategy for Asthma Management and Prevention, updated 2014; www.ginasthma.
com. 2 Humbert M, Beasley R, Ayres J, et al.: Benefits of omalizumab as addon therapy in patients with severe persistent asthma who are inadequately controlled despite best available therapy (GINA 2002 step 4
treatment): INNOVATE. Allergy, 2005 Mar;60(3):309-16. 3 Braunstahl GJ et al: The eXpeRience registry: The ‘real-world’ effectiveness of omalizumab in allergic asthma. Respiratory Medicine. 2013;107,1141-1151.
Novartis Pharma Schweiz AG
Postfach, 6343 Rotkreuz. www.novartispharma.ch
WELCOME TO BASEL
Welcome to Basel
Dear colleagues and friends,
On behalf of the organizing committee it is my great pleasure and honor to invite
you to the Annual Meeting of the SSAI in Basel. It is also a great pleasure to welcome
you in our city where currently – on the cultural as well as on the scientific level – a
lot is going on. You may also see the commitment of the two globally acting pharmaceutical companies Novartis and Roche in the city, particularly the Novartis campus
and the high-rise building of Roche.
You may also be aware that our society reaches the age of 65 years in 2015. In a human life, retirement would be just around the corner. This “old lady” is, however, as
vivid and active as ever and there is no doubt that it will last at least another 35 years in order to celebrate its 100th anniversary in 2050!
For me this is the fifth Annual Meeting I have the pleasure to participate and help organizing in Basel, and it will also be my last one. Therefore, it was our goal, together
with the the leading clinicians and scientists of the University of Basel in the field of
immunology and allergology, to establish an interesting and manifold program
addressing the interests and needs of basic immunologists, colleagues working in
diagnostic lab immunology, clinical immunologists and allergologists as well.
For the young colleagues we have organized special symposia dealing with the challenges of obtaining funding for research and publishing their results.
Take a look at the program, chose among the many parallel symposia, learn about
new exciting thoughts in the common symposia and listen to the frontier of research
in the short communications sessions.
I am grateful for the work and the input of all members of the organizing and the
scientific committees, the sponsoring companies helping us to support and realize
such congresses, and last but not least Ms. Della Chiara from CTLAG for the organization and my secretary, Ms. Barbara Wenger for her patient and continuous support.
On behalf of the local organizing committee I wish you an interesting, stimulating
and challenging congress here in Basel.
Prof. Dr. Andreas Bircher, Congress Chair
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Dear Colleagues and Friends,
As President of the Swiss Society for Allergology and Immunology, it is my privilege
and pleasure to welcome you to the 2015 Annual Congress in Basel. This is an exciting time for our discipline and the organizers have assembled a superb line-up of
speakers and an array of topics that highlight the breadth of our fields of interest.
The congress will be a great opportunity to learn about the latest scientific developments, to talk one-on-one with prominent scientists, to meet with colleagues, and to
catch up with friends. On behalf of SSAI, I would like to express my gratitude to the
many speakers for accepting our invitation, to Prof. Andreas Bircher, Prof. Daniela
Finke and the members of the program committee for having put together a truly exciting and inspiring scientific program, and to the CTLAG office for their hard work.
I also would like to thank the corporate and public sponsors of the congress. Without
their commitment and support, we would not have been able to organize a meeting
with such a high scientific standard.
In occasion of the upcoming SSAI-SGAI 65th anniversary, let me also take this opportunity to share with you some considerations about our society: its past, present,
and especially, its future. In these years, undoubtedly the members of SSAI-SGAI
have given outstanding contributions to basic immunology and allergology, and
their work in clinical immunology, allergology, and laboratory diagnostics have contributed to the progress of medicine, and ultimately, the improvement of patients’
care. The SSAI would like to continue its close relationship with its members – students, fellows-in-training, established scientists and clinicians working either in the
public or private sectors – in order to help them achieve their goals. However, to fulfill its mission, SSAI-SGAI needs your input to improve its range of activities and the
communication and collaboration among SSAI-SGAI members, with the goal of
further increasing the impact of our fields towards the progress of medicine. I therefore cordially invite you to the General Assembly, which will take place during the
Annual Congress on Thursday, March 12th, from 17:15 until 18:45. I do hope you will
make the time to attend and contribute with proposals and to participate in the discussion. Most importantly, during the assembly, we will elect the new President and
Vice President, the Presidents and members of the commissions, the SSAI-SGAI delegates and the Presidents of the sub-commissions. We will also vote on the admission
of new SSAI-SGAI members, and I would like to personally invite them to participate
in the assembly to welcome them in our society. Finally, we will celebrate with a
toast to the newly elected 2015 SSAI Honorary Members.
I thank everyone in advance for their participation and look forward to an exciting
scientific and social event.
Dr. Federica Sallusto
SSAI President
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PROGRAM OVERVIEW
THURSDAY, 12 MARCH 2015
09.30–09.45 Introduction, Welcome
Andreas Bircher (Basel, CH); Federica Sallusto (Bellinzona, CH)
09.45–10.30 Plenary lecture 1: Personalized Medicine
Chair: Ed Palmer (Basel, CH)
The impact of genomic sciences on medicine
Susan M. Gasser (Basel, CH)
10.30–11.00 Coffee break in Exhibit Hall and Poster viewing
11.00–12.30 Symposium 1a: Basic Immunology – DEVELOPMENTAL IMMUNOLOGY
Chair: Antonius Rolink (Basel, CH); George Hollander (Oxford, UK)
Hematopoietic stem cell fate mapping
Hans-Reimer Rodewald (Heidelberg, D)
The control of B cell immunity by the transcription factor Pax5
Meinrad Busslinger (Vienna, A)
Replaying thymus evolution
Thomas Boehm (Freiburg, D)
Symposium 1b: Diagnostic Laboratory Immunology
Chair: Ingmar Heijnen (Basel, CH); Walter Fierz (Schaan, FL)
Monitoring of B-cell depletion therapy in patients with
ANCA-associated vasculitis
Nils Venhoff (Freiburg, D)
Autoantibodies in paraneoplastic and autoimmune encephalopathies
Florian Deisenhammer (Innsbruck, A)
Immunophenotyping of T-, B-, and NK-cells for characterization of immunodeficiencies
Ulrich Sack (Leipzig, D)
Symposium 1c: Allergology – IgE IN ALLERGIC DISEASES
Chair: Katrin Scherer Hofmeier (Basel, CH); François Spertini (Lausanne, CH)
IgE+ plasma cells and memory B cells in health and allergic disease
Menno C. Van Zelm (Rotterdam, NL)
Differential diagnosis of elevated total IgE
Harald Renz (Marburg, D)
EU Requirements for Authorization and Clinical Testing of Allergen Products
Stefan Vieths (Langen, D)
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THURSDAY, 12 MARCH 2015
12.30–14.00 Lunch break in Exhibit Hall and Poster viewing
13.00–13.45 Guided poster tour
Company Symposium I: Omalizumab, from lung to skin – New and effective
ways to treat severe allergic asthma and chronic spontaneous urticaria
(organised and sponsored by Novartis Pharma Schweiz AG)
Company Symposium II: Updates on inhalation therapy of asthma
(organised and sponsored by Mundipharma Medical Company)
14.00–15.30 Symposium 2a: Basic Immunology – INNATE AND ADAPTIVE IMMUNITY
Chair: Daniela Finke (Basel, CH); Gennaro De Libero (Basel, CH)
Type-2 innate lymphoid cells (ILC2) at the interface with
adaptive immunity
Andrew McKenzie (Cambridge, UK)
Dendritic cell subsets in the regulation of mucosal immune responses
William Agace (Lund, S)
Development of individual cancer immunotherapy targeting
non-mutated antigens
Hans-Georg Rammensee (Tübingen, D)
Symposium 2b: Clinical immunology – THERAPY WITH BIOLOGICS
Chair: Diego Kyburz (Basel, CH); Jörg Seebach (Geneva, CH)
Immunological side effects to biologics and classical drugs –
similarities and differences
Oliver Hausmann (Bern, CH)
Anti-drug antibodies and their influence on the efficacy of biologics
Gertjan Wolbink (Amsterdam, NL)
Treatment with biologics: vaccination recommendations
Silja Bühler (Zurich, CH)
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THURSDAY, 12 MARCH 2015
Symposium 2c: Allergology – VITAMINS AND TRACE ELEMENTS
Chair: Kaspar Strub (Basel, CH); Peter Schmid-Grendelmeier (Zürich, CH)
Vitamin D: a drug for all purposes
René Rizzoli (Geneva, CH)
What is the real impact of micronutrients?
Mette Berger (Lausanne, CH)
Vitamins: nice to have or indispensable?
Ulrich Moser (Basel, CH)
15.30–16.00 Coffee break in Exhibit Hall and Poster viewing
16.00–17.00 Short Communication Session I:
Basic Immunology I
Salome Leibundgut-Landmann (Zurich, CH); Sanjiv Luther (Epalinges, CH)
Diagnostic Laboratory Immunology I
Chair: NN
Allergology / Clinical Immunology I
Chair: Barbara Ballmer-Weber (Zurich, CH); Jürgen Grabbe (Aarau, CH)
17.00–17.15 Short break
17.15–18.45 SSAI General Assambly
17.15–18.45 Young Investigators Meeting: How to …
Chair: Christoph Hess (Basel, CH)
SNSF Career Funding Schemes
Antonio Currao (Bern, CH)
What editors look for and what they hate
Stuart Spencer (London, UK)
18.45–19.45 Réception at the Convention Center
19.45
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Transfer to the Restaurant Rhypark
Meeting point at the main entrance of the Convention Center
20.00–23.15 Congress Dinner, Restaurant Rhypark (Mülhauserstrasse 17, 4056 Basel)
THURSDAY, 12. MARCH 2015
Allied Health Personnel Symposium
Kongresszentrum Messe Basel, Messeplatz 21, 4058 Basel, CH
Organisation:
Michaela Binoth-Sänger, Andreas J. Bircher
Kongresssprache:
Deutsch
Anmeldung:www.ctlag-congress.ch
mittels Formular für die SGAI Jahresversammlung
Die Anmeldungen werden nach dem first come first
served Prinzip registriert, da die Teilnehmerzahl limitiert ist.
Registrationsgebühr: Anmeldungen bis am 1. Februar 2015
CHF 100.–
Anmeldungen nach dem 1. Februar 2015
CHF 150.–
(inkl. Lunch und Kaffeepausen)
09:00–09:05 Begrüssung
Michaela Binoth-Sänger, Andreas J. Bircher, Universitätsspital Basel
Teil 1: Theorie (Vorträge 20+10 Minuten)
09:05-09:30 Grundlagen der allergischen Pathophysiologie
Andreas Bircher, Universitätsspital Basel
09:30–10:00 Diagnostische Hauttests (Prick-, Intradermalverfahren und Allergenwahl)
Kathrin Scherer Hofmeier, Universitätsspital Basel
10:00–10:30 Laboranalysen (spezifische IgE, zelluläre Tests, Tryptase, ECP),
Abnahme, Stellenwert und Relevanz
Thomas Harr, Hôpitaux Universitaires de Genève HUG, Genève
10:30–11:00 Kaffeepause/Besuch der Ausstellung
11:00–11:30 Herausforderung Anaphylaxie: Erfahrungen aus Schulungen für
Betroffene und Lehrpersonen
Hannes Lüthi, aha! Bern
11:30–12:00 Effizientes Patientengespräch während der Hauttestung
Karin Grando, Universitätsspital Zürich
12:00–14:00Mittagessen
13:00–13:45 Symposiumbesuch (englisch) Novartis Omalizumab oder Mundipharma:
Inhalationstherapie
13:45-14:00Pause
Teil2: Praktische Übungen/Austausch
14:00–15:30 Durchführung von Hauttests (Pricktest, evtl. Intradermaltest, Patchteste),
Verdünnungen – Überwachung der Immuntherapie
Pflege Allergologie, Universitätsspital Basel
15:30–16:00 Kaffeepause/Besuch der Ausstellung
16:00–17:00 Durchführung von Hauttests (Pricktest, evtl. Intradermaltest, Patchteste),
Verdünnungen – Überwachung der Immuntherapie
Pflege Allergologie, Universitätsspital Basel
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FRIDAY, 13 MARCH 2015
08.30–09.15 Plenary lecture 2: Immune Deficiency
Chair: Mike Recher (Basel, CH)
Clinical impact of adult onset immunodeficiency
Hans Hartmut Peter (Freiburg, D)
09.15–09.45 Coffee break in Exhibit Hall and Poster viewing
09.45–11.45 Symposium 3a: Basic Immunology – TOLERANCE AND AUTOIMMUNITY
Chair: Ed Palmer (Basel, CH); Josef Lukas Jeker (Basel, CH)
Intrathymic licensing of B cells for central T cell tolerance induction
Ludger Klein (Munich, D)
Regulatory T cell homeostasis in health and disease
Adrian Liston (Leuven, B)
Analysing type 1 diabetes
Anne Cooke (Cambridge, UK)
Generation of self-antigens for central tolerance:
complex, encompassing and faulty
Bruno Kyewski (Heidelberg, D)
Symposium 3b: Clinical Immunology – IMMUNODEFICIENCY DISORDERS
Chair: Mike Recher (Basel, CH); Peter Jandus (Geneva, CH)
Primary T cell immunodeficiencies
Jana Pachlopnik Schmid (Zurich, CH)
Adverse reactions and in vivo complement activation after intravenous
immunoglobulin: a prospective study
Nathan Cantoni (Aarau, CH)
Late onset combined immunodeficiency
Catharina Schütz (Ulm, D)
Symposium 3c: Allergology – VACCINATION AND IMMUNOTHERAPY
Chair: Christoph Berger (Basel, CH); Daniel Speiser (Lausanne, CH)
The human antibody response to influenza virus
Antonio Lanzavecchia (Bellinzona, CH)
Cancer immunotherapy where do we stand and where shall we go?
Alfred Zippelius (Basel, CH)
Mechanisms of allergen-specific immunotherapy:
immune tolerance versus vaccination
Cezmi A. Akdis (Davos Platz, CH)
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FRIDAY, 13 MARCH 2015
11.45–13.15 Lunch break in Exhibit Hall and Poster viewing
12.15–13.00 Guided poster tour
Company Symposium III: House dust mite allergy –
a new level of evidence in immunotherapy
(organised and sponsored by ALK-Abello AG)
Company Symposium IV: Update on the treatment of allergic rhinitis
(organised and sponsored by MEDA Pharma GmbH)
13.15–14.45 Symposium 4a: Basic Immunology – INFECTION AND IMMUNITY
Chair: D. Pinschewer (Basel, CH); Philippe Krebs (Bern, CH)
Epithelial IFN-γ and IFN-α/β constitute a compartmentalized mucosal
defense system that restricts enteric virus infections
Peter Staeheli (Freiburg, D)
Determinants of hepatic CD8+T cell trafficking and effector function
Matteo Iannacone (Milan, I)
The role of extracellular serum proteins in intracellular immunity
Leo C. James (Cambridge, UK)
Symposium 4b: Clinical Immunology –
INFLAMMATION AND IMMUNOMETABOLISM
Chair: Christoph Hess (Basel, CH); Nina Khanna (Basel, CH)
Type 2 diabetes as an immune disease
Marc Donath (Basel, CH)
Regulation of metabolism in lymphocytes
Christoph Hess (Basel, CH)
Regulation of inflammation and metaflammation by protein
ADP-ribosylation
Michael O. Hottiger (Zurich, CH)
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NEU
bei Asthma bronchiale1
Wir machen’s
nicht NEU.
Wir kombinieren’s
nur logisch.
Erstmalige Fixkombination von
Fluticasonpropionat + Formoterol
1 Fachinformation flutiform® Dosieraerosol (www.swissmedicinfo.ch)
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FLUTIFORM® Dosieraerosol
Z: Wirkstoffe: Fluticasonpropionat und Formoterolfumarat-Dihydrat: Dosieraerosol à 50/5 μg, 125/5 μg, 250/10 μg. Hilfsstoffe: Apafluran (HFA227), Natriumcromoglicat, Ethanol. I: Asthma bronchiale bei Erwachsenen und Jugendlichen ab 12 Jahren, wenn ein Kombinationspräparat angezeigt ist. Nicht zur
Initialbehandlung des leichten Asthmas geeignet. D: Erwachsene und Jugendliche ab 12 Jahren: Zweimal täglich morgens und abends zwei Inhalationen
à 50/5 μg, 125/5 μg oder 250/10 μg (nur Erwachsene). Patienten mit Leber- oder Nierenerkrankungen: Keine Daten vorhanden. Ältere Patienten: Keine
Dosisanpassung nötig. Kinder und Jugendliche: Keine Anwendung unter 12 Jahren. Keine Anwendung von FLUTIFORM® 250/10 μg bei Jugendlichen.
Verwendung der Vorschaltkammer AeroChamber Plus® möglich. KI: Überempfindlichkeit gegenüber Wirkstoff/sonstigem Bestandteil. WH/VM: Nicht
zur Behandlung von akuten Asthmasymptomen, COPD oder zur Prophylaxe bei anstrengungsinduziertem Asthma. Behandlung nicht plötzlich beenden,
sondern schrittweise ausschleichen. Vorsicht bei Patienten mit bestehender QTc-Verlängerung, Diabetes, Lungentuberkulose, schweren kardiovaskulären
Erkrankungen, Hypokaliämie, Nebennierensuppression, schwerer Leberfunktionseinschränkung oder chronischen/unbehandelten Infektionen. Bei paradoxem Bronchospasmus umgehend mit kurzwirksamem inhalativem Bronchodilatator behandeln. Verschlechterung der Asthmakontrolle ist potenziell
lebensbedrohlich, zusätzliche Kortikosteroidtherapie erwägen. Bei hohen Dosen über längere Zeit können systemische unerwünschte Wirkungen auftreten. IA: Vorsicht mit starken CYP-3A4-Hemmern wie Ritonavir oder Ketoconazol und nicht-kaliumsparenden Diuretika (Hypokaliämie, EKG Veränderung)
sowie bei L-Dopa, L-Thyroxin, Oxytocin und Alkohol. Vorsicht bei gleichzeitiger Verabreichung von -Blockern und Arzneimitteln, welche das QTc-Intervall
verlängern wie z. B. trizyklische Antidepressiva und MAO-Hemmer. Schwangerschaft/Stillzeit: Nutzen-Risiko-Abwägung. Abstillen oder Behandlung mit
FLUTIFORM® unterbrechen. UW: Gelegentlich: Hyperglykämie, Kopfschmerzen, Tremor, Benommenheit, Dysgeusie, Palpitationen, ventrikuläre Extrasystolen, Exazerbation, Dysphonie, Rachenreizung, Mundtrockenheit, periphere Ödeme. P: 50/5 μg, 125/5 μg, 250/10 μg: Packung
mit 1 Aerosol mit 120 Einzeldosen. VK: B. Zulassungsinhaberin: Mundipharma Medical Company, Hamilton/Bermuda,
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2013. ®: FLUTIFORM ist eine registrierte Marke. Die vollständige Fachinformation ist unter www.swissmedicinfo.ch publiziert.
FRIDAY, 13 MARCH 2015
Symposium 4c: Aerobiology
Chair: Bernard Clot (Payerne, CH); Markus Gassner (Grabs, CH)
Climatic effect on plants
David Basler (Basel, CH)
Ash dieback – a novel tree disease
Ottmar Holdenrieder (Zurich, CH)
Pollen and patients: focus on e-symptoms app
Sereina Maibach (Bern, CH)
14.45–15.15 Coffee break in Exhibit Hall and Poster viewing
15.15–16.15 Short Communication Session II
Basic Immunology II
Roxane Tussiwand (Basel, CH); Burkhard Ludewig (St. Gallen, CH)
Basic Immunology III
Stephanie Hugues (Geneva, CH); Christoph Müller (Bern, CH)
Allergology / Clinical Immunology II
Chair: Arthur Helbling (Bern, CH); Philippe Eigenmann (Geneva, CH)
16.15–16.30 Short break
16.30–16.45 Poster Award Ceremony
Chair: Andreas Bircher (Basel, CH); Daniela Finke (Basel, CH)
16.45–17.30 Plenary lecture 3: mTOR
Chair: Antonius Rolink (Basel, CH)
Long-term single cell quantification: New tools for old questions
Timm Schroeder (Basel, CH)
17.30
Closing Ceremony
13
GENERAL INFORMATION
Date:
March, 12–13, 2015
Congress Venue
Congress Center Basel, Messeplatz 21, 4058 Basel
President and Vice President of the organizing committee
Andreas Bircher, University Hospital Basel (Email: [email protected])
Daniela Finke, University Children’s Hospital, Basel
(E-mail: [email protected])
Office: Barbara Wenger, Tel. +41 61 265 43 59, Fax +41 61 265 57 42
(E-mail: [email protected])
President of the Swiss Society of Allergology and Immunology
Federica Sallusto, IRB Bellinzona, Università della Svizzera Italiana, Bellinzona
(E-mail: [email protected])
Office: Evelyne Schenk, Tel. +41 31 359 90 91, Fax +41 31 359 90 92
(E-mail: [email protected])
Members of the Organizing and Scientific Committee
Andreas Bircher
Christoph Berger
Daniela Finke
Markus Gassner
Ingmar Heijnen
Christoph Hess
Diego Kyburz
Michael Mayr
Ed Palmer
Daniel Pinschewer
Mike Recher
Antonius Rolink
Kaspar Strub
14
Administrative Congress Organization
Convention Team Lucerne AG, Oberseeburg 10, 6006 Luzern
Tel. +41 41 371 18 60, Fax +41 41 371 18 61, E-mail: [email protected]
www: ctlag-congress.ch
Congress Language
English (no simultaneous translation )
Credits for two days (12./13.3.2015)
Swiss Society of Allergology and Immunology
15credits
Swiss Society of Dermatology and Venereology15
credits
Swiss Society of Pneumology
5 credits
Swiss Federal Veterinary Office
1 day of continuing education
Registration Fees
Members SSAI (2 days)
Members SSAI (1 day)
Non-Members SSAI (2 days)
Non-Members SSAI (1 day)
Assistant Doctors/Students (2 days)
Assistant Doctors/Students (1day)
Congress Dinner
until 1.2.2015
CHF 250.–
CHF 150.–
CHF 400.–
CHF 230.–
CHF 150.–
CHF 100.–
CHF 120.–
after 1.2.2015
CHF 350.–
CHF 200.–
CHF 500.–
CHF 280–
CHF 250.–
CHF 150.–
CHF 120.–
Allied Health Personnel Symposium 12.3.2015
CHF 100.–
CHF 150.–
(due to limited places, registraions will be handled on a first-come, first-served basis)
Method of Payment
Payments should be made by either
Banktransfer to (free of charge)
Bank:
UBS AG, CH-6002 Lucerne
Beneficiary: Convention Team Lucerne AG
Account:469471.04D
Remark:
SGAI 2015
IBAN:CH950024824846947104D
BIC:UBSWCHZH80A
Credit cards (VISA, MasterCard)
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Registration
Download form: www.ctlag-congress.ch or www.sgai.ch
On-line registration: www.ctlag-congress.ch
Deadline for early registration: February 1, 2015
Abstracts
Abstracts for oral or poster presentations can be submitted on our website
(www.ctlag-congress.ch). Abstracts sent by post, fax or e-mail will not be
accepted.
Deadline for submission: January 10, 2015
Cancellation
Cancellations until January 31, 2015: Refund of total amount paid minus
CHF 50.– per person for administrative charges. No refund after this date.
Cancellations must be written to the congress organization.
Hotel accommodation
Please use the hotel reservation form for accommodation as early as possible.
Reservations should be made by January 10, 2015 at the very latest. (Download
form from www.ctlag-congress.ch) After this date accommodations will not be
available in the vicinity of the congress venue. To guarantee your reservation we
kindly ask you to indicate your credit card and number on the registration form.
Posters
Posters will be exhibited in the poster area from Thursday to Friday.
Size of posters: 120 × 160 cm (width × height)
Industry Exhibition
The exhibition is located in the main congress area at the Congress Center Basel
and will be open on Thursday, 08.30–ca. 19.00 h and on Friday, 08.30–17.30 h
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Public Transport
From the main station: Tram no. 2 in direction “Badischer Bahnhof/Eglisee”
stop at “Messeplatz”
Parking
Messe Basel
Parking exit tickets can be bought at the congress desk.
Prizes
Poster prizes sponsored by Biotest (Schweiz) AG
The poster price in the amount of CHF 1000.– will be awarded to the first author of
the best poster in the category “Basic Immunology”, “Clinical
Immunology” and “Allergology”, incl. “Allergy Laboratory Diagnostic”.
Brunello Wüthrich Allergy Poster Prize (CHF 1000.–) will be awarded to an
original and interesting allergy case description or casuistic.
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SPONSORS
The Scientific and Organizing Committee wish to acknowledge the financial support
of the following companies: (up-date from 15.11.2014)
Platin Sponsor
Lunch Symposia
Silver Sponsors
ALK-Abelló AG
MEDA Pharma GmbH
Mundipharma Medical Company
Novartis Pharma Schweiz AG
In addition supported by IDS GmbH
Lucerna Chem AG
Thermo Fisher Scientific
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EXHIBITORS
The Scientific and Organizing Committee wish to acknowledge the financial support
of the following companies: (up-date from 15.11.2014)
aha! Allergiezentrum Schweiz
Bern
ALCINA AG
Muttenz
Allergopharma AG
Therwil
ALK-Abello AG
Volketswil
A. Menarini AG
Zürich
Baxter AG
Volketswil
BioConceptAllschwil
Becton Dickinson AG
Allschwil
Biotest (Schweiz) AG
Rupperswil
CSL Behring AG
Bern
CTL Europe GmbH
Bonn (D)
EUROIMMUN Schweiz AG
Luzern
Forschung für Leben
Zürich
MEDA Pharma GmbH
Wangen
Mundipharma Medical Company
Basel
NIKON AG- Instruments
Egg/ZH
Novartis Pharma Schweiz AG
Rotkreuz
RUWAG Handels AG
Bettlach
ShireMontreux
StallergenesDietlikon
Stemcell Technologies
Grenoble (F)
TEOMED AG
Greifensee
The Binding Site GmbH
Schwetzingen (D)
Thermo Fisher Scientific
Steinhausen
Zeller Medical
Romanshorn
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®
bilastinum 20 mg
Das andere
Antihistaminikum1,4
• schnelle und starke Wirkung2
• gut verträglich3 (Sedation auf Placebo-Niveau)4
1 Scaglione, F. et al.; Safety profile of Bilastine: 2nd generation h1-antihistamines. Eur. Rev. Med. Pharamcol. Sc. 2012; 16:1999-2005. | 2 Church MK.; Comparative inhibition by bilastine and
cetirizine of histamine-induced wheal and flare response in humans. Inflamm Res 2011; 60 (12):1107-1112 | 3 Fachinformation, Stand: September 2011. www.swissmedicinfo.ch. | 4 Kuna P.
et al.; Efficacy and safety of bilastine 20 mg compared with cetirizine 10 mg and placebo for the symptomatic treatment of seasonal allergic rhinitis: a randomized, double-blind, parallel-group
study. Clin Exp Allergy 2009; 39 (9): 1338-1347.
BILAXTEN® Antihistaminikum. Z: Bilastin 20 mg Tabl. I: Symptomatische Behandlung der saisonalen allergischen Rhino-Konjunktivitis und Urtikaria. D: Erwachsene und Jugendliche über 12 Jahre: 1 Tbl. 1 x täglich 1 Stunde vor oder 2 Stunden nach der Einnahme von Nahrung oder Fruchtsaft. KI: Überempfindlichkeit auf Wirkstoff oder andere Bestandteile der Tabletten. VM: Co-Medikation mit P-Glycoprotein-Inhibitoren, Patienten mit mässiger Niereninsuffizienz. Bei
Patienten mit schwerer Nieren- oder Leberinsuffizienz soll Bilaxten nicht angewendet werden. IA: Nahrung, Grapefruitsaft, Ketokonazol oder Erythromycin, Diltiazem. UAW: Häufig: Kopfschmerzen, Schwindel, Müdigkeit. Gelegentlich: gesteigerter Appetit, Angstgefühl, Schlaflosigkeit, GI-Beschwerden. P: 10, 30, 50 Tbl.
Abgabekategorie: B. Ausführliche Informationen entnehmen Sie bitte www.swissmedicinfo.ch. A. Menarini AG, 8052 Zürich. P-1654_01/13_D