Reseprogram Ligurien - Cinque Terre 2013

Vinvandring
Dag 1: Fredag 6/9, Kungälv – Kirchheim 945 km
Avfärd Romelanda Centrum kl. 6.00, Kungälvs busstation kl. 6.15, Göteborg–Shell tappen vid
Nils Eriksson terminalen (Göta älvbron) kl. 7.00. Färden går ner genom Halland till Helsingborg.
Färja över till Helsingör, tid för fika, och vidare genom Danmark till Rödbyhamn och färja till
Puttgarden i Tyskland (50 min överfärd). På färjan kan vi äta lunch i restaurangen eller bara fika
i Café-baren. Vi fortsätter på Autobahn genom Nordtyskland förbi Hamburg, Hannover, Kassel
till Kirchheim där vi övernattar på Tulip Inn - Roadhouse Kirchheim Hotel. Gemensam middag.
Dag 2: Lördag 7/9, Kirchheim – Auer (Italien) 730 km
Efter en riklig frukostbuffé fortsätter vi söderut förbi Würzburg, Nürnberg, München in till gamla
gränsstationen Kiefersfelden. Vi befinner oss nu i alplandet Österrike, delstaten Tyrolen, där vi
sedan åker längs Inndalen (floden heter Inn) förbi Olympiastaden Innsbruck (vinter OS 1964 och
1976) via Europabron – 190 m hög – upp till Brennerpasset på 1 374 m höjd. På Europabron gör
vi ett kort uppehåll. Vi passerar gränsen till ”la Bella Italia” och åker sedan till dagens slutmål,
byn Auer utanför Bolzano där vi kommer att övernatta på hotell Marcushof. Gemensam middag.
Dag 3: Söndag 8/9, Auer – La Spezia 370 km, en vinprovning
Efter en riklig frukostbuffét åker vi till by Kaltern (Caldero) för vår första vinprovning. Firman
vi skall besöka heter Franco Kettmeir www.kettmeir.com/en/ och ligger i byn Kaltern. Vi gör en
vandring genom vinbergen till vinfirman. Vandringen tar ca 1 timma. Efter provningen kan vi
köpa deras goda viner. Lunch, kallskuret, skinka, korvar och ost äter vi på en restaurang i byn.
Vi fortsätter söderut förbi Verona, Modena, La Spezia till vårt hotell Baia in Le Grazie
www.baiahotel.com som ligger alldeles intill havet nära Portovenere. Hotellet har en
utomhuspool. Gemensam middag.
Dag 4: Måndag 9/9, Cinque Terres viner: Vernazza-Monterosso, en vinprovning
Morgontur med egen buss till La Spezia och sedan med tåg till Vernazza, även kallad
"Pearl Cinque Terre". Platsen är otroligt pittoresk med dess naturliga hamn, dess vackra kyrka
vid vattnet och dess urgamla fästning. Härifrån vandrar vi på den klassiska kustvägen till
Monterosso. Vi går längs smala stigar genom olivlundar och vingårdar brant ovanför kusten.
Ovanför Monterosso, en stigning på ca 250 meter, väntar en ung vinbonde på oss i sin vingård.
Vingården har ett fantastiskt läge www.vetua.it/Vetua_Vino_delle_Cinque_Terre_doc.html
Vi provsmakar deras viner och till vinerna får vi tilltugg typiska för regionen.
Vi fortsätter sedan vår vandring genom citronlundar ner till Monterosso, den största byn i Cinque
Terre. Här har vi fri tid att promenera på strandpromenaden eller ta oss ett dopp i havet. Därefter
tågresa till La Spezia där bussen väntar på oss. Vandringstid denna dag ca 2 timmar.
Höjdskillnad ca 250 meter, längd ungefär 5 km. Den som inte vill vandra kan ta tåget till
Monterosso och därefter åka med lokalbussen till vingården. Gemensam middag.
Dag 5: Tisdag 10/9, Vingård med havsutsikt: Corniglia-Manarola-Riomaggiore,
en vinprovning
Morgontur med egen buss till La Spezia och sedan med tåg till Corniglia. Uppstigning, ca 400 m
till den vackra höjdvandringsleden med historiska vinterrasser och olivlundar. Härifrån har man
en fantastisk panoramautsikt. Vi når Volastra en liten by i hjärtat av Cinque Terre, som i alla
tider varit berömd för sina olivlundar.
Här finns också en "pedagogiska" vingård, som kommer att ge oss en inblick i hur Cinque Terre
kom med på UNESCO: s världsarvslista och blev en nationalpark. Efter en rundtur i vingården
kommer vi att träffa vinmakaren Luciano Capellini www.vinbun.it/it-IT/home.aspx Vi kommer
att provsmaka hans viner med picknick i vingården. Därefter nedstigning till Manarola och tid
att promenera genom den pittoreska byn.
Slutligen, promenerar vi längs den berömda Via dell' Amore - kärleksstigen - från Manarola till
Riomaggiore. Vi tar tåget till La Spezia där bussen väntar på oss. Vandringstid denna dag ca 3
timmar. Höjdskillnad ca 400 meter, längd ungefär 5 km. Den som inte vill gå, kan nå Volastra
från Manarola med lokalbussen. Gemensam middag.
Dag 6: Onsdag 11/9, Marmorberget och Vermentino, en vinprovning
En utflykt med bussen till marmorberget, ca 45 min, ovanför Carrara. Redan på avstånd kan man
se de vita bergen och man kan tro att det är snö. Stenbrottet har använts sedan romartiden och
även Michelangelo hämtade sin marmor härifrån.
På smala vägar kör vi upp till de Apuanska Alperna. Apuanska Alperna är också kända för den
kulinariska maten.
Den lilla byn Colonnata, en historisk plats för stenhuggare, är känd för sitt vita ”speck”.
Den lagras i salt tillsammans med 21 kryddor i stora marmorbadkar. Vi får provsmaka ”speck”
tillsammans med typiska korvar från området.
På eftermiddagen besöker vi den berömda vingården Cá Lunae i Lunigiana.
www.venditavinoitaliano.it/en/wineries/wineries-in-liguria/lunae-bosoni.html
Vinområdet i den östligaste delen av Ligurien har nyligen återigen blivit omtalat pga deras
aromatiska vita viner som Vermentino. Etruskerna och romarna odlade vin på detta område på
gränsen mellan Ligurien och Toscana. Vingodset ligger i en charmig gammal 18-talsbyggnad
som varsamt renoverats. Efter en guidad rundtur i vineriet provar vi vin tillsammans med
typiska lokala tilltugg. Gemensam middag.
Dag 7: Torsdag 12/9, Naturparken Portofino
Vi åker med egen buss till Camogli, en vacker hamnstad med historiska "skyskrapor” strax innan
Genua. Här tar vi båten till den idylliska bukten San Fruttuoso, där även ett kloster med samma
namn ligger. Denna bukt når man bara till fots eller med båt. Vi vandrar längs en panoramaväg
genom doftande vegetation till Portofino. Efter en timmas vandring är det tid för picknick och
vi dukar vi upp en härlig ”grönsakstårta” typisk för Ligurien och unika sötsaker, så kallade
"Camogliesi". Efter ytterligare en timmas vandring når vi Portofino. Höjdskillnad ca 200 m.
Portofino sägs var den vackraste fiskebyn i Italien med dess pittoreska halvmåneformade hamn
full av segelbåtar och de pastellfärgade husfasaderna, som ligger tätt intill varandra. Som
avslutning på vår sista vandring i Ligurien dricker vi en Prosecco eller en Aperol på ett café i
hamnen.
Båtfärd från Portofino till Santa Margherita Ligure och därefter åter med bussen till vårt hotell.
Den som inte vill vandra kan fortsätta med båten till Portofino. Gemensam middag.
Dag 8: Fredag 13/9, La Spezia – Freiburg 690 km
Med vemod lämnar vi det underbara livet med vandringer, vinprovningar och god italiensk mat
och styr kosan tillbaka genom Schweiz förbi Genua, Milano, Como, Luzern, Basel och till
dagens slutmål som är Freiburg i Baden, södra Tyskland. Staden är känd för sitt gamla universitet
och medeltida katedral. Staden ligger i hjärtat av en stor vinodlingsområdet. Vi bor på Inter City
Hotel. Gemensam middag
Dag 9: Lördag 14/9, Freiburg – Alzenau – Hannover 615 km, en vinprovning
Idag skall vi åka till Alzenau, en vinby i vindistriktet Franken. Typisk för Franken är en speciell
flaska, kallad ”Bocksbeutel”. Den har en rund, tillplattad form och får bara användas i Franken.
Där skall vi ha en vinprovning med lunch hos Weingut Wenzel. Efter lunchen fortsätter vi till
Hannover där vi övernatter på Ramada Hotel Europa. Gemensam middag.
Dag 10: Söndag 15/9, Hannover – Kungälv 720 km
Efter frukost är det dags att åka hem till Sverige igen. Vi åker samma sträcka hem som vi åkte
ner, alltså färja Puttgarden – Rödby och Helsingör - Helsingborg. Beräknad ankomst i Göteborg
kl. 20.00, Kungälv 21.00. Vi hoppas att den här resan har gett er en inblick över Liguriens –
Cinque Terres vackra natur och deras viner.
Skål och välkomna att resa med oss. Hälsningar från Gerhard och Inga-Lill.