BOKANBEFALINGER Lettlest for ferske lesere VENNER Henry Bronken (2013) Løveungeserien Kåre, Kari og Kurr leker sammen. De spiller i band og Kurr er trommeslager. I dag spiller Kurr for fort, kanskje fordi de andre har lagt for mye frø oppå tromma. De blir irritert og vil ikke spille lenger. Det synes Kurr er dumt. Når Kurr er ute og flyr treffer han en annen trommeslager. Den andre trommeslageren spiller trommer uten frø, og han gir Kurr to trommestikker som han kan spille med. Når de andre får høre Kurr spille med de nye trommestikkene, får pipa en annen låt. Fin, morsom bok til den første lesetreningen. TUNELLEN Linn T. Sunne (2014) Lesestartserien Elisa, Pål og Ida er på biltur. De skal til Kolltoppen for å se på utsikten. Da de stopper for å kjøpe is av en gammel dame før de kjører opp på fjellet, står det en liten gutt ved søppelkassen. Gutten advarer dem mot tunellen de må gjennom for å komme opp på Kolltoppen. Kryptisk sier gutten: “Sølv jager mørket bort.” Midt i tunellen stopper bilen og en skikkelse kommer til syne... Grøss for de som har knekt koden og trenger mer lesestoff, eller for de som sliter med å lese og trenger en spennende, lettlest bok. MIN VENN BORIS Mats Wänblad (2012) Lesestartserien Ebba har fått en ny venn Boris Monstersson. Boris er ikke helt som de andre, men det bryr Ebba seg ikke om. Hun får være med Boris hjem, der mor har en edderkopp rundt halsen og far hviler middag i en kiste. Dessuten får Ebba og Boris lov til å spille fotball inne. Varm, koselig bok om vennskap og å akseptere alle for den de er. KAJA OG STINE OG GUTTEN SOM FORSVANT Line Baugstø (2013) Den hvite lesehesten Det er en fin sommerdag og Kaja og Stine er på stranda. Det glitrer i havet og de bader og koser seg. Men idyllen brister da en fortvilt dame i rød badedrakt kommer og spør om de har sett en liten gutt. Det har de ikke, men siden de er detektiver, så setter de i gang med undersøkelser for å løse mysteriet. Ingen tenker på å lete inne i skogen så Kaja og Stine går inn der. De finner en gutt, men det er ikke Magnus. Spennende historie for de som vil ha litt mer tekst, men fortsatt litt store bokstaver. DEN VILLE GALOPPEN Magnus Ljunggren (2014) Ridderskolen Egon, Urban og Fiona har hatt sin første ridetime. Det er skummelt med en gang. Hvor sitter bremsen? Tenk om hesten begynner å løpe? Men de tre synes timen er kjempemorsom. Etterpå vil læreren at de skal måke møkk i stallen. Det har de slett ikke lyst til, så når de skal ta med hesten Lancelot til stallen, blir fristelsen for stor og de rir ut av den store porten og avgårde ut av byen uten lov. De stopper ved en grotte for å leke, og når de kommer ut er Lancelot borte. Spennende bok for de som har knekt lesekoden og trenger mer lesestoff. EN EKTE HELT Ingelin Røsseland (2012) Leseløve Erik drømmer om å bli brannmann, slukke branner og bli en helt. En dag kommer store Roger forbi og erter Erik når han leker brannmann. Erik blir sint stjeler fyrstikker i garasjen til GundaSitron. Han setter fyr på grasset, men så tar det fyr i lekehytta og Erik klarer ikke å slukke med vannslangen. Dramatisk bok om å gjøre ting man ikke får lov til. Lettlestbok som passer for 3.4.klasse. HJELP! JEG MISTER EN HUND! Jo Salmson (2013) Lettlestserien Siv, naboen til hovedpersonen, ligger på sykehuset og gutten skal passe hunden hennes. Han er ute og lufter Milla da Milla greier å stikke av og forsvinne ned i kjelleren på skolen der de store guttene er. Gutten tør ikke gå ned der før etter en stund. Vil guttene la ham få Milla tilbake? Spenning for de som har knekt lesekoden og trenger lesetrening. NATTSPIONER Helena Bross (2011) Minimysterier Dina og Kevin er venner, og en dag bestemmer de seg for å ligge i telt i hagen. De spionerer på mange rare folk som går forbi. Dina får en god idé; de kan jo overnatte i teltet, og nattspionere. Etter å ha nattspionert en stund, blir de trøtte og sovner. En gang på natten våkner Kevin og må tisse. Han åpner teltet for å gå ut, men der ute ser han en mørk skygge. Det er en mann som klatrer opp på en av balkongene til Dinas hus. Kevin vekker Dina. Hva skal de gjøre nå? Spenning for de som har knekt lesekoden. EGIL OG PAPPA TREFFER ELGEN Camilla Kuhn (2009) Lesestartserien Egil og pappa er alene hjemme og ser på TV. De ser på et program om en mann som liker å gå lange turer i skogen. Da får pappa en ide! “I morgen drar vi til skogen,” sier pappa og så drar Egil og pappa på telttur. I bilen på veien dit løper en elg rett inn i bilen og det blir hull i ruta. Pappa blir veldig lei seg og ringer politiet. Politiet sier de vil komme og skyte elgen, men da blir Egil redd. Pappa og Egil tar med seg elgen i bilen for å redde den. Underholdende bok om far og sønn på et viktig oppdrag. For de som har knekt lesekoden og trenger mer lesestoff. VERDENS BESTE TOR A nneli Klepp (2014) Lesestartserien Tor elsker å lese. Det synes ikke far er så kult. Han vil at Tor skal trene, så han tar ham med seg til et treningssenter hvor de prøver forskjellige ting. Tor er ikke flink til noe av det, og er lei seg. Da far ber ham om å bruke boksehanskene og ikke være en pyse, får far seg en skikkelig blåveis. Tor er lei av maset og treffer far midt i fjeset. Tor blir enda mer lei seg. Da han kommer hjem får han besøk av Mia. Hun vet å sette far på plass. En bok til ettertanke både for store og små. For de som akkurat har begynt å lese selv. HEKSELEKSE Carin Wirsen (2014) Alma og Egon Hva gjør man hvis man mistenker at det bor en heks i huset sitt? Egon er HELT sikker på at det bor en i huset der han og Alma bor. Egon har observert mange tegn på at den gamle damen i fjerde er en heks. De følger etter henne og spionerer. Men alt er ikke slik de tror… Koselig bok om hvordan en fjær kan bli til ti høns. For de akkurat har begynt å lese selv. KÅRE OG VILLE MÅLER Anneli Klepp (2010) Lesestartserien “Kan man måle vann? spør Kåre. Så klart, svarer Ville.” Det er umulig ikke å humre og le av denne morsomme boken i Lesestartserien. Ville har med seg en meterstokk til Kåre, og de går i gang med å måle hele verden vedstabler, dopapir, blomster alt de kommer over. Og til slutt vanker det is! For de som akkurat har knekt lesekoden og vil ha en morsom bok. LUKAS ER DRAGEKRIGER Dorthe Skytte (2014) Fronts lesenøkler, nivå 1 Lukas har en nabo som heter Wu. Han er en gammel mann fra Kina, og nå skal Wu på ferie dit. Lukas skal passe katten hans. Da Lukas skal gi katten mat åpner han en kiste som står i stuen. I den ligger det to runde blå egg. Med eggene i hånden forsvinner Lukas plutselig vekk fra stuen og ender opp i Kina der Wu er. Til Lukas forvirring sier Wu at Lukas nå er dragekriger og skal kjempe mot de onde som bor i skogen. Det er skummelt, synes Lukas. Spenning for de som nettopp har lært å lese. LOVE, DU LIKSOM U nni Lindell (2014) Den røde lesehesten Ella reiser på tur til Syden sammen med stesøsteren Christina, mamma, Claes, lillebror og farmor. Da Ella skal finne setet sitt, observerer hun en kjekk gutt med navnet Olav trykket på genseren. I det hun går forbi ham, streifer han hånden hennes. Hun blir varm i kinnene. På stranden blir Ella og Christina kjent med to spanske gutter Juan og Xavier, og Ella møter Olav igjen. Det gjør Christina også, og til Ellas store overraskelse og irritasjon er Christina også forelsket i Olav. Det blir et hav av forviklinger, og Ella og Christina begynner å slåss. Alt på grunn av guttene. Kjærlighet for barn mellom 6 og 10 år.
© Copyright 2026