Talviaika alkaa - Simonkallion koulu

LOKAKUU 2012
Simonkallion koulu, Simonkalliontie 1, 01350 VANTAA /puh 839 22948 /
Talviaika alkaa
Syksy on jo niin pitkällä, että on aika kääntää taas kelloja ja siirtyä talviaikaan. Talviaika tuo myös
mukanaan pimeyttä ja liukkautta. Haluammekin muistuttaa pukeutumisesta sään mukaan ja
heijastinten käytöstä aamupimeillä kulkuväylillä.
Näinä viikkoina käydään pääsääntöisesti tämän lukuvuoden ensimmäiset arviointipalaverit.
Toivottavasti niissä löytyy uusia näkökulmia opiskeluun ja ne antavat kaikille osapuolille
mahdollisimman paljon tietoa siitä, missä mennään. Arviointipalaverien päätarkoitushan on
kannustaa oppilaita jatkamaan jo tekemäänsä hyvää työtä tai tarvittaessa parantamaan työskentelyä
omalle hyvälle tasolle.
Kuudesluokkalaiset saavat näinä päivinä oppaan yläkoulua varten. Yläkouluihin sijoittelu on
meidän aluerehtoreiden virkatyötä. Pääsääntö on, että kotiosoite määrittää oppioikeuskoulun. Jos
lähikoulu on selkeä, ei tarvitse tehdä muuta kuin odottaa päätöstä helmikuun 2013 alussa. Mutta jos
teillä on jokin erityisperuste muuhun kuin osoitteenmukaiseen kouluun, tulee siitä tehdä erillinen
hakemus oppaasta löytyvällä lomakkeella oppaan ohjeiden mukaisesti. Tutustukaa tarkasti
oppaaseen. (Jos käytätte sisaruusperustetta, siitä kannattaa aina tehdä hakemus. Pyrin toki
virkatyönä tarkistamaan oppilaat, joilla sisaruuksia on yläkoulussa ensisijaisilla päätöksillä.)
Koululla tehdään vielä tänä syksynä korjaus- ja puhdistustöitä: jo tällä viikolla alkaa koulumme
ilmanvaihtojärjestelmän puhdistustyö, joka kestää monta viikkoa, mutta tehdään ilta- ja yöaikaan.
Toinen muutaman päivän kestävä korjausurakka koskee langattoman tietoliikenneverkon
asennustyötä. Sen asennus on luvattu alkavan 31.10.2012 ja kestävän 4-5 päivää. Toivomme, että
projektit eivät häiritse päivittäistä koulutyötä ja niiden jälkeen meidän on huomattavasti mukavampi
tehdä työtä Simonkallion koulussa.
Toivotan kaikille mukavaa loppusyksyä ja alkavaa talviaikaa.
Risto Purhonen
aluerehtori
Neljännet luokat tekivät polkupyöräretken Kuusijärvelle).
6E Leirikoulussa
Keskiviikkona 22.8 lähdin kouluun. Kun pääsin koululle, odotin että kello olisi 11.00. Koulun kellot soivat ja
menin luokkaan. Menimme istumaan luokkamme lattialle isoon piiriin. Höpötimme siinä vähän kaikkea ja
sen jälkeen menimme syömään. Kun olimme syöneet, veimme tavaramme bussiin ja lähdimme kohti Anjalaa
klo 12:00.
Saavuimme Anjalaan noin 13.30. Yksi paikan työntekijöistä tuli toivottamaan meidät tervetulleiksi. Hän
kertoi paikan säännöt ja samalla hän näytti majoitustilamme. Majoituimme omiin huoneisiimme ja sen
jälkeen lähdimme oppaamme kanssa katsomaan leirikoulualuetta. Meillä oli semmoinen pienimuotoinen
kilpailu. Kilpailun jälkeen menimme kodalle ja lupasimme leirilupaukset. Menimme neljän jälkeen
iltapäivällä syömään. Syömisen jälkeen meillä oli vapaa aikaa. Pelasimme ulkona ja kävimme lähellä
sijaitsevalla padolla. Sen jälkeen menimme liikuntasaliin ja pelasimme pöytätennistä ja sulkapalloa.
Kävimme nopeasti saunassa ja menimme huoneisiimme. Menimme kahdeksalta iltapalalle ja menimme taas
huoneisiimme. Pelasimme yhtä peliä ja sitten menimme nukkumaan.
Torstaina heräsimme Erinin herätyskellon pirinään. Emme osanneet sammuttaa sitä, mutta onneksi Erin
osasi. Menimme aamupalalle. Sen jälkeen pakkasimme tavarat Repoveden retkeä varten. Lähdimme
Repovedelle. Matka kesti noin tunnin. Repovedellä satoi välillä vettä, mutta onneksi olimme metsässä, niin
puut suojasivat meitä. Kävelimme vähän matkaa, kunnes eteen tuli lossi. Lossin jälkeen jatkoimme matkaa.
Kiipesimme aika korkeille kallioille. Oppaamme kertoi, että kallio oli 60-70m korkea. Vähän matkan päässä
häämötti grillauspaikka. Jotkut kalastivat makkaralla. Kun olimme grillanneet, kävelimme riippusiltaa pitkin
toiselle puolelle järveä. Se oli aika korkea. Jotkut olivat laittaneet siihen kiinni rakkaudenlukkoja.
Saavuimme parkkipaikalle ja lähdimme Anjalaan. Saavuimme perille ja meillä oli vapaa-aikaa. Menimme
syömään puoli viiden aikoihin. Taas oli vapaa-aikaa. Klo 20.00 menimme kodalle ja söimme siellä lettuja.
Kodalta menimme saunalle. Saunoimme ja söimme herkkuja. Leikimme pari leikkiä ja söimme herkkuja.
Sen jälkeen menimme omiin huoneisiimme nukkumaan.
Perjantaina Elina herätti meidät klo 7.15. Menimme aamupalalle ja huoneisiimme. Pakkasimme ja
siivosimme. Klo 11.00 menimme Anjalan henkilökunnan järjestämälle temppuradalle. Siinä oli
suurimmaksi osaksi tasapainoilua. Veimme laukut pois huoneistamme. Minä ja Hipsu veimme laukkumme
Hipsun iskän autoon ja muut veivät bussiin. Menimme syömään ja sen jälkeen oli loppuinfo. Saimme
diplomit. Lähdimme Hipsun kanssa mökille ja muut koululle.
Tiia Mölsä 6E
Heräsin kello 9.00 herätyskelloon. Lähdin kotoa kello 10.00 ja sisälle piti mennä kello 11.00. Koulussa
jututeltiin leirikoulusta vähän. Sitten lähdettiin kohti Anjalan nuorisokeskusta. Bussimatka kesti noin
1h30min. Bussimatkalla pelattiin korttia, piirrettiin ja yritettiin nukkua. Matka sujui hyvin ja sääkin oli
suotava. Anjalaan saavuttiin klo 14.00. Alkuinfon kuunneltuamme pääsimme majoittumaan. Majoittumisen
jälkeen kuvioissa oli leirikaste. Leirikaste oli ihan hauska. Seuraava oli valokuvasuunnistus, missä piti
ratkaista vaikea ristikko. Seuraavaksi klo 16.30 oli päivällinen. Meillä oli vapaa aikaa kauan ja hyödynnettiin
se pelaamalla jalkapalloa. Sitten oli meidän luokan saunavuoro. Tämän jälkeen oli iltapala ja sitten
nukkumaan meno.
Seuraavana päivänä herättiin klo 8.00 ja melkein suoraan aamupalalle. Lähtö Repovedelle klo 9.00.
Repovedellä kierrettiin ketunlenkki, joka oli 5km pitkä. Repoveden metsä on tosi puhdas ja raitisilmainen. Ja
kierrellessä ja kaarrellessa päätimme istahtaa järven rantaan syömään eväitä. Eväiden jälkeen jatkoimme
matkaa eteenpäin. Lopussa kuitenkin häämötti kaikkien odottama riippusilta. Ennen tätä paistoimme
makkaraa ja ongimme. Lopuksi kävelimme riippusillan. Riippusillan jälkeen käveltiin bussille ja lähdettiin
kohti Anjalaa. Repoveden reissu oli ihan mukava se kesti noin 4-5 tuntia. Anjalaan saavuttua menimme
päivälliselle. Sen jälkeen oli vapaa aikaa jonka käytimme pelaamalla jalkapalloa. Illalla oli lettuja ja karkkia
sekä myös leikittiin. Hiljaisuus oli klo 11.00 ja vähän kyllä väsytti pitkän päivän jälkeen.
Seuraavana päivänä herätys oli klo 8.00 ja sitten lähdettiin aamupalalle. Aamupalan jälkeen siivottiin ja
menimme temppuradalle. Se oli ihan hauska. Temppuradan jälkeen oli lounas ja sitten lähdimme kotiin.
Koululle saavuttiin klo 14.30.
Manu Pajunen 6E
Koulussa tapahtuu
arviointikeskustelut loka-marraskuussa
pe 30.11. oppilaat kouluun klo 9.00
ma 3.12. klo 18.30 musiikkiluokkien joulukonsertti
Tikkurilan kirkossa
to 6.12. – su 9.12. itsenäisyysloma
Jalkapalloa
Simonkallion tyttöjen jalkapallojoukkue oli neljänneksi paras Vantaan koulujen välisessä turnauksessa.
Onnea! Tässä erään otteluja seuranneen oppilaan kommentteja: ”Pelasitte hyvin! Syöttelitte tarkasti ja vedot
olivat hyviä. Pääsitte hyvin läpi muista pelaajista. Maalivahdeilta tuli todella hienoja torjuntoja. Pelirytmi oli
hyvä, kukaan ei jäänyt kävelemään tilanteitten jälkeen, vaan kaikki juoksivat. Pelit olivat tasaisia ja se oli
hyvä. Loitte tilanteita hyvin ja niiden ansiosta monta maaliakin oli lähellä.”
Oppilaskunnan hallitus 2012 – 2013
Varsinainen jäsen (Varajäsen)
2H Siina Lumiaro (Iina Vahtera)
2M Juulia Jaako (Valtteri Kontio)
2P Emmi Räty (Hanna Kastikainen)
2R Säde Lappalainen (Silja Ratilainen)
3H Saara El Said (Karla Kosunen)
3M Rami Elgeraia (Sami Kantola)
3P Aleksi Lindgren (Nico Harju)
3S Arno Aymar (Nico Mäkinen)
1-3A Jesse Salin
3-5N Eetu Heiska
3-6K Ely Nzinguilo (Edvard Ivanov)
4E Justiina Viro (Vilma Kivimäki)
4J Taru Bergman (Sofia Ruotsalainen)
4K Aleksi Kareinen (Venla Valtonen)
4T Oskari Henriksson (Jere Dahllund)
4U Aada Mäkinen
5E Sami Eloneva (Jesse Muttonen)
5H Jake Kainulainen (Siiri Hopia)
5J Petra Lahtinen (Peetu Lahtinen)
5T Eetu Partanen (Anni Hautala)
6E Tiia Mölsä (Hillamari Grön)
6H Assi Nikkinen (Asmo Ahorinta)
6I Joosua Kaunisaho (Jenny Meesit)
6S Arttu Kilpeläinen (Fiona Muir)
”Ei hätää, jos sinä autat!”
Simonkallion koulussa toteutettu Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäiväkeräys tuotti 813,20€.